اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای مقابله با بحران آب صورت می‌گیرد

ارزیابی کیفیت پساب خروجی پالایشگاه اصفهان برای فضای سبز

خبرگزاری فارس: رئیس پژوهش و فناوری پالایشگاه اصفهان، گفت: با توجه به بحران آب کیفیت پساب پالایشگاه اصفهان از نظر آبیاری و زیست‌محیطی و بررسی اثرات آن بر روی خاک‌های مورد آبیاری در منطقه فضای سبز اطراف پالایشگاه ارزیابی می‌شود.

ارزیابی کیفیت پساب خروجی پالایشگاه اصفهان برای فضای سبز

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، به نقل از روابط عمومی شرکت پالایش نفت اصفهان، اسماعیل ناظم اظهار کرد:‌ هدف از این پروژه که با توجه به بحران آب و در راستای استفاده از بهترین روش برای دفع مطلوب فاضلاب تعریف شده، ارزیابی کیفیت پساب پالایشگاه اصفهان از نظر آبیاری و زیست‌محیطی و بررسی اثرات آن بر روی خاک‌های مورد آبیاری در منطقه فضای سبز اطراف پالایشگاه ارزیابی می‌شود.

وی افزود: حساسیت سازمان حفاظت از محیط زیست استان نسبت به استفاده از پساب‌ها برای آبیاری فضای سبز از یک‌سو و هم‌چنین میزان 15 مترمکعب بر ساعت پساب استخر شماره 8 شرکت از سوی دیگر، این پالایشگاه را بر آن داشت تا با همکاری دانشگاه این پروژه را به مرحله اجرا برساند.

رئیس پژوهش و فناوری پالایشگاه اصفهان گفت: استفاده از پساب خروجی پالایشگاه اصفهان با در نظر گرفتن استانداردها و ملاحظات زیست‌محیطی برای آبیاری فضای سبز (جنگل درختان)، ضمن آنکه بهترین روش برای دفع مطلوب فاضلاب به شمار می‌رود، در افزایش راندمان منابع آب در دسترس منطقه بسیار مؤثر است که در این تحقیق با توجه به استانداردهای زیست‌محیطی، شرایط پساب خروجی پالایشگاه مورد ارزیابی قرار گرفته است و براساس آن راهکار بهینه بهره‌برداری از آن پیشنهاد شد که در حال اجرا است.

وی افزود: در این تحقیق پساب استخر شماره 8 و برخی دیگر از منابع پساب پالایشگاه بررسی شد.

ناظم ادامه داد: نتایج بررسی‌ها نشان داد که اثرات کاربرد پساب صنعتی استخر 8 به لحاظ شوری، کلرید و سولفات بیشتر از حد متعارف آب آبیاری است، اما با آب‌شویی (متناوب)، اختلاط با سایر منابع آبی و هم‌چنین مقاومت گیاهان سرو و کاج موجود، قابل بهره‌برداری است.

ناظم با اشاره به اینکه هم‌چنین از نظر عناصر کم‌یاب و BOD، COD محدودیتی در منابع آب مشاهده نشده است، بنابراین مشکلات زیست‌محیطی در پی ندارد، اضافه کرد: بررسی‌ها نشان داد روغن پساب مذکور در حد استانداردهای کشور است که برای رسیدن به حد استانداردهای روز دنیا، نیازمند اعمال فیلتراسیون فیزیکی از بستر چیپس چوب در کانال انتقال و فیلتراسیون فیزیکی در واحد کنترل مرکزی سیستم آبیاری قطره‌ای هستیم.

وی در پایان تصریح کرد: بنابراین به منظور ارتقای کیفیت پساب و کاهش روغن استخر شماره 8، پروژه پژوهشی استفاده از سیستم (NFT Nutrient Film Technique) در سطح بین‌المللی تعریف شد که اجرای پروژه در مراحل پایانی قرار دارد.

انتهای پیام/ح30/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول