اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گفت‌وگوی فارس با یکی از زنان هنرمند جنوب تهران تشریح شد

نمایشگاه آثار بانوان هنرمند ری در قلب بازار قدیمی ری

خبرگزاری فارس: بانوان هنرمند ری آثار خود را در نمایشگاهی با عنوان هنر سوم در بازار قدیمی ری به نمایش گذاشتند.

نمایشگاه آثار بانوان هنرمند ری در قلب بازار قدیمی ری

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، بشر خیلی زودتر از آنکه نوشتن را بیاموزد نقاشی کردن را آموخت. قدمت نقاشی در بین انسان‌ها، شش برابر قدمت استفاده از زبان نوشتاری است. نقاشی‌های برجای مانده از دوران کهن هر یک نماینده یک تمدن بشری هستند و چه بسا که اگر گذشتگان ما با هنر نقاشی هر چند در شکل ابتدایی آن آشنا نبودند ما امروز از بسیاری از تمدن‌های کهن بی‌اطلاع بودیم.

حتی امروزه نیز نقاشی یکی از گویاترین زبان‌ها برای تبادلات فرهنگی بین ملت‌هاست. نقاشی تنها زبانی است که همه مردم دنیا آن را می‌فهمند و برای درک آن نیازی به مترجم ندارند.

هنگامی که به ورودی بازارچه قدیمی حرم حضرت عبدالعظیم (ع) می‌رسید، تابلویی خودنمایی می‌کند که بر روی آن نوشته شده است نمایشگاه هنر سوم و کمی جلوتر از آن در میان فروشگاه‌های رنگارنگ بازارچه، فروشگاهی که حالا به یک گالری تبدیل شده نظر هر رهگذری را به خود جلب می‌کند.

برگزاری نمایشگاه نقاشی آن هم در قلب بازار قدیمی ری در نوع خود کاری جالب است.

زهره صاحب‌زمانی مسئول این نمایشگاه است که پنج سالی است در زمینه هنر نقاشی فعالیت می‌کند و پس از مدتی دوری از این هنر حالا تلاش می‌کند با برگزاری نمایشگاه نقاشی آن هم در یکی از معروف‌ترین و پررونق‌ترین مراکز تجاری ری، فرصتی را در اختیار زائران و مجاوران قرار دهد تا برای لحظاتی هم که شده از سرعت گام‌هایشان بکاهند و تابلوهایی را که هنر دست هنرمندان ری است را تماشا کنند.

فارس: چه شد تصمیم گرفتید این نمایشگاه را در بازار قدیمی ری برگزار کنید؟

بنده مؤسس آموزشگاهی در شهرری هستم؛ به همراه یکی از دوستانم که استاد نقاشی بود و 15 سال نیز سابقه کار داشت، شروع به نقاشی و آموزش این هنر کردیم و بعد از آن تصمیم گرفتیم که کارمان را ارتقا دهیم و این شد که بعد از مشورت با همسرم، وی مکان این نمایشگاه را در بازارچه حرم حضرت عبدالعظیم (ع) در اختیار ما قرار داد.

فارس: چرا نمایشگاه در یک بازار و نه در یک مکان فرهنگی برگزار شد؟

ما خودمان ابتدا شک داشتیم که آیا این کار در بازار درست است یا خیر و پس از بررسی‌های اولیه، قرار شد این نمایشگاه به مدت دو روز برپا باشد که با استقبال زیاد هنرمندان و مردم شهرری که به‌صورت اتفاقی از آنجا رد می‌شدند، رو به‌رو شدیم و با تشویق‌های مردم تصمیم گرفتیم که زمان برگزاری این نمایشگاه را بیشتر کنیم. این شد که زمان برگزاری نمایشگاه را تا یک هفته افزایش دادیم.

فارس: با توجه به اینکه نمایشگاه در یک مرکز فرهنگی برگزار نشده استقبال هنرمندان از این نمایشگاه چگونه بود؟

استقبال هنرمندان هم خوب بود. ما حتی بازدیدکنندگانی از کشورهای عربی، هند، پاکستان و ... داشتیم. آنها می‌گفتند ما بارها از بازارهای قدیمی ایران دیدن کردیم اما برگزاری این نمایشگاه تجربه جالبی بود که خاطره آن در ذهن ما ‌ماند. رئیس انجمن خوشنویسان شهرری، استاد پارسا، اکرم سرتختی فردی که از 50 سالگی به بعد در هنر نقاشی استعدادش شکوفا شد از این مکان بازدید کردند و طی یک روز تمام هنرمندان در این نمایشگاه گرد هم آمدند و ما نیز به‌عنوان یادگاری به آنها کتاب‌های شعر پدربزرگم، استاد همدانی را تقدیم کردیم و با تشویق‌های آنها متوجه شدیم کار درستی انجام دادیم چرا که برای نخستین بار در بازار، مردم عادی از نزدیک توانستند آثار نقاشی را ببینند و هنر را لمس کنند.

فارس: مهم‌ترین هدف شما از برگزاری این نمایشگاه چه بوده است؟

ارائه آثارمان از جمله مهم‌ترین هدف ما برای برگزاری این نمایشگاه بود زیرا ما در مکانی که فعالیت می‌کردیم به هیچ عنوان دیده نمی‌شدیم، به همین دلیل سعی کردیم که به نوعی آثارمان را به مردم معرفی کنیم.

فارس: نظر مردم در ارتباط با برگزاری نمایشگاه هنر سوم چه بود؟

استقبال مردم واقعا دور از حد تصور ما بود. من فکر می‌کنم اینکه آنها به صورت ناگهانی و غیرمنتظره با یک نمایشگاه نقاشی مواجه می‌شدند برایشان جالب بود. برخی از خانواده‌ها معتقد بودند که باید این تجربه را در جاهای دیگر هم تکرار کرد. آنها می‌گفتند که تا به حال در جای دیگر این اتفاق برایشان رخ نداده است. با تشویق مردم انگیزه خوبی در ما ایجاد شده است و من امیدوارم بتوانیم در آینده نمایشگاه‌های مشابهی را برگزار کنیم.

فارس: نظر هنرمندان در ارتباط با نمایشگاه شما چه بوده است؟

من فکر می‌کنم هنر متعلق به همه مردم است و ما حق نداریم هنر را در یک قالب و چارچوب محصور کنیم. هنر باید در دل جامعه باشد. اینکه نمایشگاهی از آثار نقاشی را در قلب یک مکان تجاری برگزار کردیم چیز عجیبی نیست. به عقیده من سایر هنرمندان هم باید آثارشان را به میان مردم ببرند. ما با این کار به توسعه فضاهای فرهنگی کمک می‌کنیم و جوانان با انواع هنرها آشنا می‌شوند.

فارس: آیا برنامه‌های خاصی برای برگزاری مجدد نمایشگاه دارید؟

ما در نظر داریم که از طبقه بالای این مکان تجاری به‌عنوان مکانی برای عرضه صنایع دستی و گردشگری استفاده کنیم که این هم تجربه تازه‌ای در شهرری است تا گردشگران و زائران که برای سیاحت و زیارت به ری می‌آیند به راحتی بتوانند صنایع دستی ری را تهیه و به سوغات ببرند. همان‌طور که پیشتر هم اشاره کردم استقبال مردم از نمایشگاه هنر سوم خوب بود و همین مسئله انگیزه‌ای شد تا ما تصمیم بگیریم هر شش ماه یک‌ بار نمایشگاه مشابهی را در همین مکان یا مکان‌های عمومی دیگر برگزار کنیم.

فارس: چه آثاری در این نمایشگاه ارائه شد؟

سبک آثاری که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شد رئال بود که با تکنیک‌های آبرنگ، گواش، مداد رنگی و ... خلق شده و کارهای هنری کودکان که با گواش و مداد رنگی تهیه شده بود، در طبقه بالای نمایشگاه قرار داشت. در کل آثار این نمایشگاه به دو دسته تقسیم می‌شد. نخست آثار هنرمندان کودک و نوجوان بود که در طبقه دوم نمایشگاه قرار داشت و طبقه پایین مختص آثار هنرمندانی تا رده سنی 28 سال بود، اما در کل آثاری که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شد از تنوع زیادی برخوردار بود.

انتهای پیام/و10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول