اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

مجازی شدن علائم ترافیکی و علائم فضای سبز در جنوب تهران

خبرگزاری فارس: برای نخستین بار در استان تهران، علائم ترافیکی و فضای سبز در فضای مجازی پایه‌گذاری می‌شود.

مجازی شدن علائم ترافیکی و علائم فضای سبز در جنوب تهران

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، حتما طرح استقبال از بهار 91 یادتان هست. همان روزهایی که هر جای تهران چشم کار می‌کرد نیروهای شهرداری در حال ساخت و ساز بودند و در یک چشم برهم زدن شهر را برای نوروز آماده می‌کردند.

آن‌ موقع هرجا را می‌دیدی سرسبزی بود و فرش‌های رنگی گل که بوی عید را زودتر از موعد به مشام‌مان می‌رساند. حالا با گذشت چند ماه از آن تاریخ باخبر شدیم که معاونت فنی و عمرانی شهرداری منطقه‌مان در این کار از بین دیگر مناطق شهرداری تهران پیشی گرفته و نمره عالی را در کارنامه معاونت خود ثبت کرده است.

درست مثل سال گذشته که همین اتفاق هم افتاد و اهالی را خوشحال کرد. با این اوضاع جدا کردن جنوب شهر و شمال شهر کار اشتباه و بی‌منطقی است فقط روی نقشه است که می‌توان انگشت را به سمت شمال و یا جنوب تهران کشاند.

برای اینکه کمی از جزئیات کار معاونت فنی و عمرانی اطلاع پیدا کنیم مهمان محمد خبازها معاون فنی و عمرانی شهرداری منطقه شدیم تا گفته‌هایشان را در این زمینه بشنویم.

فارس: این خبر خوشحال‌کننده هم تبریک دارد و هم خسته نباشید. کمی در مورد این انتخاب صحبت کنید؟

بله، شهرداری تهران معمولا در طرح‌هایی که برگزار می‌کند پیگیر چند موضوع است. شعار امسال شامل چهار عنوان کیفیت، سرعت، نظارت‌های میدانی و هزینه اندک بود.

با عملیات‌های انجام شده شاید بتوان امسال را سال تعمیر و نگهداشت در حوزه فنی و عمرانی نامید. با توجه به این سیاست وقتی طرح در پایان سال 90 با عنوان «طرح استقبال از بهار 91» ابلاغ شد سعی کردیم با راه‌اندازی یک سامانه و شناخت کاملی که از منطقه داریم اولویت‌ها را استخراج کنیم و با کیفیت بالا آنها را انجام دهیم.

این امتیازها برای کسب رتبه برتر را حوزه معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران در نظر گرفته است که در واقع رویکردی علمی دارد و به‌دنبال هزینه و صرف مصالح و اسراف در آبادانی مناطق نیست.

آنها فاصله بین نمره‌های 95 تا 100 را جزو رده‌های عالی در نظر گرفته‌اند که معاونت شهرداری این منطقه هم به‌واسطه همکاری مدیران فنی نواحی، شهرداران و کارکنان شهرداری و هدایت و راهبردی شهردار منطقه آن را به دست آورد. بدون تعارف عرض می‌کنم اگر همیاری اهالی شریف منطقه که همیشه ما را در اجرای طرح‌ها کمک می‌کنند نبود این اتفاق هم نمی‌افتاد.

به‌جز آن توجه به جزئیات بسیار مهم است. چیزهایی که شاید به چشم ما نیاید اما برای مردم مهم باشد. ما توجه به این قبیل کارها را در اولویت قرار دادیم.

مثلا وجود همین نهرهایی که به صورت کتابی است و دست‌انداز دارد. در این ارتباط برنامه‌ریزی کردیم و برای شروع روی محله نازی‌آباد شرقی کارهای تحقیقاتی انجام دادیم و عملیات گریتینگ نهرها را اجرایی کردیم و یا کارهایی از این قبیل.

باید بگویم آن یک‌ درصد امتیازی هم که کم آوردیم کوتاهی کارکنان حوزه ما نبود و عامل مربوط به نظارت عالیه بر فعالیت‌های عمرانی است که به دلیل ناآشنایی با طرح کمی دیر اقدام شد و گزارش‌ها دیر به دست ما رسید.

فارس: در ارتباط با سامانه الکترونیکی‌تان توضیح دهید؟

بنده چند نکته را در فعالیت‌های عمرانی مهم می‌دانم. یکی اینکه همه نظارت‌ها، پیگیری‌ها، ریزبینی‌ها و بازدیدهای میدانی وقتی نتیجه دارد که به صورت مستمر باشد. یعنی اگر یک روز آنها را رها کنیم قطعاً به جای اولش برمی‌گردد.

دقیقا بحث نظارت و توجه به امر کیفیت در کارهای عمرانی مثل کش می‌ماند تا وقتی آن را می‌کشی خوب عمل می‌کند به محض اینکه رهایش کنید برمی‌گردد به نقطه اول.

به ‌دلیل همین هم نظارت‌هایمان را در کنار بازدیدهای میدانی زیاد کردیم و به دنبال این هستیم که سیستم، جای افراد را بگیرد و اجازه ندهد این حوزه به صورت سنتی و یا کش عمل کند.

برای همین سامانه شناسایی معابر را راه‌اندازی کردیم که به کمک آن حتی اگر یک جدول شکسته در منطقه وجود داشته باشد از آن باخبر می‌شویم و زود مشکل را برطرف می‌کنیم.

مواردی این چنینی شروعی کوچک برای کارهای بزرگ‌ هستند. تعریف و کاربرد معابر در شمال و جنوب فرق می‌کند. من در این منطقه بزرگ شده‌ام و خوب می‌دانم که فضای بازی بچه‌ها، جلوی در خانه است و برای خانم‌های خانه جلوی خانه مثل داخل خانه است. برای همین کار کردن در این منطقه، شناخت خوب می‌خواهد.

اما نکته این است که راه‌اندازی این گونه سامانه‌ها در فضای مجازی کار خیلی مهمی نیست. می‌شود آن را با همکاری یک شرکت کارآمد راه انداخت.

این سامانه دو موضوع اصلی به همراه دارد. اول اینکه آن را به‌ روز نگه داریم و دوم اینکه یاد بگیریم چطور از آن استفاده کنیم که این دو را نیروهای حوزه معاونت و نواحی به خوبی انجام داده‌اند.

در کنار این سامانه که 19 خرابی کلی و جزئی را اطلاع داده است و ما عکس و اطلاعات آن را کامل در دست داریم علائم ترافیکی و علائم فضای سبز هم وجود دارد. همین جا قول می‌دهم امسال حتما یک کار جدید در فضای مجازی انجام دهیم که برای اولین بار در شهر تهران پایه‌گذاری می‌شود.

نکته دیگر هم اتصال پرونده‌های عمرانی به سامانه‌های رسیدگی و نظارتی است. برای همین واحد قراردادها را پویانگاری کردیم که به صورت خودکار در اختیار همه قرار بگیرد. هیچ‌کس حق دخل و تصرف در پرونده‌های عمرانی را ندارد. با این کار خدای ناکرده جلوی بروز هرگونه خطایی گرفته شده است.  

 

فارس: نظر اهالی در مورد این تغییر و تحولات چیست؟

نباید این حرف را بزنم. اما می‌توانید مقایسه کنید. با یک گشت ساده، منطقه‌ای را انتخاب کنید و با اتفاقاتی که در پهنه جنوب از جمله منطقه 16 افتاده است مقایسه کنید.

واقعاً سعی شده شعار شهردار تهران در مورد کم کردن فاصله شمال و جنوب رعایت شود. نمی‌گویم که کامل به آن رسیده‌ایم اما واقعاً این اتفاق تا حد زیادی افتاده است. منطقه 16 چهره جنوب شهری ندارد.

من حتی اجازه نمی‌دهم کسی در مقابل من اسم جنوب شهر را بیاورد. ما یک پهنه‌ای هستیم که در جنوب واقع شده‌ایم و هرگونه امکانات اعم از نهر، پیاده‌‌رو، نشانه‌ها و تمام آن چیزی که مربوط به نگه‌داشتن یک شهر خوب می‌شود را رعایت کرده‌ایم.

مردم ما حتماً قدردان هستند.

گرچه شهرداری کارش را انجام می‌دهد حتی اگر کسی قدردان نباشد. مردم ما لایق بیش از این‌ها هستند. مردمی که در این منطقه زحمت کشیده‌اند، بچه‌هایشان را برای ماندگاری مملکت از دست داده‌اند لیاقت بهترین‌ها را دارند و ما هرکاری هم می‌کنیم تا شاید جوابگوی آنها باشیم.

 

فارس: خیابان فدائیان اسلام یکی از معبرهای مهم منطقه است که چند ماهی است کارهای زیادی در آن انجام شده و چهره دیگری به خود گرفته، در آنجا چه خبر است؟

سال 88 معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران خواستند که کانال‌های خیابان فدائیان اسلام جمع‌آوری شود. این کانال‌ها محل تجمع حیوانات موذی و کارتن‌خواب‌ها شده بود و حاشیه‌هایی را هم به همراه داشت و مردم را گله‌‌مند کرده بود.

به‌جز آن خیابان فدائیان اسلام یکی از معابر اصلی شهر تهران است که مسیر بهشت زهرا (س) و خروجی شهر در آن قرار دارد.

چون دیدیم کار با تأخیر انجام می‌شود از آنها خواستیم تا همزمان با این کار عملیات بهسازی را هم در این خیابان انجام دهیم. این محور حدود 4 هزار و 800 مترمربع طول دارد و تمام آن چیزهایی که کف معبر وجود دارد در حیطه وظیفه حوزه عمران قرار می‌گیرد.

برای شروع با یک مشاور صحبت کردیم و برای جمع‌آوری آب‌های سطحی با لوله‌گذاری و پوشاندن کانال‌ها و اضافه کردن به سطح معبر، خیابان را بهسازی کردیم. در این میان هماهنگی با منطقه 15 به‌عنوان منطقه همجوار و جلسات مستمر با منطقه 12 به‌عنوان حوزه آبریز بالا دست‌مان هم در دستور کار قرار گرفت.

به‌دلیل مشکلاتی که طرح داشت کار را از جنوب طرح یعنی از محور آزادگان انجام دادیم. بازسازی، پیاده‌سازی، لکه‌گیری‌های آسفالت و در نهایت بحث روکش آسفالت را انجام دادیم.

تقریبا طرح از محور بعثت عبور کرده است و در آینده‌ای نزدیک تمام می‌شود. عملیات لوله‌گذاری در محور شمالی یعنی از میدان شوش که محل تجمع آب‌های سطحی می‌باشد در کانالی به نام کانال ماندگاری لوله‌گذاری شده است.

در ضلع غرب که جریان آب‌های سطحی کمتر است با لوله‌های 700 اینچ و در ضلع شرق با لوله‌های یک‌هزار و 200 اینچ کانال گذاشتیم و دریچه‌های بازدید هم جانمایی کردیم.

این اتفاق باعث می‌شود که هم خدمات‌دهی در امور فضای سبز بیشتر و هم امکان جابه‌جایی ایستگاه‌های تاکسی و اتوبوس در محور شوش به شمال و یا جنوب آن فراهم شود تا شاید بار ترافیکی آن محدوده را کم کند. 

فارس: با وجود گشت‌گاه شدن خیابان صابونیان این کار لازم بود؟

بله. در سال گذشته بنا به دستور شهردار منطقه پیاده‌‌راه صابونیان ایجاد شد. این موضوع می‌طلبید که حتماً اطراف آن هم یک بهسازی محیطی انجام شود. چون اولین محیطی که به چشم مردم می‌آید و محل دسترسی به بازار شوش است همین محور فدائیان اسلام است که برای ما یک اولویت محسوب می‌شد و پیش‌بینی می‌کنیم تا شهریور ماه این طرح تمام شود.

 

فارس: در فروردین ماه که خدمت‌تان رسیدم گفتید اتصال فاضلاب به لگوی شهری در منطقه‌مان به 94 درصد رسیده است. آیا هنوز کار تمام نشده؟

الان تقریباً 98 درصد انجام شده است. با توافقاتی که انجام داده‌ایم قول می‌دهیم این دو درصد باقی‌مانده را هم تا مهر ماه تمام کنیم.

این دو درصد جزو سخت‌ترین قسمت کار است یعنی شیب‌های معکوس، چاه‌ها و کوچه‌های باریک که دسترسی را واقعاً مشکل کرده است.

با مسئولان اداره آب و فاضلاب هم صحبت کردیم و با هم به توافق رسیدیم. نکته‌ای هم که وجود دارد خیلی از مناطق می‌ترسند با فاضلاب کار کنند چون ریخت و پاش آن زیاد است و رعایت ایمنی کاهش پیدا می‌کند.

ما سعی کردیم مسائل ایمنی، نظافت، عدم مزاحمت برای مردم و نصب بنرها را کاملاً رعایت کنیم. اگر خدا بخواهد در مهر ماه فاضلاب منطقه را به عدد 100 می‌رسانیم.

فارس: در مورد گریتینگ هم گفتید که در نازی‌آباد شرقی انجام شده در محله‌های دیگر هم این امکان فراهم می‌شود؟

بله، هرجا که این امکان را داشته باشد انجام می‌دهیم. گریتینگ و پوشاندن کانال برای اولین بار در منطقه اتفاق افتاده است و چون تجربه قبلی نداشتیم این احتمال را می‌دادیم که ممکن است به هر دلیل مثل عبور ماشین‌های فوق سنگین شکسته شود.

برای همین از محورهای فرعی و درجه دو کار را شروع کردیم نه محورهای اصلی و پرتردد. خدا را شکر هم خوب جواب داد. گریتینگ یک نکته فنی در اجرا دارد که مربوط به وارد شدن ضربه به سطح رویی آن می‌شود.

امروز همه پیاده‌راه‌ها و معابر موجود در اروپا از گریتینگ استفاده می‌کنند حال ممکن است فلزی باشد یا فولادی، چدنی و یا پلاستیک‌های فشرده. ما هم از نوع خاص سی 250 استفاده کردیم. اما قول می‌دهیم با فرهنگ‌سازی توسط واحدهای دیگر این کار ادامه پیدا کند.  

فارس: جدیدترین و مهم‌ترین فعالیتی که قرار است در منطقه انجام شود چیست؟

فعالیت‌های فنی و عمرانی دارد با یک شیب ملایم رو به بالا رشد می‌کند. در این حوزه چند مشکل عمده وجود دارد که قبلاً هم خدمت‌تان گفتم.

مهندس‌های عمران معمولاً: یک، نمی‌توانند خوب صحبت کنند دو، در مورد کاری که انجام می‌دهند زیاد حرف نمی‌زنند و سه، به مسائل حقوقی زیاد آشنا نیستند. امسال در حوزه فنی و عمرانی سال تعمیر و مرمت و نگهداشت و اتمام طرح‌های نیمه تمام است. هرچه که قول دادیم و پیش‌بینی کردیم حتماً تا پایان سال تمام می‌شود. موضوعی که شهردار منطقه به جد پیگیرند و تقریباً ساعت به ساعت نتیجه آن را از من می‌خواهند مسئله زیرگذر جوادیه و پل ضربعلی‌زاده است که محله خزانه را به خیابان شهید رجایی وصل می‌کند. به فضل خدا در خبرهای بعد نتایج کلی کار را به گوش مردم می‌رسانیم.

فارس: از نظر بودجه مشکلی ندارید؟ در کل بودجه‌ای که امسال در حوزه شما در نظر گرفته شده چقدر است؟

بودجه 28 میلیارد و 700 میلیون تومان بوده که علاوه بر این از سر جمع اعتباراتی که حوزه معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران به ما واگذار کرده برای واگذاری و تعمیر و نگهداری بزرگراهی نزدیک به 4 میلیارد و 600 میلیون تومان است.

حدود 10 میلیارد تومان دیگر هم حوزه معاونت خدمات شهری و حوزه اجتماعی و فرهنگی به ما محول کرده تا کارهای مشترک‌مان را انجام دهیم.

در نهایت با چیزی حدود 43 میلیارد تومان اعتبار امسال باید کارهای فنی و عمرانی را گسترش دهیم.

فارس: گفته‌ای دارید که در بین سؤالات مطرح نشده باشد؟

نکته‌ای که می‌خواهم در پایان مطرح کنم این است که بنده را به‌ واسطه زحماتی که دوستان کشیدند جزو مدیران برتر اعلام کرده‌اند. خبرگزاری فارس را فرصتی می‌دانم برای اینکه به دلیل لطفی که دوستان نسبت به من داشتند تشکر کنم. 

انتهای پیام/ش10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول