اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند خبر داد:

تولید 90 درصد دانه‌های روغنی همدان در نهاوند

خبرگزاری فارس: مدیر جهاد کشاورزی نهاوند گفت: بیش از 90 درصد دانه‌های روغنی استان همدان در نهاوند تولید می‌شود.

تولید 90 درصد دانه‌های روغنی همدان در نهاوند
به گزارش خبرگزاری فارس از نهاوند، احد ظفری بعد از ظهر امروز در جمع مدیران واحدهای تابعه جهاد کشاورزی در نهاوند اظهار داشت: نهاوند قطب کشاورزی استان همدان است زیرا بخش زیادی از تولیدات محصولات کشاورزی استان در نهاوند تولید می‌شود.
وی با اشاره به کاشت محصول آفتابگردان، کلزا و ذرت دانه‌ای در نهاوند افزود: کاشت این محصولات به دلیل این که به عنوان کشت دوم در سال زراعی کاشته می‌شود برای کشاورزان دارای صرفه اقتصادی مناسبی است که شهرستان نهاوند در کاشت این محصولات در استان پیشرو است.
مدیر جهاد کشاورزی نهاوند از تولید سالانه بیش از 8 هزار و 500 تن محصول دانه روغنی کلزا و تولید بیش از 7 هزار تن آفتابگردان و بیش از 20 هزار تن ذرت دانه‌ای از 20 هزار هکتار از اراضی مستعد نهاوند خبر داد و بیان داشت: از مهمترین مزیت این محصولات وجود 45 درصد روغن در هر دانه کلزا و آفتابگردان است.
وی اضافه کرد: محصول کلزا و آفتابگردان به دلیل وجود ریشه‌ای قوی که تا عمق 50 سانتی‌متری زمین فرو می‌رود و شروع به رشد می‌کند سبب شخم اعماق زمین و در نهایت عبور هوای کافی به درون خاک می‌شود و افزایش 25 درصد تولید محصول سال بعد در این مکان را در پی دارد.
ظفری تأکید کرد: کشاورزان به این نتیجه رسیده‌اند که کشت جایگزین کلزا و آفتابگردان در سال زراعی بعدی گندم و جو باشد که عملکرد مناسبی از نظر سلامت محصول و تولید بیشتر محصول را در پی دارد.
وی وجود سراب‌ها و رودخانه‌های همیشه پرآب نهاوند را از بزرگ‌ترین مزیت کشاورزی در نهاوند خواند که سبب شده بیش از 60 درصد مردم این شهرستان به کشاورزی و دامداری روی آورند.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند وجود واسطه‌ها و دلال‌ها را موجب وارد آمدن ضرر و زیان برای کشاورزان خواند و تصریح کرد: وجود کارخانجات تبدیلی و فرآوری محصولات کشاورزی نقش مهمی در کاهش فعالیت واسطه‌ها و دلال‌ها دارد که جهاد کشاورزی با حمایت از سرمایه‌گذاران و ایجاد کارخانجات تبدیلی و فراورده‌های مختلف لبنی، زراعی و باغی موجب رونق شغل مقدس کشاورزی می‌شود.
وی بیان داشت: مکانیزه کردن مراحل کاشت، داشت و برداشت محصولات مختلف کشاورزی مناسب‌ترین راه افزایش علاقه جوانان به ویژه فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی است.
ظفری خاطرنشان کرد: در سال زراعی 90-89 بیش از 50 مهندس ناظر در قالب تعاونی‌های بخش خصوصی بر فعالیت کشاورزان در هنگام مراحل کاشت، داشت و برداشت نظارت دارند.
میانگین 12 درصد کل محصولات تولید کشاورزی استان همدان شامل زراعی، باغی، دامی و لبنی تولید در نهاوند می‌شود.
انتهای پیام/‌ش20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول