اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کاهش سطح زیر کشت دانه‌های روغنی در چهارمحال و بختیاری

خبرگزاری فارس: مدیر زراعت اداره‌کل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: سطح زیر کشت دانه‌های روغنی از 520 هکتار در سال زراعی گذشته به 271 هکتار در سال زراعی جاری کاهش یافته است.

کاهش سطح زیر کشت دانه‌های روغنی در چهارمحال و بختیاری
به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، مسعود میرزایی بعدازظهر امروز در نشست با جمعی از بهره‌برداران بخش کشاورزی این استان، اظهار داشت: در سال گذشته زراعی 520 هکتار از اراضی زراعی استان به کشت دانه‌های روغنی اختصاص یافت ولی به علت کاهش بارندگی و خشکسالی سطح زیرکشت دانه‌های روغنی کاهش یافته است.
وی افزود: در سال زراعی گذشته به‌علت وقوع خشکسالی و سرمازدگی از 520 هکتار سطح زیر کشت دانه‌های روغنی تنها از 271 هکتار آن 300 تن دانه‌های روغنی برداشت شد.
میرزایی با اشاره به عوامل موثر در کشت دانه‌های روغنی، گفت: رعایت تاریخ کشت دقیق، آبیاری منظم و به موقع، استفاده از کودهای ریزمغذی و مبارزه به موقع با آفات و بیماری‌ها از عوامل موثر کشت دانه‌های روغنی است.
مدیر زراعت اداره‌کل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: در صورت عدم توجه و مراقبت‌های ویژه در مراحل مختلف، میزان تولید به نحو چشمگیری کاهش خواهد یافت به گونه‌ای که زراعت این محصول را از صرفه اقتصادی خارج می‌کند و در نتیجه زارعین از توسعه کشت آن استقبال لازم را به عمل نخواهند آورد.
وی با بیان اینکه کشت دانه‌های روغنی در مناطق سردسیر تا 15 شهریور ماه و مناطق با آب و هوای معتدل سرد تا اواسط مهرماه انجام می‌شود، گفت: در شهرستان‌های شهرکرد، فارسان و بروجن از 15 تا 25 شهریور ماه و در شهرستان‌های لردگان و اردل تا اواسط مهر ماه کشت انجام می‌شود.
میرزایی بیان داشت: از 271 هکتار سطح زیر کشت دانه‌های روغنی در استان، بیشترین سطح زیر آن در شهرستان شهرکرد با 150 هکتار و شهرستان لردگان 71 هکتار و مابقی در شهرستان‌های کیار، فارسان، اردل و کوهرنگ است.
وی خاطرنشان کرد: دانه‌های روغنی تولید شده با متوسط 40 تا 45 درصد روغن خالص در صنایع روغن کشی استان و استان اصفهان تبدیل به روغن خوراکی می‌شود که روغن یاد شده یکی از بهترین روغن‌های مصرفی برای انسان است.
انتهای پیام/ی20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول