اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس خواستار شد:

بررسی طرح انتقال آب از سرشاخه‌های کارون

خبرگزاری فارس: نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بررسی کارشناسی طرح انتقال آب از سرشاخه های رودخانه کارون را توسط وزارت نیرو خواستار شد.

بررسی طرح انتقال آب از سرشاخه‌های کارون
به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، ناصر سودانی بعد از ظهر امروز در مراسم افتتاح ۱۶ پروژه بخش برق توسط وزیر نیرو، بررسی دوباره طرح انتقال آب از سرشاخه‌های را توسط وزارت نیرو خواستار شد و تاکید کرد: این کار‌شناسی با حضور یک طرفه تعدادی از افراد خاص نباشد و بار‌ها اعلام کردیم در کارهایی که به اسم کار‌شناسی این طرح‌ها انجام می‌شود از مردم، نمایندگان و کار‌شناسان خوزستان نیز استفاده شود.
وی همچنین گفت: هر چند ممکن است به دلیل موقعیت زمانی در مورد گفته‌هایم شائبه دیگری به وجود آید، اما در رابطه با مسائل آب، برق، رودخانه‌ها، فاضلاب، کشاورزی، حقوق پرسنل و مشکلات اعتباری باید مطالبی را مطرح کنم.
وی تصریح کرد: مردم استان احساس می‌کنند با اجرای طرح انتقال آب، حکم مرگ خوزستان در حال صادر شدن است و اگر چه این جمله بار سنگینی دارد اما بار‌ها به گوشمان رسیده است.
سودانی افزود: مردم اعتقاد دارند بی‌تدبیری به نام اقدامات کار‌شناسی در حال نابود کردن خوزستان است.
رئیس مجمع نمایندگان خوزستان با بیان اینکه میان آب و کشاورزی رابطه نزدیکی وجود دارد و کشاورزان از اجرای طرح‌های انتقال آب از سرشاخه رودخانه‌ها اظهار نگرانی می‌کنند، ادامه داد: محدودیت‌های بسیار و سنگینی آب‌بها به کشاورزی خوزستان ضربه وارد کرده است.
وی با انتقاد از اجرای طرح‌های انتقال آب از سرشاخه‌های کارون، تاکید کرد: علاوه بر کشاورزی گردشگری، پدیده گرد و غبار، تامین غذا و پرورش آبزیان، اشتغال و سلامتی مردم ارتباط مستقیم با انتقال آب رودخانه‌ها دارد.
سودانی خطاب به وزیر نیرو گفت: با سرکشی به بیمارستان‌ها و بررسی مسئله می‌بینیم که در سال‌های اخیر آمار بیماران استان به دلیل مشکلات آب و گرد و غبار بسیار افزایش داشته است.
وی افزود: وزیر نیرو بار‌ها گفته که سیاست توزیع آب در کشور اجرا می‌شود و نقاطی را که تشنه آب هستند نجات دهیم اما این مسئله مانند این است که یکی از چشمان فرد بینایی را به یک فرد کور هدیه دهیم که همه می‌دانند غیرعقلانی و غیرمنطقی است.
نماینده مردم اهواز انتقال آب را مساوی از بین رفتن کشاورزی، سلامت مردم، افزایش فشار اقتصادی و تاثیر منفی بر اکوسیستم خوزستان و به طور کلی تبدیل جلگه خوزستان به کویر عنوان کرد.
وی در مورد طرح انتقال آب بهشت آباد (انتقال آب کارون به فلات مرکزی) اظهار داشت: در ابتدا گفته می‌شد این طرح یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب را منتقل می‌کند اما در حال حاضر اعلام کردند که ۵۸۰ هزار مترمکعب را منتقل می‌کند که نشان می‌دهد دست‌ها و مغزهایی برای فلات مرکزی کار می‌کند اما برای نجات خوزستان که شاهرگ حیاتی کشور است تلاشی نمی‌شود.
سودانی با اشاره به طرح رهبری که به دلیل نبود آب ۱۵ سال معطل مانده، گفت: ماندگاری مردم در خوزستان به نفع انقلاب است.
وی تصریح کرد: کاری نکنید که ناقوس مرگ کارون هم به صدا در آید و ماجرا به یک دقیقه سکوت در سالروز مرگ کارون ختم شود. 
نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی افزود: پاسداشت خوزستان و نگهداشتن مردم خوزستان در صحنه به حیثیت و تمامیت ارضی کشور مرتبط است و تصور نشود که با آبادی کویر برای راضی کردن نمایندگان استان‌های مرکزی به مردم خدمت شده است.

*مهم‌ترین مشکل کمبود اعتبار است
نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی یکی از مهم‌ترین مشکلات وزارت نیرو را کمبود اعتبارات عنوان کرد و افزود: لایروبی رودخانه کارون، فرسایش رودخانه‌ها و ساماندهی آب و شبکه فاضلاب شهر‌ها به دلیل مشکلات مالی انجام نشده است.
وی با اشاره به مشکلات پرسنل وزارت نیرو از نظر حقوق و مزایا، افزود: تعرفه‌های آب و برق در خوزستان سنگین است و شرایط ویژه خوزستان از جمله گرد و غبار و گرما باعث افزایش مصرف می‌شود که باید این مسئله در نظر
گرفته شود.
سودانی تصریح کرد: تسهیلات بانک جهانی در اهواز به دلیل سوء تدبیر‌ها ناموفق بوده و ناتمام مانده است.

*کارد به استخوان رسید
رئیس مجمع نمایندگان خوزستان با بیان اینکه در میان استیضاح کنندگان وزیر نیرو نمایندگان خوزستانی هم حضور دارند، اظهار داشت: در دفاع از نامجو (وزیر نیرو) با بسیاری از افراد بحث کردم اما استیضاح کنندگان اعتقاد دارند که تلنگر به وزارت نیرو لازم است و کارد به استخوان رسیده است.
وی با اشاره به طرح استیضاح نمایندگان مجلس از وزیر نیرو خطاب به نامجو گفت: امیدوارم با وجود حرف‌هایی که در مجلس گفته می‌شود باز هم وزیر بمانید.
در شهریور ماه ۹۰ همزمان با اعلام خبر کلنگ زنی طرح انتقال آب از سرشاخه کارون (بهشت آباد) نمایندگان خوزستان تهدید به استعفای دسته جمعی کرده بودند. با مخالفت نمایندگان خوزستان و چهار محال و بختیاری با این طرح، اجرای طرح بهشت آباد به صورت موقت متوقف شده است.
انتهای پیام/ص10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول