اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد حوزه علمیه قم:

گسترش اسلام به کمک حضرت خدیجه(س) تحقق یافت

خبرگزاری فارس: استاد حوزه علمیه قم گفت: بزرگ‌ترین جایگاه حضرت خدیجه(س) این است که همسر رسول خدا(ص) بوده و گسترش اسلام به کمک مال و ثروت این بانوی بزرگوار تحقق یافت.

گسترش اسلام به کمک حضرت خدیجه(س) تحقق یافت

حجت‌الاسلام سیدعلیرضا اسماعیلی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم، ضمن تسلیت سالروز وفات حضرت خدیجه(س) اظهار کرد: این بانوی بزرگوار طبق تاریخ 68 سال پیش از هجرت ولادت یافت و پدرش خویلد بن اسد و مادر او فاطمه دختر زائده است.

وی با تاکید بر اینکه حضرت خدیجه(س) در حالی که 40 سال از عمر وی می‌گذشت با پیامبر اکرم(ص) که در سن 25 سال بودند ازدواج کرد تصریح کرد: طبق نقل‌های مختلف تاریخی، حاصل ازدواج این بانوی بزرگوار با خاتم الانبیاء شش فرزند بوده است که حضرت فاطمه زهرا(س) از فرزندان این بانو است.

این استاد حوزه با اشاره به اینکه حضرت خدیجه(س) در دوران جوانی با تشکیل کاروان‏های تجاری به کسب درآمد می‌پرداخت اضافه کرد: این بانوی بزرگوار با مدیریت و درایتی قوی و به دور از رسم تاجران زمانه که رباخواری را از اصول ثروت‌اندوزی قرار داده بودند، به تجارت روی آورده بود.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه مورخان بارها از حضرت خدیجه(س) با عنوان‏هایی همچون «بانوی دوراندیش و خردمند» و «بانوی عاقل» ‏یاد کرده‏اند خاطر نشان کرد: این بانوی گرانقدر از ثروتمندترین افراد مکه بود، ولی هرگز از یاری فقیران روی برنگرداند و خانه‏اش همواره کعبه آمال مردم بینوا و پناهگاه نیازمندان بود.

وی با بیان اینکه حضرت خدیجه(س) نخستین زنی بود که به پیامبری حضرت محمد(ص) ایمان آورد افزود: ایشان نخستین بانویی بود که همراه امام علی علیه‏السلام با پیامبر به نماز ایستاد و پیشانی بندگی بر خاک سایید.

استاد حوزه با اشاره به احترام و تکریم پیامبراکرم(ص) نسبت به حضرت خدیجه(س) گفت: حضرت محمد(ص) در مورد این بانوی بزرگوار می‌فرماید هرگز همسری بهتر از حضرت خدیجه(س) نصیب من نشده است و وی هنگامی به من ایمان آورد که همه مردم در کفر و شرک به سر می‏بردند و ثروت خود را در سخت‏ترین لحظات در اختیار من گذاشت و خدا از وی فرزندانی نصیبم کرد که به دیگر همسرانم نداد.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه حضرت خدیجه(س) انسانی روشن‌بین و دوراندیش بود اظهار کرد: این بانوی بزرگوار با گذشت، وزین و با وقار و معتقد به حق و حقیقت بود.

وی با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین جایگاه حضرت خدیجه(س) این است که همسر رسول خدا(ص) بوده و گسترش اسلام به کمک مال و ثروت وی تحقق یافت تصریح کرد: این بانوی بزرگوار از کتب آسمانی آگاهی داشت و علاوه بر کثرت اموال و املاک، وی را «ملکه بطحاء» می‏گفتند و از نظر عقل و زیرکی نیز برتری فوق‌العاده‏ای داشت و مهم‌تر اینکه حتی قبل از اسلام وی را «طاهره‏»، «مبارکه‏» و «سیده زنان‏» می‏خواندند.

این استاد حوزه ادامه داد: حضرت خدیجه(س) در هنگام بیماری به پیامبر اکرم(ص) وصیت کرد که ایشان از حضرت فاطمه زهرا(س) مراقبت کند تا مبادا کسی از زنان قریش به وی آزار رساند و کسی به صورت مادر سادات سیلی زند.

اسماعیلی تصریح کرد: حضرت خدیجه(س) در نهم ماه مبارک رمضان سال دهم بعثت در خارج از شعب ابیطالب جان به جان‌آفرین تسلیم کرد و خاتم الانبیا(ص) شخصا وی را غسل داد و به خاک سپرد.

انتهای پیام/و20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول