اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین خبر داد

آغاز کشت کنجد در مزارع قیروکارزین

خبرگزاری فارس: مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین از آغاز کشت کنجد در سطح 600 هکتار از مزارع این شهرستان خبر داد.

آغاز کشت کنجد در مزارع قیروکارزین

ناصر انصاری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قیروکارزین اظهار داشت: کنجد گیاهی با ارتفاع حدود یک متر است که قسمت انتهایی ساقه آن پوشیده از کرک بوده و برگ‌های آن بیضی، باریک، نوک‌تیز و دارای گل‌های بنفش یا سفید است و میوه این گیاه به صورت کپسول و محتوای دانه‌های کوچک، مسطح و بیضوی بوده که دانه کنجد نامیده می‌شود.

وی از آغاز کشت کنجد در قیروکارزین خبر داد و افزود: کشت کنجد در سطح 600 هکتار از مزارع این شهرستان آغاز شده و تمام اراضی زیر کشت این محصول در قیروکارزین به صورت کشاورزی حفاظتی "کم‌خاک‌ورزی و بی‌خاک‌ورزی" اجرا شده است.

انصاری با اشاره به مشکل خشکسالی و کم‌آبی سال‌های اخیر اضافه کرد: در برنامه جایگزینی کشت‌های پر آب، کشت کنجد به دلیل نیاز به آب کم در سال جاری با افزایش 9 درصدی سطح زیر کشت رو‌به‌رو بوده است.

مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین با اشاره به زمان برداشت این محصول تصریح کرد: متوسط تولید کنجد در قیروکارزین 1.2 تن در هکتار بوده که آغاز برداشت آن نیمه آبان‌ماه است و از این سطح زیر کشت پیش‌بینی برداشت 700 تن کنجد از مزارع این شهرستان را داریم.

این مقام مسئول در پایان با بیان برخی از موارد استفاده این دانه روغنی ارزشمند گفت: به طور عمده کنجد مصرف خوراکی دارد و در صنایع داروسازی از آن به عنوان حلال در محلول‌های تزریقی عضلانی استفاده می‌شود و استعمال خارجی آن بر اندام‌های مختلف بدن بوده و روغن کنجد نیز به عنوان پادزهر سموم به کار گرفته می‌شود.

انتهای پیام/ز20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول