اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مشاور پژوهشی محیط زیست خوزستان هشدار داد

فاضلاب‌های شهری مهمترین عامل آلودگی کارون

خبرگزاری فارس: مشاور پژوهشی مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان مهمترین عامل آلودگی رودخانه کارون را فاضلاب‌های شهری عنوان کرد.

فاضلاب‌های شهری مهمترین عامل آلودگی کارون

صغری رستمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز عوامل آلودگی رودخانه کارون را فاضلاب‌های شهری و خانگی و پساب های کشاورزی دانست و افزود: فاضلاب‌های شهری بیشترین حجم تخلیه و مهمترین آلاینده این رودخانه در حال حاضر هستند.

وی با بیان اینکه در بالادست رودخانه کارون فقط فاضلاب شهر دزفول با نصب تصفیه خانه ساماندهی شده است، تصریح کرد: تصفیه خانه شوشتر نیز در حال تکمیل اما هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.

رستمی ادامه داد: فاضلاب شهر گتوند، آبادان و خرمشهر همچنان به رودخانه تخلیه می‌شود.

دبیر شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون در مورد تخلیه فاضلاب شهر اهواز به رودخانه کارون اظهار کرد: در چند نقطه فاضلاب به صورت مستقیم به رودخانه کارون تخلیه می‌شود که عمده‌ترین آنها در منطقه کوروش در ساحل شرقی و بالادست اهواز، ساحل غربی جنب بیمارستان مهر همچنین پایین دست پل پنجم در ساحل شرقی محدوده کوی ابوذر است.

وی با بیان اینکه شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون برای ساماندهی فاضلاب های ورودی به این رودخانه تشکیل شده است، مهمترین هدف این شورا را ساماندهی فاضلاب‌های شهری عنوان کرد و گفت: شکایت سازمان حفاظت محیط زیست از شرکت‌های فاضلاب در مراجع قضایی و ستاد جرایم خاص دادگستری مطرح شده است.

رستمی افزود: وزارت نیرو علت تاخیر در اجرای طرح های تصفیه خانه فاضلاب را کمبود منابع مالی عنوان و وعده کرده با فروش 900 میلیارد تومان اوراق مشارکت اعتبار مورد نیاز تصفیه خانه فاضلاب 16 شهر استان احداث خواهد شد که با این استدلال پیگیری قضایی این شرکت‌ها فعلاً متوقف است.

وی در مورد علل خطرساز بودن فاضلاب‌های شهری برای منابع آبی و رودخانه‌ها توضیح داد: بیشترین مشکل این فاضلاب‌ها مواد آلی و میکروبی است. زیرا مقادیر زیادی میکروب بیماری‌زا و غیربیماری‌زا وارد رودخانه می‌کنند که باعث بالارفتن بارمیکروبی می‌شود.

این کارشناس محیط زیست افزود: مواد آلی تخلیه شده نیز بار آلی را بالا برده رشد شدید جلبک‌ها را در پی دارند که علاوه بر بوی نامطبوع، با مصرف اکسیژن آب، کیفیت آب رودخانه را کاهش می‌دهند.

رستمی همچنین در مورد ساماندهی فاضلاب صنعتی تخلیه شده به رودخانه کارون گفت: در سال‌های اخیر تعدادی از صنایع اقداماتی برای کاهش فاضلاب ورودی به کارون انجام داده‌اند.

وی با بیان اینکه مشکل مالی صنایع ساماندهی فاضلاب این واحدها را با تأخیر مواجه کرده است، تصریح کرد: این صنایع که قدیمی و زیان‌ده هستند، امکان تغییر وضعیت و رسیدگی به وضعیت زیست محیطی خود را ندارند از جمله کارخانه کاغذسازی پارس که بسیار مشکل ساز بوده و کارخانه شکر هفت تپه.

رستمی افزود: در بخش پساب‌های کشاورزی نیز اگر چه ساماندهی اساسی صورت نگرفته، اما هم اکنون به جز زهکش کشت و صنعت شعیبیه پساب عمده‌ای مستقیماً به رودخانه کارون تخلیه نمی‌شود.

بر اساس این گزارش، وزارت نیرو تأمین اعتبار اجرای طرح‌های فاضلاب در خوزستان را به فروش اوراق مشارکت و فاینانس موکول کرده و با این اقدام عملی شدن این طرح‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

در سال گذشته مجوز عرضه 900 میلیارد تومان اوراق مشارکت طی سه سال برای توسعه شبکه‌های فاضلاب استان اخذ شد؛ اسفند ماه 90 نخستین مرحله این اوراق عرضه شد اما به دلیل عدم استقبال تنها 20 درصد آن به فروش رفت.

اجرای 10 تصفیه‌خانه نیز با استفاده از فاینانس به تصویب رسیده و سرمایه‌گذار چینی نیز اعلام آمادگی کرده،‌ این در حالیست که تا کنون هیچکدام از طرح های عمرانی کشور با اعتبارات فاینانس عملیاتی نشده است.

انتهای پیام/غ10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول