اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشکده هنرمشهد:

ساختار هنر دینی مبتنی بر قصه است

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشکده هنر دانشگاه فردوسی مشهد گفت: در هنر دینی برخلاف هنر غیردینی خیال‌پردازی به کار نمی‌رود و قصه باید شهود حقیقت عینی باشد.

ساختار هنر دینی مبتنی بر قصه است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، علیرضا باوندیان ظهر امروز در جمع خبرنگاران در آستانه برگزاری جشنواره نمایشنامه‌خوانی رضوی، اظهار کرد: در هنر غیردینی و غربی خیال، تصرف باطنی در مخاطب ایجاد می‌کند و چشمه‌های جدیدی از فهم و درک متقابل را می‌رساند.

وی با تاکید بر اینکه نویسندگان در قصه‌های دینی از عنصر خیال متصل به واقعیت استفاده می‌کنند، ادامه داد: قصه در هنر دینی به معنی پیگیری کردن یک واقعیت قطعی و مسلم است و خیال منفصل از واقعیت و توهمی در آن نقشی ندارد.

عضو هیئت علمی دانشکده هنر دانشگاه فردوسی مشهد، افزود: یکی از عناصری که در هنرهای غیردینی و غربی به آن توجه ویژه‌ای می‌شود، عنصر خیال است تا جایی که بدون میانجیگری عنصر خیال هیچ اثر هنری به وجود نخواهد آمد.

باوندیان با اشاره به وجود عنصر خیال در نمایشنامه‌ها، خاطرنشان کرد: جشنواره نمایشنامه‌خوانی‌ رضوی به کودکان و نوجوان این امکان را می‌دهد تا از دیدگاه و نگرش خود با مسائل دینی روبه‌رو شوند تا ماندگاری بیشتری برای آنها داشته باشد.

وی تاکید کرد: نمایشنامه‌خوانی رضوی با موضوعات مختلف در سیره امامان معصوم، کودکان و نوجوانان را در باطن و اصل وجودی موضوع قرار می‌دهد و واقعیت امر را به همان‌گونه که هست به آنها نشان می‌دهد تا به سمت آن گرایش پیدا کنند.

عضو هیئت علمی دانشکده هنر دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: شاخص‌ترین موضوع در خلق اثر هنر دینی تطبیق آن با واقعیت و واقعیت‌پذیری است.

باوندیان با تاکید بر اینکه هنر دینی زبان آفرینش است و با استفاده از عناصر و نمادها می‌توان آن را به تصویر کشید و به مخاطبان منتقل کرد، ادامه داد: در نمایشنامه‌خوانی یک اثر زیبا وقتی پدید می‌آید که ناشی از شهود حقیقت باشد.

وی تصریح کرد: از معضلاتی که در هنر مشهد با آن مواجه هستیم بحث موضوعات و ایده‌های تکراری در این عرصه است و این موضوع به مخاطب اجازه نمی‌دهد که مرزهای مفهومی و واژگان بنیادی را در هنر از بین ببرد و با مفاهیم مشترک رو به رو شود.

عضو هیئت علمی دانشکده هنر دانشگاه فردوسی مشهد با تاکید بر اینکه کودکان به جهان هستی به سادگی می‌اندیشند، افزود: باید توجه ویژه‌ایی نسبت به ادبیات کودکان داشته باشیم و با نگرشی نو وارد این عرصه شویم و آموزش‌های لازم در این عرصه به مسئولان داده شود.

باوندیان تصریح کرد: خروجی‌هایی که قرار است از جشنواره نمایشنامه‌خوانی رضوی بگیریم دارای اهمیت فراوانی است و به طور قطع نتیجه‌ مطلوبی در ادبیات کودکان خواهد داشت.

انتهای پیام/ح20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول