اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله مکارم‌شیرازی:

حضرت خدیجه دوران دشوار زندگی پیامبر را درک کرد

خبرگزاری فارس: یکی از مراجع تقلید قم با اشاره به برخی سخنان در خصوص جایگاه حضرت خدیجه و دیگر همسران پیامبر گفت: حضرت خدیجه دوران سخت زندگی پیامبر را درک کرد، آیا می‌شود هیچ یک از زنان پیامبر را با خدیجه کبری برابر دانست؟

حضرت خدیجه دوران دشوار زندگی پیامبر را درک کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم آیت‌الله مکارم‌شیرازی ظهر امروز در جلسه تفسیر قرآن در حرم مطهر حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه یکی از کارهای مهم انبیا و پیامبران خدا مبارزه با خرافات بوده است اظهار کرد: مهم‌ترین این خرافت بت‌پرستی بود که انسان اشرف مخلوقات خودش را در مقابل سنگ و چوبی که با دست خود ساخته بود، ذلیل می‌کرد.

وی با اشاره به اینکه خرافات کارهای زشت و زننده را در نظر انسان خوب جلوه می‌دهد افزود: زشتی‌ها در سایه خرافات به صورت خوبی‌ها و نقاط قوت در می‌آید و سرانجام خرافات شرکت و بت‌پرستی و یا آلودگی به افکار شرک‌آلود است.

این مرجع تقلید اظهار کرد: یکی از خرافات زمان جاهلیت که حضرت محمد(ص) با آن مبارزه کرد مسئله فال بد زدن بود.

وی با اشاره به اینکه برخی عطسه کردن هنگام انجام کاری را نحس دانسته و به آن کار خاتمه می‌دهند افزود: عطسه رحمت الهی است و نباید مانع کار انسان شود.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با اشاره به اینکه معروف شده که عدد 13 نحس است ادامه داد: می‌گویند در کشورهای خارجی هتل‌های مهم اتاق شماره 13 ندارند و برخی از هواپیماهای مهم صندلی شماره 13 ندارد زیرا کسی روی آن نمی‌نشیند و این مسائل نشان می‌دهد که این خرافات در کشورهای خارجی هم وجود دارد.

وی گفت: همچنین در کشور ما خرافه‌ای به نام شب چهارشنبه سوری صدمات بسیاری داشته و جوانان زیادی در اثر این خرافه صدمات جدی دیده‌اند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه پیامبر اکرم در حدیثی فرمودند که فال بد زدن شرک است و باید افراد بر خدا توکل کرده و از هیچ حادثه‌ای ترس نداشته باشند تاکید کرد: برای مقابله با خرافات باید عوامل آن را از بین ببریم.

وی نخستین ریشه خرافات را جهل نسبت به واقعیت‌ها دانست و گفت: در گذشته وقتی درشکه‌ها در خیابان حرکت می‌کردند سم اسب‌ها در برخورد با سنگ‌ها جرقه می‌زد ولی مردم جاهل می‌گفتند که اجنه زیر پای اسب‌ها چراغ روشن می‌کنند.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی گریز از بار مسئولیت‌ها را از دیگر علل بروز خرافات دانست و یادآور شد: سوءاستفاده شیادان از دیگر علل بروز خرافه است و این افراد همیشه به دنبال این هستند که با کار کم به سودجویی برسند.

وی اغفال مردم برای اهداف سیاسی را از دیگر دلایل بروز خرافات دانست و افزود: گاهی مستکبران جهان به دلیل هدف سیاسی و سرگرم کردن مردم نسبت به ترویج خرافات اقدام می‌کنند.

این مرجع تقلید خاطر نشان کرد: اوهام و خیالات عامل دیگری در زمینه شکل گرفتن خرافات است، مثل همین چهارشنبه‌سوری که برخی فکر می‌کنند با پریدن از روی آتش مشکلاتشان حل می‌شود.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه انبیا اهل عقل و منطق بودند و با خرافات مبارزه جدی داشتند افزود: ایشان تلاش کردند بشر عقلانی فکر کند و به سوی واقعیت‌ها رفته و گرفتار اوهام، خرافات و بدبختی‌ها نشود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تسلیت سالروز رحلت حضرت خدیجه کبری گفت: برخی در مقایسه زنان پیامبر با هم گرفتار اشتباه هستند ولی بدون شک خدیجه کبری برترین زنان پیامبر بود.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با بیان اینکه پس از معراج سلام خدا و جبرئیل از سوی پیامبر به خدیجه رسانده شد گفت: نخستین زنی که اسلام آورد حضرت خدیجه بود و این افتخار را هیچ زنی از زنان پیامبر پیدا نکرد.

وی با اشاره به دیگر خصوصیت بارز خدیجه اظهار کرد: این بانوی ثروتمند همه ثروت و هستی خود را در راه اسلام به پیامبر بخشید و این مسئله درباره زنان پیامبر چنین فداکاری در راه اسلام و پیامبر اسلام کرده باشد.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه خدیجه تنها زنی بود که در دوران طوفانی زندگی پیامبر با ایشان بود خاطر نشان کرد: خدیجه 25 سال با پیامبر زندگی کرد که شامل 15 سال قبل از اسلام و 10 سال طوفانی آغاز اسلام می‌شد.

وی افزود: در اواخر عمر سه ‌سال خدیجه در شعب ابیطالب همراه پیامبر بود و این در حالی است که هیچ کدام از زنان پیامبر دوران طوفانی عمر ایشان را اینگونه درک نکرد.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با تاکید بر اینکه خدیجه تنها زنی بود که پیامبر بعد از وفاتش دائما به یاد ایشان بود یادآور شد: نسل پیامبر از فاطمه بوده و فاطمه دختر خدیجه کبری است، آیا اینکه زنی همچون فاطمه زهرا در دامن خدیجه پرورش یافت امتیاز نیست؟ آیا می‌شود هیچ یک از زنان پیامبر را با خدیجه کبری برابر دانست؟

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول