اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از حضور ورزشکاران اصفهانی در المپیک

از توکیو تا لندن همراه با دوومیدانی‌کاران اصفهانی

خبرگزاری فارس: بیشترین حضور ورزشکاران اصفهانی در المپیک به رشته دوومیدانی بازمی‌گردد که از رقابت‌های 1964 توکیو آغاز شد و تا المپیک لندن نیز ادامه پیدا کرده است.

از توکیو تا لندن همراه با دوومیدانی‌کاران اصفهانی

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، سی‌امین دوره مسابقات المپیک چند روزی است که آغاز شده و ورزشکارانی از پنج قاره جهان در رشته‌های مختلف با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

در ادامه گزارش‌های نگاهی به حضور ورزشکاران اصفهانی نگاهی به سابقه حضور دوومیدانی‌کاران و دوچرخه‌سواری اصفهانی در ادوار المپیک داریم.

* غفوری‌زاده نخستین المپین دوومیدانی اصفهان

دوومیدانی ایران چهاردهمین حضور خود را در بازی‌های المپیک تجربه می‌کند و تاکنون 34 دوومیدانی‌کار ایران در 13 دوره بازی‌های المپیک شرکت کرده‌اند.

نخستین حضور یک ورزشکار اصفهانی در رشته دوومیدانی به سال 1964 توکیو بازمی‌گردد که حسین غفوری‌زاده در جمع تیم اعزامی ایران حضور داشت.

غفوری‌زاده که در ماده 400 متر رقابت می‌کرد، در مسابقات المپیک در بین شرکت کنندگان توانست به خط پایان برسد و با رتبه پنجاهم به کار خود پایان دهد.

در این دوره از المپیک سایر دوندگان ایرانی نیز یا نتوانستند به خط پایان برسند یا رتبه‌های مشابهی با غفوری‌زاده به دست آورند.

* حضور هم‌زمان دو دونده از اصفهان در المپیک

دومین حضور ورزشکاران دومیدانی‌کار اصفهانی در المپیک به مسابقات سال 2004 آتن مربوط می‌شود.

در این دوره سجاد مرادی در ماده 800 متر و عباس صمیمی در ماده پرتاب دیسک ورزشکارانی بودند که با وجود اصلیت شهرکردی، به نام ورزشکار اصفهان راهی المپیک شدند.

در این رقابت‌ها سجاد مرادی در800 متر شصت‌و‌یکم شد و عباس صمیمی (پرتاب دیسک) در مکان بیست‌و‌هشتم قرار گرفت.

در المپیک 2008 پکن نیز سجاد مرادی و عباس صمیمی دو ورزشکار اعزامی به المپیک بودند که در ماده‌های 800 متر و پرتاب دیسک با حریفان رقابت می‌کردند.

در این مسابقات سجاد مرادی با کسب رتبه نهمی بهترین عنوان تاریخ دوومیدانی ایران را در طول ادوار مختلفی که در المپیک شرکت کرده است، به دست آورد.

عباس صمیمی  نیز در پرتاب دیسک در مکان بیست‌و‌ششم جهان ایستاد و از این مسابقات به طور رسمی از دنیای قهرمانی خداحافظی کرد و به مربی‌گری روی آورد.

* رسیدن به فینال آرزوی اصفهانی‌ها

کاروان ورزشی ایران در مسابقات المپیک 2012 لندن 10 شرکت کننده دارد که تمام آنها در مسابقات مختلف سهمیه حضور در این میدان بزرگ را به دست آورده‌اند.

در بین دوومیدانی‌کاران اعزامی به المپیک، همچون دو دوره گذشته ورزش اصفهان دو نماینده دارد، سجاد مرادی در ماده 800 متر و رضا قاسمی در ماده 100 متر.

پس از قهرمانی سجاد مرادی در بازی‌های آسیایی گوانگجو گفته می‌شد وی به طور مستقیم سهمیه لندن 2012 را نیز کسب کرده اما وی بعدها در مسابقات دوومیدانی جهان در دایگو به طور رسمی سهمیه این رقابت‌ها را دریافت کرد.

رضا قاسمی نیز در مسابقات ستارگان آسیا در قزاقستان که آخرین مرحله کسب ورودی المپیک لندن 2012 بود، توانست در ماده 100 متر، ورودی لازم برای مسابقات لندن را کسب کرده و در تیم پر تعداد دوومیدانی‌کاران المپیکی ایران حضور داشته باشد.

در بین دوومیدانی‌کاران ایرانی در حال حاضر احسان حدادی بیشترین شانس برای کسب مدال را دارد اما رسیدن دو نماینده اصفهان به فینال مسابقات نیز از ارزش و اعتبار خاصی برخوردار است.

* تنها دوچرخه‌سوار المپیکی

تنها حضور دوچرخه‌سواران اصفهانی در المپیک به سال 1988 بازمی‌گردد که محمدرضا باجول یکی از هفت دوچرخه‌سوار ایرانی بود که در این رقابت‌ها رکاب زد.

انتهای پیام/آ10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول