اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده گچساران و باشت در مجلس:

جوانان کهگیلویه و بویراحمدی از شغل آزاد گریزانند

خبرگزاری فارس: نایب رئیس کمیسیون بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر به جای جوانان کهگیلویه و بویراحمدی بودم هیچ‌گاه سراغ شغل دولتی نمی‌رفتم، گفت: نمی‌دانم چرا جوانان استان ما از خوان گسترده شغل آزاد گریزانند.

جوانان کهگیلویه و بویراحمدی از شغل آزاد گریزانند

غلامرضا تاجگردون در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یاسوج در پاسخ به این سؤال که اگر به جای جوانان امروزی کهگیلویه و بویراحمدی بودی چه شغلی برای گذران روزگار و زندگی خود انتخاب می‌کردی، اظهار کرد: دوره جوانی ما با دوره کنونی از نظر ساختاری تفاوت زیادی دارد.

نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: من اگر یک جوان امروزی بودم و به عقب برمی‌گشتم قبل از این که شغل دولتی از مسئولان طلب کنم، مطالبات واقعی خود را طلب می‌کردم.

تاجگردون افزود: من از مدیران انتظار فراهم کردن شغل آماده نداشتم بلکه از آن‌ها قبل از هر چیز زیرساخت‌ها و ابزارها را مطالبه می‌کردم.

وی این استان را دارای ظرفیت‌ها و منابع عظیم دانست و گفت: جوانان ما نیز بالقوه دارای استعدادهای فراوانی در این استان هستند که با تلفیق این استعداد و آن منابع کارهای بزرگی می‌توان انجام داد.

 

اگر جای جوان امروزی بودم برای ایجاد شغل به دولت اتکا نمی‌کردم

نایب رئیس کمیسیون بودجه مجلس تصریح کرد: من اگر جای جوانان امروزی بودم برای ایجاد شغل هیچ‌گاه به دولت اتکا نمی‌کردم چرا که دولت‌ها همواره در ایجاد شغل در قالب سیستم‌های دولتی ضعیف عمل می‌کنند.

تاجگردون افزود: در شهرهای بزرگ به گونه‌ای برای مردم و به خصوص جوانان فرهنگ‌سازی شده است که پی برده‌اند دولت نمی‌تواند برای آن‌ها اشتغال‌ ایجاد کند ولی در شهرهای کوچک از جمله در همه شهرهای استان ما چنین تفکری هنوز نهادینه نشده و به همین دلیل همه وقت خود را بیهوده صرف چانه زدن برای شغل دولتی می‌کنیم.

 

از دولت تور ماهی‌گیری طلب کنیم نه ماهی

وی با بیان اینکه در شهرهای بزرگ و برخوردار برای ایجاد شغل امروزه جوانان بیهوده به دنبال دولت نمی‌روند، تصریح کرد: همه ظرفیت‌های طبیعی اشتغال‌آفرینی استان ما به دلیل حاکمیت چنین تفکری معطل مانده است.

نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: دولت می‌تواند بسیاری از ابزارهای اشتغال را در اختیار ما بگذارد ولی ما به جای طلب تور ماهی‌گیری از دولت تنها ماهی را مطالبه می‌کنیم که در نوع خود غم‌انگیز است.

وی از جوانان مهاجرت کرده به شهرها برای یافتن شغل به عنوان نمونه عینی برخورد به بن‌بست و صخره یاد کرد و گفت: این دسته از جوانان بهتر از همه می‌دانند که یافتن شغل در شهرها و کار دولتی سرابی بیش نیست.

عضو کمیسیون بودجه مجلس شورای اسلامی به مواهب بی‌نظیر الهی که می‌تواند در این استان شغل آبرومند برای جوانان ایجاد کند اشاره کرد و افزود: در مناطقی همچون یاسوج و گچساران این ظرفیت‌ها بیش از سایر نقاط استان وجود دارد.

 

 جاده‌های کهگیلویه و بویراحمد محل پول پارو کردن است

تاجگردون ادامه داد: این دو شهرستان در مسیر ترانزیتی کشور قرار گرفته و نقاط مهم کشور از جمله شیراز به اصفهان، شیراز به اهواز، تهران به اهواز و اصفهان به اهواز از مسیر این استان در کوتاه‌ترین مسیر به یکدیگر متصل می‌شود.

وی افزود: ولی متأسفانه هیچ‌گونه خدمات بین ‌راهی در این مسیر و محورهای مواصلاتی استان ما دیده نمی‌شود و این ظرفیت معطل و مغفول مانده است.

این دانش‌آموخته مدیریت و اقتصاد تصریح کرد: برای نمونه دلیجان شهری است که در متن کویر قرار گرفته و محروم از هرگونه ظرفیت طبیعی بوده ولی جوانان این شهر به اندازه چند برابر جمعیت آن ظرفیت اشتغال‌زایی از طریق ایجاد اماکن خدمات‌رسانی به مسافران ایجاد کرده‌اند و درآمد آن‌ها چندین و چند برابر جوانان کهگیلویه و بویراحمدی است.

 

درآمدزایی در کویر خشک دلیجان بیش از جنگل‌های انبوه و آبشارهای کهگیلویه و بویراحمد است

تاجگردون افزود: دلیجان به مراتب از نظر ظرفیت‌ها و استعدادهای طبیعی از شهرهای استان ما به خصوص یاسوج و گچساران در مرتبه پایین‌تری قرار دارد ولی جوانان آن دیار به مراتب کمتر از ما اشتیاق شغل دولتی دارند و به همین دلیل است که آن‌ها به دنبال آب می‌روند و ما به دنبال سراب.

این نماینده مردم در مجلس افزود: از ظرفیت جنگل‌ها و رودخانه‌ها و آبشارهای خود هیچ استفاده‌ای نمی‌کنیم و بالعکس زانوی غم به دست گرفته و شغل درجه چندم دولتی با حقوق ناچیز را طلب می‌کنیم.

معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سابق کشور با بیان اینکه ظرفیت بالایی در بحث گردشگری برای ایجاد شغل در این استان داریم، گفت: ایجاد شغل در گردشگری به این معنا نیست که جوان ما در اداره گردشگری گچساران و یا دهدشت و یاسوج راننده مدیر و یا پیک نامه‌ها باشد بلکه منظور چیز دیگری است.

تاجگردون ادامه داد: جوانان ما می‌توانند با ایجاد کمپینگ‌های گردشگری که سرمایه و ابزار آن را نیز دولت تأمین می‌کند علاوه بر درآمدزایی فوق‌العاده، چند جوان بیکار جویای کار دیگر را نیز به کار بگمارند و این گونه هم شغل ایجاد شود و هم کسب و کار در استان رونق بگیرد.

 

برخی آمارهای گردشگری کهگیلویه و بویراحمد ناقص است

نماینده گچساران و باشت تصریح کرد: متأسفانه در بحث گردشگری در این استان مشکلاتی وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به ناقص بودن آمار اشاره کرد.

وی آمار صحیح و علمی را بهترین عامل برای برنامه‌ریزی در این حوزه برای کار و سرمایه‌گذاری دانست و گفت: وقتی آمار درستی ارائه نمی‌شود جوان هم نسبت به برخی برنامه‌ها و اهدافی که در ذهن خود تداعی کرده ناامید می‌شود.

تاجگردون با ابراز تأسف از اینکه برای مثال هیچ‌گونه آماری در زمینه تعداد زوار و مسافران و گردشگران به منطقه بی‌بی‌حکیمه ارائه نشده، ابراز کرد: بی‌بی‌حکیمه در کل استان ما ظرفیت بالایی برای پذیرش زائر و گردشگر دارد و اکنون آمار گردشگری آن را در آمارهای گردشگری استان نداریم.

وی افزود: همین نداشتن آمار به معنای بی‌برنامه بودن در این حوزه است چرا که اگر جوان ما بداند در فصول مختلف سال چه میزان گردشگر و زائر از این منطقه بازدید می‌کنند برای درآمدزایی و ایجاد شغل برنامه‌ریزی خواهد کرد و کارها هدفمند می‌شود.

نایب رئیس کمیسیون بودجه مجلس شورای اسلامی به بازدید ماه اخیر خود از منطقه بی‌بی‌حکیمه اشاره کرد و گفت: در این میان خانمی عرب‌زبان که فهمیده بود وکیل مردم هستم پیشنهادی داد که تأمل‌برانگیز بود.

تاجگردون ادامه داد: این خانم که به شدت علاقه‌مند و ارادتمند به حضرت بی‌بی‌حکیمه (س) بود به من پیشنهاد داد که اگر شما یک فروند بالگرد که بتواند از بهبهان مسافران را به این حرم بدون دردسر انتقال دهد اختصاص دهید از آن استقبال خواهیم کرد.

وی گفت: چرا نباید محور بی‌بی‌حکیمه از این وضعیت خارج شود تا مسافر و زائر بیشتری بتوانند رفت و آمد کنند و از کنار آن درآمد و شغلی برای جوانان حاصل شود.

 

بسیاری از زیرساخت‌های شغل آزاد در کهگیلویه و بویراحمد فراهم نیست

این مسئول با حق دادن به جوانان به دلیل آماده نبودن بسیاری از زیرساخت‌ها برای ایجاد کار و تولید تصریح کرد: ولی با این وجود نباید ناامید شد و تنها به کار دولتی فکر کرد.

رئیس سندیکای بیمه‌گران ایران ادامه داد: اگر به جای جوان امروزی کهگیلویه و بویراحمدی بودم هیچ توجهی به کار دولتی نداشتم چرا که می‌دانستم حال و آینده زندگی من و خانواده‌ام هرگز از طریق شغل دولتی تأمین نمی‌شود و به همین دلیل قبل از هر چیز به فکر آموختن فن و حرفه برای ورود به بازار کار آزاد بودم.

وی این مشکل را در گچساران بیش از سایر نقاط استان دانست و گفت: شرکت نفت باعث شده که همه ما بخواهیم خود را به آن آویزان کنیم و با این طرز تفکر دیگر مشاغل به فراموشی سپرده شود.

 

اگر جوان بودم خود را به طناب شرکت نفت آویزان نمی‌کردم

تاجگردون در پاسخ به این سؤال که اگر جوان بودی شرکت نفت را برای کار کردن و ایجاد شغل انتخاب می‌کردی یا نه، خاطرنشان کرد: اگر شرایط به مانند آن زمان و دوران ما بود شک نکنید گزینه اول برای ایجاد شغل در نزد من شرکت نفت بود ولی اکنون و در این زمانه هیچ‌گاه به شرکت نفت فکر نمی‌کردم چرا که مشاغلی پر درآمدتر از شرکت نفت با کار آسان‌تر در این زمانه وجود دارد.

وی گفت: در شرایط کنونی به دنبال سرمایه‌گذاری می‌رفتم و با تحمل برخی مشکلات ابتدایی و اندکی ریسک، آینده خوبی برای خود رقم می‌زدم.

نایب رئیس کمیسیون بودجه مجلس با ابراز تأسف از فراری بودن جوانان این استان از مشاغل آزاد تصریح کرد: خوان گسترده‌ای پروردگار در استان برای ما گسترانیده و همه مواهب را در اختیار داریم ولی به هر دلیل تنها به کار دولتی با آینده نه چندان روشن آن می‌اندیشیم.

تاجگردون مقصر اصلی در این زمینه را دولت‌ها و خانواده‌ها دانست و گفت: خانواده‌ها مقصرند چرا که فرهنگ‌سازی نمی‌کنند و دولت نیز مقصر است چرا که هم در فرهنگ‌سازی کوتاهی می‌کند و هم در ایجاد انگیزه و ارائه مشوق و تسهیلات و ابزار مورد نیاز ناقص و کند عمل می‌کند.

انتهای پیام/صا10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول