اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مهر ماندگار» هم کارساز نشد

سهم متروی اهواز در گرو بانک‌ها

خبرگزاری فارس: با وجود الحاق متروی اهواز به طرح‌های «مهر ماندگار» این پروژه در پیچ و خم سیستم بانکی کشور بلاتکیف مانده است.

سهم متروی اهواز در گرو بانک‌ها

مدیرعامل قطارشهری اهواز امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در مرکز استان، با بیان اینکه قرار است بخشی از متروی اهواز در قالب طرح مهرماندگار به بهره‌برداری برسد، گفت: با تصمیم دولت، پروژه‌های مهر ماندگار تا پایان امسال به اتمام می‌رسند، بر این اساس و با موافقت محرابیان نماینده رئیس جمهوری در پروژه‌های مهر ماندگار، بخشی از متروی اهواز به طول شش کیلومتر باید امسال تکمیل شود.

عباس هلاکویی اظهار کرد: با توجه به اینکه عملیات ساختمانی در این بخش از مترو به پایان رسیده و نیاز به خرید تجهیزات فنی پیچیده وجود دارد، ادامه کار تنها با اعتبارات ارزی امکان‌پذیر است.

وی با اشاره به اینکه در قانون بودجه امسال اعتبارات ارزی از صندوق توسعه ملی برای قطارهای شهری پیش بینی شده است، افزود: سهم قطار شهری اهواز از این صندوق 135 میلیون دلار است که قرار بود امسال برای راه‌اندازی بخش نخست مترو پرداخت شود، اما اختصاص این اعتبار هنوز در سیستم بانکی بلاتکلیف است.

هلاکویی تصریح کرد: مشابه مشکل گذشته متروی اهواز برای استفاده از فاینانس، برای استفاده از صندوق توسعه ملی نیز بانک صادرات ضمانت‌های شهرداری را نمی‌پذیرد.

به گفته وی، با وجود دستور مقامات بالا از جمله نماینده رئیس جمهوری در طرح مهر ماندگار بیش از یک هفته است که منتظر اعلام نظر این بانک هستیم.

مدیر عامل قطارشهری اهواز همچنین گفت: مشکل متروی اهواز برای استفاده از فاینانس نیز به دلیل عدم پذیرش ضمانت شهرداری توسط بانک عامل هنوز معطل مانده و به نتیجه نرسیده است.

وی با اشاره به اینکه قطارشهری اهواز برای اجرای به موقع پروژه با مشکل مالی روبه روست، اظهار کرد: مقرر شده امسال 99 میلیارد تومان اعتبار دولتی به این پروژه اختصاص یابد، با وجودی که قرار بوده تخصیص به اندازه چهار ماه یعنی معادل چهار دوازدهم صورت گیرد، اما تاکنون فقط 9 میلیارد تومان معادل یک دوازدهم اعتبار گرفته‌ایم.

هلاکویی افزود: سال گذشته نیز تنها 75 درصد از اعتبارات متروی اهواز تخصیص یافت.

متروی اهواز برای اجرا طبق برنامه زمان بندی سالانه به 180 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، اما هر سال حدود نیمی از این پول تأمین شده به طوری که از آغاز پروژه (در سال 84) تا کنون حدود 230 میلیارد تومان هزینه شده است. در ابتدا قرار بر این بود که این پروژه از فاینانس (سرمایه‌گذاری خارجی) استفاده کند اما مشکلات بین‌المللی مانع از تحقق آن شد. به دلیل محدودیت اعتبارات دولتی و تأمین نشدن  فاینانس، قرار شد تا سال 93، 12 ایستگاه (از میدان فرودگاه تا میدان دانشگاه) در مرحله نخست، ساخته و بهره‌برداری ‌شود. با طرح موضوع پروژه‌های مهر ماندگار و الحاق متروی اهواز به این پروژه‌ها، تصمیم بر این شد که شش ایستگاه از این تعداد امسال به اتمام برسد.

انتهای پیام/غ20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول