اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

نبود برنامه‌های به‌روز شده دلیل اصلی دوری از معارف‌ دینی است

خبرگزاری فارس: ادارات مختلف با فرارسیدن ماه رمضان نسبت به اجرای برنامه‌های فرهنگی و قرآنی اقدام می‌کنند اما آنچه باید مدنظر قرار گیرد تاثیرگذاری روی نسل جوان است که با نبود برنامه‌های به‌روز شده چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

نبود برنامه‌های به‌روز شده دلیل اصلی دوری از معارف‌ دینی است

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، ماه رمضان یکی از فرصت‌های مناسب برای مسلمانان است تا نسبت به افزایش فعالیت‌های دینی و ارتقای سطح معنوی زندگی خود اقدام کنند تا به این ترتیب مسیر نیل به اهداف والای الهی در جامعه‌ اسلامی فراهم شود.

در این میان نقش ادارات و به‌ ویژه مدیران ادارات مرتبط با امورات قرآنی در رابطه با اجرای هرچه بهتر برنامه‌های رمضان برای جلب توجه مردم و به ویژه جوانان جامعه به سوی دین و برنامه‌های دینی بارزتر است چراکه اینان وظیفه اصلی اجرای چنین برنامه‌هایی را بر عهده داشته و مسئولیت سنگین ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه را عهده‌دار هستند.

برگزاری مراسمات مختلف از قبیل محافل انس با قرآن ‌کریم، مسابقات فرهنگی و قرآنی و برنامه‌های متنوع ویژه اقشار مختلف از مهم‌ترین اقداماتی است که مسئولان خود را موظف به اجرای هرساله آن‌ها می‌دانند اما در این میان نکته مهم این است که آیا تاثیرگذاری برنامه‌ها در حد مطلوب بوده یا اینکه برگزاری مراسمات و برنامه‌های مختلف تنها به منظور ارائه گزارش کار ادارات بوده است؟

در همین راستا و به منظور پرسش از مسئولان در زمینه برنامه‌های اجرایی در سطح استان آذربایجان‌غربی و همچنین اطلاع از سطح و نحوه اجرای این برنامه‌ها به سراغ تنی چند از دست‌اندرکاران اجرای برنامه‌های رمضان در استان و کارشناسان قرآنی رفتیم تا نظر این مسئولین را در زمینه تعداد و سطح رضایت از برگزاری برنامه‌ها را جویا شویم.

برای این منظور ابتدا سراغ مسئولان اصلی برگزاری برنامه‌های قرآنی رفتیم تا از برنامه‌های این نهادها در ایام ماه رمضان مطلع شویم؛ در ابتدا اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان متولی برنامه‌های قرآنی در میان ادارات دولتی مخاطب این گزارش بود اما با توجه به ممنوع‌المصاحبه بودن کارشناس امور قرآنی این اداره‌کل و پیگیری‌های چندین‌باره از مسئول روابط‌عمومی در زمینه ارائه آماری که تنها بخش مربوط به آن مدیریت قرآن و عترت است، متاسفانه پاسخی از سوی این اداره‌کل دریافت نشد تا این علامت سوال پررنگ‌تر شود که آیا برنامه‌های ادارات می‌تواند موجب رضایت مردم شود و آیا تعطیلی هر روز ادارات به مدت چند دقیقه به دلیل برگزاری محفل انس با قرآن، موجب آزرده‌خاطر شدن مردم و در نتیجه قرار گرفتن حق‌الناس بر گردن مسئولان نمی‌شود؟

پس از آن، با توجه به اهمیت امر آموزش عمومی مباحث‌قرآنی در ماه ‌رمضان، سراغ مدیرکل تبلیغات ‌اسلامی استان به‌ عنوان متولی این امر رفتیم تا شاید شنونده خبرهای خوشی در زمینه برنامه‌های عمومی ماه‌رمضان در حوزه‌ قرآنی باشیم.

اجرای قاری مصری در ارومیه؛ مهم‌ترین برنامه ماه رمضان!

حجت‌الاسلام سیدمحمد فخری، برگزاری بیش از 200 محفل انس با قرآن در 17 شهرستان این استان را مهم‌ترین برنامه تبلیغات ‌اسلامی برشمرد و گفت: مهم‌ترین این برنامه‌ها محفل بین‌المللی است که روز یکشنبه هفته آینده در محل مسجد امام حسین(ع) ارومیه برگزار می‌شود و در آن یکی از قاریان مشهور مصری نیز حضور خواهد داشت.

وی با اشاره به استقبال مناسب جوانان از برنامه‌های قرآنی در ماه مبارک رمضان، اظهار داشت: استقبال مردم و به ویژه جوانان از این کلاس‌ها مناسب و در سطح بالایی قرار دارد.

حال نکته‌ای که باید مورد توجه مدیران و به ویژه سازمان تبلیغات اسلامی قرار گیرد، این است که شاید جوانان و سایر مردم از اجرای برنامه‌هایی مانند محافل انس با قرآن و کلاس‌های مختلف قرآنی با حضور اساتید نه چندان مجرب خسته شده و نیازمند برنامه‌هایی با کیفیت بهتر و البته در سطح گسترده‌تر هستند.

با این توصیفات و سوالات فراوانی که با شنیدن برنامه‌های اداره‌کل تبلیغات ‌اسلامی آذربایجان‌غربی مبنی بر استقبال خوب مردم و به‌ ویژه جوانان از برنامه‌های ماه رمضان در ذهن هر فردی ایجاد می‌شود، به‌ سراغ یکی از چهره‌های نام‌آشنای تفسیر قرآن‌کریم در کشور و نماینده مردم آذربایجان‌غربی در مجلس خبرگان رهبری رفتیم تا پاسخ سوالات را از وی جویا باشیم.

آیت‌الله سید علی‌اکبر قرشی، در این مصاحبه برگزاری برنامه‌های تکراری در سال‌های دراز را عاملی برای استقبال کم مردم از این‌گونه مراسمات دانست و تصریح‌ کرد: برگزاری برنامه‌های یکسان، تکراری و بدون تنوع در ماه رمضان نمی‌تواند موجب اقناع اقشار مختلف شود و تنها موجب دوری مردم از معارف و آموزه‌های الهی می‌شود.

پیشینه مناسب تدریس رمز موفقیت اساتید در محافل قرآنی

نماینده مردم آذربایجان‌غربی در مجلس خبرگان رهبری، در پاسخ به سؤالی در مورد اثرات برگزاری دوره‌های تفسیر قرآن کریم در مؤسسات و نهادهای مختلف تصریح کرد: برگزاری چنین دوره‌هایی می‌تواند موجب ارتقای سطح آگاهی مردم از آموزه‌ها و مبانی قرآنی باشد اما این به شرطی میسر خواهد بود که اساتید حاضر در برنامه‌ها و دوره‌ها پیشینه مناسبی در تدریس مباحث قرآنی داشته باشند.

سخنان این مفسر قرآن‌ کریم شاید بیانگر این امر باشد که باید توجه بیشتری به مخاطب‌پذیری برنامه‌های مختلف در ایام ماه رمضان شود تا به این ترتیب شاهد حضور پرشورتر مردم در مراسمات و همچنین گیرایی بهتر و بیشتر این برنامه‌ها باشیم.

حجت‌الاسلام سیدمحمد موسوی، امام جمعه سلماس کارشناس دیگری است که در زمینه تاثیرگذاری جلسات قرآنی و محافل انس با قرآن گفت: این گونه برنامه‌ها به‌شرطی می‌تواند در میان مردم تاثیرگذار باشد که به شکل امروزی و قابل‌قبول برای جوانان برگزار شود.

به‌روزرسانی محافل قرآنی رمز موفقیت برنامه‌های رمضان

وی افزود: نبود جلسات قرآنی و برنامه‌های فرهنگی ویژه اقشار مختلف با بهره‌گیری از امکانات روز یکی از مشکلات اجرای مراسمات مختلف در ماه رمضان است که متاسفانه مهم‌ترین دلیل دوری از معارف‌دینی و قرآنی نیز به شمار می‌رود.

امام جمعه سلماس در پایان سخنان خود معرفی هرچه بهتر قاریان و حافظان کشور را راه‌حل بسیاری از مشکلات دانست و عنوان‌ کرد: برخی مدیران از معرفی چهره‌های برتر قرآنی و فرهنگی امتناع می‌ورزند در حالی‌که برای معرفی چهره‌های ورزشی و دیگر رشته‌ها افتخار بسیاری می‌کنند و این امر مهم‌ترین دلیل دوری جوانان از معارف دینی و کشیده‌شدن در مسیرهای انحرافی محسوب می‌شود.

برنامه‌های دینی و قرآنی نیازمند تنوع و ابتکار

حال با توجه به گفته‌های این کارشناسان و همچنین برنامه‌های تکراری و هر ساله تبلیغات ‌اسلامی در کنار بی‌پاسخی اداره‌کل ارشاد اسلامی استان، این نکته قابل تامل است که آیا مدیران و مسئولان حاضر در ادارات توان ارائه برنامه‌های ابتکاری و یا حداقل اجرای برنامه‌های تکراری به شکل جدید و مدرن را ندارند؟

شاید اندک تامل و توجه مدیران دست‌اندرکار در اجرای برنامه‌های قرآنی به مبحث نوین‌سازی محافل و برنامه‌ها بتواند موجب جلب توجه بیشتر به مقوله فرهنگ‌ دینی در میان مردم شود و در آینده نتایج بهتر و شایسته‌تری در حوزه قرآنی به دست دهد.

نکته پایانی گزارش اینکه برگزاری یک مورد جلسه قرآنی در مرکز استان با عنوان طرح «با قرآن در رمضان» توسط یکی از موسسات قرآنی و البته با حضور تعدادی از قرآن‌آموزان همان موسسه و برخی همسایگان مسجدی که این طرح در آن برگزار می‌شود شایسته استانی با قاریان و حافظان برتر بین‌المللی نیست بنابراین برخورداری هرچه بهتر از این امکانات نیازمند توجه هرچه بیشتر مسئولان است تا شاید در سال‌های آینده شاهد حضور مردم بیشتری در برنامه‌های رمضانی باشیم.

-----------------------------

گزارش از سجاد امیرکردلر

-----------------------------

انتهای پیام/ل10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول