اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل گمرک یزد خبر داد

رشد 70 درصدی صادرات از یزد طی سال جاری

خبرگزاری فارس: مدیرکل گمرک استان یزد گفت: صادرات کالا از گمرکات استان یزد از ابتدای سال جاری تاکنون در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 70 درصد رشد را نشان می‌دهد.

رشد 70 درصدی صادرات از یزد طی سال جاری

سید اصغر چاوشی‌زاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یزد اظهار داشت: صادرات کالا از گمرکات استان یزد از لحاظ وزنی رشد 70 درصدی را طی 4 ماه گذشته داشته است و به لحاظ ارزشی نیز در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد 34 درصدی را نشان می‌دهد.

وی در ادامه افزود: کاشی و سرامیک، قیر جامد، پسته، شیشه ساختمانی و کابل مخابراتی از عمده کالاهای صادراتی استان هستند.35 کشور خریدار تولیدات استان یزد هستند و گمرک این استان از بین 102 گمرک کشور، رتبه سیزدهم را به خود اختصاص داده است.

مدیر کل گمرک یزد همچنین با اشاره به صادرات کالا از گمرک یزد در سال گذشته گفت: در سال پیش بیش از 673 هزار تن کالا به ارزش بیش از 410 میلیون دلار از گمرک این استان به خارج از کشور صادر شد که این رقم از نظر وزن و ارزش به ترتیب 39 و 31 درصد نسبت به مدت مشابه در سال 89 افزایش یافته است.

وی قیمت هر کیلو کالای صادراتی در سال گذشته را 61 سنت اعلام کرد و اظهار داشت: این رقم در سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل آن با 6 درصد کاهش روبرو بوده است.

چاوشی زاده تنوع کالاهای صادراتی استان را 121 قلم کالا برشمرد و تصریح کرد: بیشترین حجم کالاهای صادراتی استان را گروه صنعت تشکیل می‌دهد که 2/97 درصد وزن و 6/90 درصد ارزش (دلار) کل صادرات را به خود اختصاص داده است.

وی عمده کشورهای هدف صادرات را عراق با سهم 27 درصد، پاکستان با 21 درصد، سوریه با 18 درصد، افغانستان با 9 درصد، هلند با 6 درصد، اتیوپی با 4 درصد و امارات عربی متحده با 3 درصد بر شمرد و یادآور شد: کالاهای استان یزد در سال گذشته به 50 کشور جهان صادر شده است که کشورهای فوق عمده‌ترین خریداران کالای استان بوده‌اند.

چاوشی زاده در ادامه با اشاره به واردات کالا به استان از سایر کشورها گفت: در بخش واردات نیز 64 هزار تن کالا به ارزش 1729 میلیارد ریال از طریق گمرک به استان وارد شده است که این رقم نسبت به مدت مشابه در سال 89 از نظر وزن و ارزش به ترتیب 8 و 3 درصد رشد داشته است.

وی عمده کالاهای وارداتی در این مدت را لودر و بیل مکانیکی، ماشین آلات خط تولید شیشه، کاشی و سرامیک، دستگاه‌های ریسندگی، مواد اولیه واحدهای تولیدی، قطعات یدکی و مواد مصرفی بر شمرد و افزود: اغلب این کالاها از کشورهای چین، ترکیه، ایتالیا، آلمان، امارات، هند، کره، اسپانیا، تایلند و بلژیک وارد شده است.

وی در ادامه از کشف کالای قاچاق در استان خبر داد و اظهار داشت: سال گذشته تعداد 670 فقره پرونده قاچاق کالا به ارزش 174 میلیارد ریال در گمرک استان یزد تشکیل شده که از نظر تعداد با 12 درصد کاهش و از نظر ارزش با 51 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال پیش روبه رو بوده است.

چاوشی زاده میزان درآمد گمرک استان یزد در سال گذشته را 204 میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: در آمد گمرک استان نسبت به مدت مشابه سال قبل 32 درصد افزایش داشته است.

مدیرکل گمرک یزد همچنین جریمه وصولی قاچاق کالا را 4 میلیارد ریال با رشد 160 درصدی برشمرد.

وی در خاتمه اظهار امیدواری کرد در سال جاری نیز شاهد افزایش صادرات استان در پایان سال به میزان قابل توجهی باشیم.

انتهای پیام/خ10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول