اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مجری سد گتوند علیا:

باران‌های پاییزی بر کیفیت کارون اثر نداشت

خبرگزاری فارس: مجری طرح سد و نیروگاه گتوند علیا گفت: بارندگی‌های اخیر بر کیفیت مخزن سد گتوندعلیا و رودخانه کارون تاثیری نداشته است.

باران‌های پاییزی بر کیفیت کارون اثر نداشت
به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، در ۵ کیلومتری سد گتوند علیا معادن نمکی (سازند گچساران) وجود دارد که با آبگیری سد در مخزن آن قرار گرفته‌اند.
با حل شدن نمک‌های سازند گچساران در آب مخزن، آب شور در عمق مخزن و آب شیرین در سطوح بالا قرار گرفته و به اصطلاح لایه‌بندی در مخزن سد اتفاق افتاده است.
راهکاری که برای جلوگیری از شور شدن آب در پایین دست کارون، در حال اجراست مدیریت مخزن و‌‌ رها‌سازی آب از سطوح بالای مخزن سد است.
پیش از این کار‌شناسان و اساتید دانشگاه نسبت به وقوع سیلاب‌ها هشدار داده و از تاثیر بارندگی و سیلاب‌های پائیزه بر لایه‌بندی و اختلاط آب شور عمق و آب شیرین سطوح ابراز نگرانی کرده بودند.
با این وجود مجری سد گتوند در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اهواز در مورد تاثیر بارندگی‌های اخیر اظهار داشت: این بارندگی‌ها بر کیفیت مخزن سد و آب رودخانه کارون تاثیری نداشته است.
کریم شیبانی ادامه داد: هر چند لایه‌بندی مخزن با این سیلاب‌ها دچار نوساناتی شد، اما با هر بار متوقف شدن باران، لایه‌بندی به شرایط گذشته خود باز می‌گردد.
به گفته وی پس از بارندگی لایه‌بندی ایجاد شده در مخزن سد به مدت حدود یک هفته بر هم می‌خورد، اما این بر هم خوردگی در تراز پایین‌تر مخزن سد (بین ۱۱۵ متر تا ۱۲۰ م‌تر) مشاهده می‌شود و به اندازه‌ای نیست که کیفیت لایه‌های سطحی آب را متاثر و ایجاد نگرانی کند و آب از تراز ۱۲۳ متر به بالا رهاسازی می‌شود.
شیبانی همچنین آمار بلندمدت ۵۰ ساله کیفیت رودخانه کارون را در مقطع سد گتوند یادآور شد و گفت: بر اساس این آمار EC آب رودخانه کارون (میزان شوری) در آبان ماه یک‌هزار میکروموس و در آذرماه (که پیک شوری بوده) یک هزار و ۳۰۰ میکروموس بوده است.
وی افزود: در حال حاضر با مدیریت مخزن، آبی که رهاسازی می‌شود نیز بین یک‌هزار و ۲۰۰ تا یک‌هزار و ۳۰۰ میکروموس و نسبت به متوسط بلندمدت تغییری نکرده است.
این مقام مسئول با بیان اینکه کیفیت رودخانه کارون برای ما مهم است، اظهار داشت: تا پیش از وقوع بارندگی نگرانی‌هایی در مورد افت کیفیت کارون وجود داشت که هم اکنون این نگرانی برطرف شده و بر شرایط بارندگی و سیلاب مسلط هستیم؛ به طوری که برای کنترل و حفظ کیفیت کارون همانند سال‌های پیش برنامه ریزی شده است.
وی با تاکید بر اینکه کیفیت آب مخزن سد روزی چند مرتبه کنترل می‌شود، خاطرنشان کرد: تغییرات EC، دما و دیگر پارامتر‌ها در مخزن سد، همچنین تراز مخزن، دبی ورودی و خروجی سد تحت کنترل است و رهاسازی آب از سدهای بالادست نیز با هماهنگی و در حد نیاز آبی پایین دست انجام می‌شود.
 
* آغاز عملیات با وعده پرداخت بدهی
مجری سد و نیروگاه گتوند از آغاز عملیات خاکریزی و تکمیل پوشش رسی روی گنبدهای نمکی پس از تعطیلی یک ماهه خبر داد و گفت: گر چه این عملیات فعلا به کندی پیش می‌رود اما قرار است با تامین اعتبار سرعت بیشتری بگیرد.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس مصوبه هیئت دولت قرار شده طی مکانیسمی بدهی‌های پروژه پرداخت شود تا عملیات اجرایی دوباره از سرگیری شود.
شیبانی در مورد وضعیت پوشش رسی ایجاد شده روی گنبدهای نمکی اظهار داشت: فاصله آخرین تراز آب مخزن با آخرین سطح پوشش رسی کنترل شده و تراز آب مخزن نیز کمتر از ۱۴۰ متر تثبیت شده است.
وی بارندگی را مشکل فعلی دانست و تصریح کرد: در شرایط بارندگی و لغزندگی شدید، امکان خاکریزی و کار بر روی پوشش رسی از بین می‌رود؛ با این حال تا زمانی که تراز آب مخزن پایین‌تر از پوشش رسی باشد جای نگرانی نیست.
این مقام مسئول، افزود: سیلاب و بارندگی‌های حوزه میانی (از مسجدسلیمان به پایین) می‌تواند مشکل‌ساز باشد که خود را برای این حوادث آماده کرده و تراز مخزن را به حداقل رسانده‌ایم.
به گفته وی، بارندگی‌هایی با میزان فعلی نگران کننده نیست، مگر اینکه سیلاب شدید و پیش بینی نشده‌ای واقع شود که خارج از اختیار باشد.
شیبانی تاکید کرد: اگر امسال با کنترل و مدیریت طی شود، تجربه دوره کاملی از اوضاع جوی و سیلاب به دست می‌آید و تا آبگیری کامل سد در سال بعد نگرانی‌ها به کلی مرتفع می‌شود.
انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول