اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون سازمان آب و برق خوزستان:

لایروبی کارون۲۸۰ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد

خبرگزاری فارس: معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان اعتبار موردنیاز برای لایروبی رودخانه کارون را ۲۸۰ میلیارد تومان عنوان کرد.

لایروبی کارون۲۸۰ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد
فتح‌الله دهکردی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اهواز با تاکید بر ضرورت لایروبی رودخانه کارون، اظهار داشت: برای لایروبی رودخانه کارون از زرگان تا خرمشهر ۲۸۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.
وی افزود: حجم رسوبات رودخانه‌ای در بستر رودخانه کارون ۲۳ میلیون مترمکعب است که باید برداشته شود.
دهکردی حجم رسوبات رودخانه‌ای در مقطع شهری اهواز را بیش از سایر نقاط و حدود ۱۵ میلیون مترمکعب عنوان کرد.
وی افزود: در سال جاری لایروبی ۴۰۰ هزار مترمکعب از حجم رسوبات رودخانه کارون در خرمشهر انجام شد و لایروبی کارون در مقطع بهمنشیر نیز در دستور کار قرار دارد.
به گفته وی، برای لایروبی بهمنشیر در مقطع شهری آبادان یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار باید تامین شود.
این مقام مسئول با بیان اینکه ساماندهی رودخانه کارون در مقطع اهواز و در ساحل راست این رودخانه در حال انجام است، افزود: حد فاصل پل پنجم تا پل ششم اهواز به طول ۴. ۵ کیلومتر نیز باید انجام گیرد.
وی ادامه داد: لایروبی این محدوده بیش از ۴۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و حجم رسوبات در این بازه حدود ۵ میلیون مترمکعب است که در صورت تامین اعتبار در مدت دو سال قابل انجام خواهد بود.
دهکردی با اشاره به محدودیت اعتبارات دولتی برای لایروبی رودخانه کارون، گفت: پیش از این وزارت نیرو قصد داشت لایروبی را به مناقصه بین المللی بگذارد اما این مسئله هنوز نهایی و عملیاتی نشده است.
وی بیان کرد: سال گذشته کشور قطر متقاضی لایروبی کارون بود اما با توجه به روند طولانی انعقاد قرارداد از این کار منصرف شد.
دهکردی افزود: دفتر فنی استانداری خوزستان می‌تواند در راستای ساماندهی رودخانه و با عنوان فروش مصالح رودخانه‌ای، بخشی از لایروبی را به شرکت‌های داخلی متقاضی واگذار کند و سازمان آب و برق در این میان فقط مسائل فنی اعم از عمق برداشت، حجم برداشت و محل برداشت را تعیین می‌کند.
کارون تنهـا رودخانـه قابل کشتیـرانی کشـورمان است که با آب‌های بین‌المللی ارتبـاط دارد، این رودخانـه پرآب‌ترین و بلند‌ترین رودخانه ایـران است که ۹۵۰ کیلومتر طول دارد و مساحت آبریز آن ۶ هـزار کیلومتر مربع است اما بی‌توجهی به این رودخانه در سال‌های گذشته بخش‌های مهمی از آن را از بین برده است.
انتهای پیام/غ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول