اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره صنعت معدن و تجارت شهرستان اردکان خبر داد

اردکان بزرگترین تولیدکننده محصولات کنجدی در کشور

خبرگزاری فارس: رئیس اداره صنعت معدن و تجارت شهرستان اردکان از فعالیت 110 واحد تولید فرآورده‌های کنجدی در اردکان خبر داد و گفت: اردکان بزرگترین تولیدکننده محصولات کنجدی در کشور است.

اردکان بزرگترین تولیدکننده محصولات کنجدی در کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از اردکان، محمدرضا بهجتی ظهر امروز در گردهمایی تولیدکنندگان ارده و حلوا ارده در اردکان از فعالیت 110 واحد تولید فرآورده‌های کنجدی در این شهرستان خبر داد و اظهار داشت: شهرستان اردکان با تولید روزانه 100 تن حلوا ارده، 50 تن ارده و 10 تن روغن ارده بالاترین میزان تولید محصولات کنجدی در کشور را به خود اختصاص داده است.

وی درباره مشکلات این عرصه نیز عنوان کرد: عدم بسته‌بندی مناسب، عدم رعایت استانداردهای جهانی به منظور صادرات فرآورده‌های متنوع کنجد به خارج از کشور، کمبود تسهیلات، ضعف تبلیغات،ظرفیت محدود تولید همچنین عدم توجه به آموزش تولیدکنندگان از جمله مهم‌ترین مشکلات این عرصه محسوب می‌شود.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان اردکان تصریح کرد: چنانچه مشکلات حوزه صادرات محصولات کنجدی توسط کارشناسان بررسی و راهکارهای مناسب ارائه شود، شاهد شکوفایی این عرصه و همچنین رشد قابل توجه این محصولات به کشورهای خارجی خواهیم بود.

فرماندار اردکان نیز در این گردهمایی با تاکید بر افزایش کیفیت محصولات کنجدی توسط تولیدکنندگان اظهار داشت: ارده، حلوا ارده و روغن کنجد به عنوان یکی از نمادهای شهرستان اردکان در کشور و حتی برخی کشورهای خارجی مطرح است و بیش از هزار نفر به صورت مستقیم در این عرصه شاغل هستند.

احمد کمالی ادامه داد: عدم توجه به موارد بهداشتی، کاهش کیفیت و بسته بندی نامناسب و غیراستاندارد به این صنعت دیرپا و باسابقه در اردکان ضربه‌های مهلکی وارد می‌کند و به کاهش تولید و بیکار شدن حداقل نیمی از شاغلان این عرصه می‌انجامد.

وی از ایجاد شهرک صنعتی فرآورده‌های کنجدی در زمینی به مساحت 15 هکتار و در مجاورت صنایع مزاحم شهری تا پایان سال جاری و همچنین برگزاری همایش ملی ارده و حلوا ارده در زمستان امسال در اردکان خبر داد.

کمالی افزود: با تولیدکنندگانی که موارد بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و مجوز قانونی برای تولید فرآورده‌های کنجدی به ویژه روغن کنجد ندارند، برخورد خواهد شد.

وی به اختصاص تسهیلات 140 میلیارد ریالی به طرح‌های بخش کشاورزی با کارمزد چهار و هفت درصد در یک ماهه اخیر اشاره کرد و اظهار داشت: 10 درصد از تسهیلات اختصاص یافته متعلق به طرح‌هایی تعلق یافته که از طرف فعالان حوزه تولید فرآورده‌های کنجد اعم از تولیدی‌های حلوا ارده، ارده و روغن کنجد ارده ارائه شده بود و همچنین به طرح‌های دیگر نیز در صورت توجیه اقتصادی و تصویب تسهیلات لازم اختصاص خواهد یافت.

در کارگروه ویژه توسعه بخش کشاورزی طرح‌های مرتبط با حوزه کشاورزی و دامپروری به صورت کارشناسی بررسی و تسهیلات لازم به این طرح‌ها تعلق می‌گیرد.

در پایان این گردهمایی انتخابات مجمع صنفی برگزار شد و هفت نفر از تولیدکنندگان ارده و حلوا ارده به عنوان اعضای شورای راهبردی صنف تولیدکنندگان محصولات کنجدی اردکان اکثریت آرا را به دست آوردند و به این شورا راه یافتند.

انتهای پیام/خ20/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول