اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بانوی شمشیرباز المپیکی ایران:

ورزش بدون المپیک بی‌معنی است

خبرگزاری فارس: بانوی شمشیرباز المپیکی ایران گفت: برای یک ورزشکار حرفه‌ای نرفتن به المپیک همانند این است که واقعیت ورزش را درک نکرده باشد.

ورزش بدون المپیک بی‌معنی است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، در المپیک مونترال کانادا برای نخستین بار بانوان ورزشکار ایرانی در یک رشته تیمی در المپیک حضور پیدا کردند که در بین تیم اعزامی شمشیربازی بانوان در اسلحه فلوره دو بانوی ورزشکار اصفهانی حضور داشتند.

مریم آچاک و گیتی محبان دو شمشیرباز اصفهانی بودند که در ترکیب تیم اعزامی ایران به المپیک مونترال قرارداد داشتند، اما در حال حاضر از ترکیب تیم چهار نفره بانوان شمشیرباز سه نفر در خارج از کشور سکونت دارند و آچاک تنها بازمانده این جمع است که در اصفهان سکونت داشته و همچنان فعال و با انگیزه در رشته شمشیربازی به عنوان مربی فعالیت دارد.

*برای کسب تجربه به المپیک رفتیم

آچاک که شمشیربازی را از حدود سال‌های 43 و 44 در خانه جوانان آغاز کرد، مدارج ترقی در این رشته را به خوبی پیمود تا جایی که در بازی‌های آسیایی تهران به همراه گیتی محبان دیگر شمشیرباز اصفهانی و ژیلا الماسی، مهوش شفاعی و مریم شریعت‌زاده مدال طلای تیمی در اسلحه فلوره را کسب کرد.

فارس: در مورد تجربه حضورتان در المپیک بگویید؟

در بازی‌های آسیایی تهران پس از اینکه توانستیم تیم ژاپن را که در رنکینگ ششم جهانی بود، شکست دهیم، در رده‌بندی جهانی ارتقا قابل ملاحظه‌ای به دست آوردیم.

در آن زمان نیز برای ورود به المپیک، شرایط خاصی وجود داشت و با قهرمانی در بازی‌های آسیایی سهمیه حضور در المپیک مونترال را کسب کردیم و با اصرار رئیس فدراسیون وقت و نفوذ وی بانوان شمشیرباز اجازه شرکت در مسابقات المپیک را پیدا کردند.

فارس: از شرایط تیم ملی در آن دوران بگویید؟

در بازی‌های آسیایی تیم ملی را مربیان روسی هدایت می‌کردند، اما برای المپیک با مربیان ایرانی آماده شدیم و حدود شش ماهی در تهران در اردو به سر می‌بردیم.

آچاک با اشاره به اینکه برای مسابقات المپیک حدود دو هفته در کانادا حضور داشتیم، تصریح کرد:  سطح مسابقات بسیار بالا بود و ما به نسبت سایر بازیکنان از سن و سال کمتری برخوردار بودیم و از لحاظ تجربه نیز نمی‌توانستیم با آن‌ها برابری کنیم.

فارس: قدرت شمشیربازی در دنیا را در دست چه کشوری می‌‌دانید؟

در آن دوره روسیه حرف نخست را در شمشیربازی دنیا می‌زد و تیم‌های آلمان، ایتالیا و فرانسه در رده‌های بعدی قرار داشتند، قبل از اینکه تیم به المپیک اعزام شود، می‌دانستیم که نباید از ما انتظار معجزه داشته باشند، اما برای کسب تجربه به میدان رفتیم و به نسبت نیز توانستیم درخشش خوبی داشته باشیم.

فارس: نظرتان راجع به برگزاری مسابقات المپیک چیست؟

اگر شخصی ورزشکار باشد، اما در المپیک شرکت نکند؛ مانند این است که اصل ورزش را درک نکرده است و امیدوارم تمام بانوان ورزشکار ایرانی فرصت حضور در المپیک را به دست بیاورند زیرا با حضور در این میدان واقعیت ورزش را می‌توانند، درک کنند.

فارس: موقعیت تیم شمشیربازی برای رسیدن به المپیک را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

با ابراز امیدواری نسبت به اینکه بانوان شمشیرباز اصفهانی بتوانند به مسابقات المپیک راه پیدا کنند، اعتقاد دارم در حال حاضر بانوان شمشیرباز ایرانی فاصله زیادی با حریفان خارجی خود دارند و باید تلاش خود را برای دستیابی به این هدف چند برابر کنند.

انتهای پیام/صا10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول