اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار کهگیلویه و بویراحمد:

هلال‌احمر داروهای خارجی کمیاب را به مردم عرضه کند

خبرگزاری فارس: استاندار کهگیلویه و بویراحمد در کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا از جمعیت هلال ‌احمر این استان خواست تا داروهای وارداتی خارجی مجاز را در داروخانه‌های خود به مردم عرضه کند.

هلال‌احمر داروهای خارجی کمیاب را به مردم عرضه کند

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، اکبر نیکزاد ظهر امروز در نشست کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: باید بستر را برای دسترسی آسان مردم به داروهای کمیاب فراهم کنیم.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه اگر داروهای خارجی دارای مجوز در یک مکان مشخص از جمله هلال‌احمر به فروش برسند هیچ شهروندی دارو را از دستفروش نمی‌خرد، گفت: امروز درصد زیادی از داروهای مورد نیاز در کشور در داخل تولید می‌شود ولی برای همان درصد کمی که مجبور به واردات هستیم اگر آن‌ها را به راحتی در اختیار مردم و افرادی که به این دارو نیاز دارند قرار دهیم، خود به خود باب قاچاق دارو هم بسته می‌شود.

وی ادامه داد: ورود داروهای خارجی غیرمجاز با ارائه داروهای مجاز در برخی داروخانه‌های مشخص صورت نخواهد گرفت و مردم اقبالی به خرید داروهایی که از سلامت آن‌ها مطمئن نیستند، نخواهند داشت.

نیکزاد تاکید کرد: باید داروهای مجاز و سالم در یک مکان مشخص عرضه شود و گرنه، اینکه ما بخواهیم همه شهروندان را متخصص کنیم که بدانند چه دارویی سالم و مجاز است و چه دارویی تقلبی کار غیر ممکن و سختی است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: امروز دقت و حساسیت مردم در مورد علامت استاندارد و یا تاریخ مصرف بالا رفته و این دو مورد، مورد توجه مردم است ولی در سایر موارد که یک دارو چه اصالتی دارد و قاچاق است یا مجاز، اطلاعات زیادی ندارند و باید داروهای وارداتی مجاز در دسترس شهروندان قرار گیرد.

نیکزاد که بعد از صحبت‌های معاون دارو و غذای دانشگاه علوم پزشکی یاسوج سخن می‌گفت: در پاسخ به اینکه هلال ‌احمر استقبالی از فروش داروهای خارجی کمیاب ندارد از جمعیت هلال‌احمر این استان خواست تا این داروها که بیشتر مورد نیاز بیماران خاص است را در داروخانه خود چه به صورت مستقل و چه به صورت یک طرح کشوری از مرکز عرضه کند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج نیز در این نشست گفت: 96 درصد داروهای کشور در داخل تولید می‌شود ولی در همان چهار درصد باقی مانده چون هم گران هستند و هم کمیاب، حجم بسیاری از تجارت دارو را شامل می‌شوند.

رحمت‌الله افشار بیان کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، داروخانه‌های کهگیلویه و بویراحمد تقریبا از داروهای قاچاق پاک شدند و اگر مواردی باشد بسیار اندک است.

وی از برخورد شدید با پزشکانی خبر داد که داروهای غیرمجاز و قاچاق خارجی را برای بیماران تجویز می‌کنند.

افشار، ناچیز بودن جریمه‌های در نظر گرفته برای متخلفین در بحث قاچاق را از عوامل غیر بازدارنده در این خصوص دانست و ابراز داشت: جریمه 10 یا 20 هزار تومانی به هیچ عنوان بازدارنده نیست.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج برچسب اصالت حک شده روی داروها را نشان از مجاز بودن و سالم بودن آن دارو خواند و خاطرنشان کرد: مردم با ارسال کد 16 رقمی به شماره پیامک مشخص شده می‌توانند اصالت و هویت یک دارو را دریافت کنند.

انتهای پیام/صا10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول