اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل گمرکات کردستان در گفت‌وگو با فارس عنوان کرد

افزایش 64 درصدی صادرات از مرزهای کردستان

خبرگزاری فارس: مدیرکل گمرکات استان کردستان گفت: وجود مرزهای رسمی در این استان زمینه‌ای برای صادرات و واردات و رونق اقتصاد منطقه است به طوری که در سال گذشته صادرات کالا نسبت به سال قبل از آن 64 درصد افزایش داشت.

افزایش 64 درصدی صادرات از مرزهای کردستان

 به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، گمرک یکی از نهادهای اقتصادی کشور است که نقش کنترل ورود و خروج و ترانزیت کالا و مبارزه با قاچاق کالا را به عهده دارد و با اتخاذ سیاست‌ها و راهکارهای مناسب علاوه بر تأمین نیازهای کشور موجب شکوفایی اقتصاد در تمام زمینه‌های کشاورزی، صنعت و حمل و نقل می‌شود.

گمرک ایران به عنوان مرزبان اقتصادی کشور نقش مهمی در وصول درآمدهای دولت و همچنین اجرای سیاست‌ها و خط‌مشی‌های اقتصادی و بازرگانی کشور دارد.

اعمال سیاست‌های اقتصادی دولت در زمینه بازرگانی خارجی از قبیل حمایت از تولیدات داخلی، کنترل ارز، کنترل الگوی مصرف، انتقال دانش فنی و غیره از جمله اهداف گمرک جمهوری اسلامی ایران است.

گمرک به شکل امروزی خود در سنندج در سال 1311 به وسیله بلژیکی‌ها افتتاح و از اولین گمرکات سازمان‌یافته در ایران است.

خبرنگار فارس با محمد شهبازی مدیرکل گمرکات کردستان گفت‌وگویی انجام داده است که از نظر می‌گذرد.

فارس: جناب آقای شهبازی مدت زمان انجام فرایند صادرات و واردات کالا به ترتیب در مرزهای استان کردستان چند روز است و برای کاهش این زمان چه تدابیری در این استان با توجه به ظرفیت‌های موجود، اندیشیده شده است؟

فرآیند صادرات عموماً تا قبل از ساعت 12 انجام می‌گیرد و با توجه به اینکه در طول سه ساعت 450 کامیون ترخیص می‌شود، فرآیند ترخیص هر کالای صادراتی حدود نیم ساعت انجام می‌گیرد، نیروهای ما 24 ساعته آماده کار هستند و اگر شرکت‌های صادراتی مانند ایستک، شیرین‌عسل و تراکتورسازی و یا هر شرکت دیگری در روزهای تعطیل، شب‌ها و هر ساعتی ارزیابی بخواهند، آماده ارائه خدمت به آنان هستند و در کل در صورت آماده بودن اسناد کالا، در کمتر از یک روز کار ترخیص انجام می‌شود.

برای کاهش مدت زمان نیز اخیراً فیبر نوری برای گمرک باشماق فراهم شده است و در حال حاضر سیستم مجوز گواهی ایزو برای همه گمرکات استان وجود دارد و برای تعامل بیشتر با بخش خصوصی نیز همکاری خود را با اتاق بازرگانی سنندج شروع کرده‌ایم و هیئت مدیره کنونی اتاق فعال و دلسوز هستند و ما راه طولانی را برای همکاری با آنها در پیش داریم.

فارس: متوسط زمان واردات و تشریفات صادرات در دنیا چقدر است و ما در کشور و استان کردستان چه میزان با این شاخص جهانی فاصله داریم؟

در دنیا استاندارد مشخصی برای واردات و صادرات کالا وجود ندارد و کشورهای آسیای میانه، عربی و اتحادیه اروپا هر کدام زمان خاص خود را دارند اما متوسط زمان واردات و تشریفات صادرات در سطح کشور 10 دقیقه است و در استان بیشتر از 15 دقیقه نیست.

فارس: آقای شهبازی صادرات کانینرو کامیون کالا از ایران به خارج از کشور به ویژه اقلیم کردستان عراق چند دلار برای تجار و بازرگانان هزینه دارد و این میزان هزینه در خصوص واردات کالا چگونه است؟

یکی از کارهای خوبی که صورت گرفت حذف هزینه‌های صادراتی در گمرک بود، قبلاً از در ورودی تا در خروجی گمرک باشماق هر کامیونی 150 هزار تومان به جز هزینه‌های اداری برای تاجر هزینه در برداشت که خوشبختانه با پیگیری استاندار و واگذاری مدیریت مرزها به گمرک این هزینه‌ها از مهرماه سال 89 حذف شده است. در بحث واردات هم فقط هزینه‌های قانونی تعریف ‌شده با توجه به نوع و ارزش کالا دریافت می‌شود.

فارس: در شرایط نوین گمرکی فقط کالاهایی می‌توانند برای واردات از ارز مرجع استفاده کنند که در یک فرایند تولیدی سهم داشته باشند و در فرایند جدید سال‌جاری ورود بسیاری از کالاهای مصرفی به کشور ممنوع است لطفا در این زمینه توضیح دهید؟

بله، در شرایط نوین گمرکی کالاهای سرمایه‌ای و مورد استفاده در خط تولید از ارز مرجع استفاده می‌کنند و این ارز به سایر کالاها تعلق نمی‌گیرد و این سیاست بدی نیست.

فارس: کارشناسان معتقدند به پنج دلیل اصلی که شامل تحقق گمرک الکترونیکی، استقرار مدیریت نوین سازمانی، وسعت فعالیت‌های گمرکی، بهینه‌سازی تخصیص منابع و امکانات، ریسک‌پذیری و اعتماد کردن به فعالان تجاری اجرای طرح گمرک نوین با توجه به تاکید سازمان جهانی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است به نظر شما با توجه به زیرساخت‌های ضعیف مرزی استان کردستان اجرای طرح گمرک نوین تا چه حد قابل اجرا و عملیاتی شدن است و آیا تاکنون در این زمینه اقدامی صورت گرفته است؟

هدف نهایی گمرک نوین تسهیل تجارت، مشتری‌مداری و رضایت ارباب رجوع است که خوشبختانه گمرک استان از گمرکات پیشرفته در این زمینه است و بحث‌های ایزو، فیبر نوری و مکانیزه کردن گمرکات استان بیانگر این امر است.

فارس: به عقیده شما شیوه‌های مدیریتی در گمرک تا چه اندازه ضرورت دارد و آموزش کارکنان گمرک و ارتقای سطح علمی آنها تا چه اندازه می‌تواند در کاهش زمان انجام عملیات گمرک موثر واقع شود؟

یکی از سیاست‌هایی که با توجه به تجربه چندین ساله کار در گمرکات کشور به آن اعتقاد راسخ پیدا کرده‌ام بحث آموزش و اهمیت و تاثیر آن در کسب موفقیت است، آموزش مقدمه و پیش‌زمینه مکانیزه کردن است در سال 89 گمرک استان گمرک نمونه کشوری از لحاظ آموزش شد، این در حالی است که پیش از آن یکی از گمرکات ضعیف کشور در این امر بود. ما هر هفته دوره‌های تخصصی آموزشی گمرک داریم و 27 هزار ساعت نفر آموزش در سال گذشته داشته‌ایم.

با توجه به ریسک‌پذیری بسیار در گمرک باید تصمیم‌گیری سریع در امر آموزش گرفته شود که جوان بودن نیروهای گمرک و یادگیری سریع آنان در آموزش‌های ارائه شده نکته مثبتی است که برخلاف عقاید برخی باید به چشم مزیت به آن نگاه کنیم که نتیجه‌بخش هم بوده است.

فارس: مدرنیزه کردن رویه‌های گمرکی و استفاده از تجهیزات مدرن الکترونیکی چه تاثیری در کاهش زمان و هزینه‌های انجام عملیات گمرکی خواهد داشت؟

امروزه همه دنیا به سمت‌ و سوی مدرنیزه شدن پیش می‌رود، ارزیابی از طریق امکانات الکترونیکی و بهره‌مندی بیشتر ارباب رجوع از امکانات و تمهیدات مدرن در کاهش هزینه زمان و کاهش نیروی انسانی بسیار موثر است.

فارس: بسته‌های حمایتی گمرک از تجار و بازرگانان در سال‌جاری چگونه است، تشریح بفرمایید؟

این بسته‌های آموزشی را که رئیس جدید گمرکات کشور در سال 89 برای تجار ارائه داد در سال‌جاری به صورت گسترده و وسیع توزیع شد و در اسرع وقت در خط تولید واحدهای تولیدی با افزایش ضمانتنامه به کار گرفته شد که کمک مناسبی به افزایش تولید در کشور داشته است.

فارس: آقای شهبازی در سال گذشته چه تعداد پرونده تخلفات قاچاق کالا در گمرک کردستان تشکیل و منجر به صدور حکم قضایی شد و بفرمایید ارزش ریالی و تناژ کالاهای قاچاق چند است؟

در سال گذشته یک‌هزار و 811 فقره پرونده قاچاق به ارزش 88 میلیارد و 426 میلیون و 63 هزار و 76 ریال از گمرکات سنندج، بانه و باشماق کشف شده است که برابر با بیش از 11 میلیون و 182 هزار دلار است.

فارس: عمده‌ترین کالاهای قاچاق که در سال گذشته و در چهار ماهه سال‌جاری از قاچاقچیان در گمرکات مرزی استان کشف و ضبط شده است، کدام‌ها هستند؟

عمده‌ترین کالاهای قاچاق گوشی‌های همراه، لوازم آرایشی بهداشتی، پوشاک، البسه، کفش لوازم یدکی و مشروبات الکلی بوده است.

فارس: در سه ماهه سال‌جاری چه میزان کالا از گمرکات مرزی کردستان به خارج از کشور ترانزیت و صادر شده است و حجم ریالی ترانزیت و صادرات در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به لحاظ تناژ و میزان ریالی چه میزان رشد یافته است؟

میزان کالاهای صادراتی از گمرکات استان کردستان در سه ماهه اول سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 32 درصد افزایش یافته است، در سه ماهه نخست امسال 302 هزار و 649 تن انواع کالا به ارزش 186 میلیون دلار از طریق گمرکات استان به خارج از کشور صادر شده که از نظر وزنی نیز 55 درصد رشد داشته است. میزان ترانزیت از نظر وزنی نیز در این مدت 261 درصد و از لحاظ ارزش 80 درصد رشد داشته است.

همچنین در بخش واردات در فصل بهار امسال 5 هزار و 166 تن انواع کالا به ارزش شش میلیون و 93 هزار دلار وارد گمرکات استان شد که از نظر وزنی 26 درصد و از نظر ارزش 30 درصد رشد داشته است.

فارس: عمده‌ترین کالاهای ترانزیتی و صادراتی از کمرگات مرزی کردستان چه اقلامی است؟

عمده‌ترین کالاهای ترانزیتی که از سایر کشورها از مرز ما خارج می‌شود شامل خشکبار، تلویزیون، انواع کولر و مایحتاج کشور مقابل است و در بحث صادرات هم 10 قلم مهم صادراتی است که با توجه به 24 ساعته شدن گمرک و حذف هزینه‌ها در شش ماهه دوم سال گذشته نسبت به شش ماهه اول 64 درصد افزایش یافت این در حالی است که سال ماقبل صادرات مرزهای استان 47 درصد کاهش داشت.

فارس: آقای شهبازی بیشترین حجم مبادلات تجاری استان کردستان مربوط به ترانزیت کالا است چه میزان از سودهای حاصله از ترانزیت کالا برای تقویت زیرساخت‌های مرزی این استان هزینه می‌شود یا صرفاً واریز خزانه می‌شود؟

سود حاصله از ترانزیت کالا مستقیماً وارد خزانه دولت می‌شود و همه استان‌ها از 100 درصد بودجه‌ها بهره‌‌مند می‌شوند.

فارس: میزان واردات کالا و عمده‌ترین کالاهای وارداتی در گمرکات مرزی استان کردستان چقدر بود؟

در سال گذشته 21 هزار و 424 تن کالای وارداتی به ارزش ریالی 259 میلیون و 464 هزار و 55 ریال از بازارچه‌های سیرانبند بانه، بازارچه سیف سقز و گمرکات سنندج و باشماق وارد استان شده است که ارزش دلاری آن بیشتر از 24 میلیون و 615 هزار دلار می‌رسد.

کالاهای سرمایه‌ای و کالاهایی که در خط تولید به کار برده می‌شود عمده‌ترین اقلام وارداتی به کشور از طریق مرزهای کردستان هستند.

فارس: با توجه به سابقه کاری شما در گمرکات استان‌های دیگر چه تفاوتی میان استان کردستان و سایر استان‌ها در امور گمرکی می‌بینید؟

تعامل و ارتباط با بخش خصوصی یکی از عوامل مهمی است که موجبات رشد و ترقی گمرکات را فراهم می‌کند که ما در این راستا همکاری خوبی را با اتاق بازرگانی و صنایع و معادن سنندج به عنوان بزرگ‌ترین تشکل بخش خصوصی داریم و اتاق با فراهم کردن شرایط سفر هیئت‌های تجاری فرصت‌های سرمایه‌گذاری و رشد و توسعه اقتصادی استان را فراهم می‌کند.

...............................

مصاحبه از: ژیانا اسکندری

...............................

انتهای پیام/صا10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول