رادمهر کشانی در گفتوگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به اینکه چندی است مکتب کمدی اصفهان بار دیگر در حال جان گرفتن است، اظهار کرد: با وجود اینکه درباره مکتب اصفهان شکی وجود ندارد، اما چندی است به فراموشی سپرده شده و برخی اصل وجود آن را نیز زیر سئوال بردهاند.
وی افزود: این اتفاقی است که سالها پیش درباره موسیقی نیز رخ داد، اما با تلاش هنرمندان کم کم مکتب اصفهان در موسیقی جا افتاد و اکنون دستگاه اصفهان که برگرفته از ماهور و همایون است، از جمله دستگاههای مشهور موسیقی است.
این کارگردان تئاتر با بیان اینکه چنین روندی لازم است درباره مکتب اصفهان در تئاتر نیز اتفاق بیفتد، تصریح کرد: مکتب کمدی اصفهان ریشهدار و دارای سند است، چرا که اصل تئاتر نیز در جلفای اصفهان شکل گرفته و پایهریزی شد و سپس به شهرهای دیگر کشور راه رفت.
وی ادامه داد: به طور مثال نمایش بقالبازی مختص اصفهان بوده است که تئاترهای کمدی و تخته حوضی نیز از آن الهام گرفتهاند.
کشانی درباره شکلگیری مکتب کمدی اصفهان نیز گفت: این مکتب ابتدا از آنجا شکل گرفت که روزی مرحوم رضا ارحامصدر (بازیگر تئاتر) که در حال بازی در تئاتری به کارگردانی آقایان فرهمند و رجایی بود، به همراه ممیزان نویسنده نمایش به سالن تئاتر وارد شدند.
وی افزود: آنها متوجه شدند که چند تماشاچی تهرانی که در حال تماشای عکسهای تئاتر هستند، بازیگران آن را دلقک مینامند و معتقدند از اینگونه افراد در تهران فراوان هستند.
این کارگردان تئاتر تاکید کرد: پس از این اتفاق این دو نفر با صحبتی که با کارگردان نمایش داشتند، تصمیم گرفتند فضای نمایش را از حالت فکاهی صرف خارج کنند و مباحث انتقادی و اطلاعرسانی را نیز به این حوزه وارد کنند.
وی ادامه داد: بدین شکل مکتب کمدی انتقادی که اساس مکتب کمدی اصفهان است شکل گرفت و کم کم تکمیل شد و ارحامصدر به گونهای مکتب کمدی اصفهان را به شهرت رساند که گردشگران خارجی پس از تماشای مکانهای تاریخی اصفهان به تماشای تئاتر میرفتند و تئاتر جزو جاذبهای توریستی اصفهان قرار گرفته بود.
کشانی با بیان اینکه سه دهه از شکلگیری مکتب اصفهان گذشته است، اظهار کرد: این مکتب ویژگیهای تئوریکی دارد و شیوه بازی و کارگردانی آن تعریف شده، ضمن اینکه نمایشنامهنویسی آن نیز از دیگر مکاتب متفاوت است.
*مکتب کمدی اصفهان متفاوت با 42 گونه کمدی دنیا
وی تصریح کرد: مکتب کمدی اصفهان از 42 گونه شناخته شده کمدی در دنیا متفاوت است و ویژگیهای منحصر به فردی دارد که در هیچ نوع کمدی دیده نمیشود.
این کارگردان تئاتر اضافه کرد: شخصیت اصلی این مکتب یک نفر نیست و نقشهای متنوعی دارد، به طور مثال در سیاهبازی شخصیت اصلی همواره فردی سیاه است، اما در مکتب کمدی شخصیت اصلی نقشهای متفاوتی مانند حاجی بازار، نوکر، پادشاه، وزیر و موارد دیگر دارد که این موضوع در دیگر مکاتب دیده نمیشود.
وی افزود: این مکتب آثار تاریخی و اجتماعی فراوانی در جامعه داشته و به راحتی میتوان مکتب تاریخی کمدی اصفهان را به افرادی که آن را انکار میکنند، ثابت کرد.
کشانی با بیان اینکه گروهش در حال کار درباره شیوه بازیگری و کارگردانی این مکتب است، تصریح کرد: گروه تئاتری پژوهشمهر در تئاترهایش سعی کرده مکتب کمدی اصفهان را به روز کند و در حال استفاده از بازیگری و شیوه کارگردانی نو در مکتب کمدی اصفهان هستیم بدون اینکه به ماهیت این مکتب آسیب برسد.
وی ادامه داد: به طور مثال تئاتری آماده اجرا داریم که در آن فرد خبرچینی که پیش از این ننه قمر بوده به فیسبوک تبدیل شده و استفاده اشتباه از تکنولوژی روز را در قالب نمایش گوشزد کردهایم.
انتهای پیام/ح10/ط4000