اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

هشدار یک کارشناس علوم اجتماعی:

انتشار پیام‌های وقیحانه در چت‌روم‌ها خطرساز است

خبرگزاری فارس: یکی از کارشناسان علوم اجتماعی بر این باور است که انتشار پیام‌های وقیحانه و شرم‌آور جنسی در چت‌روم‌ها خطرساز است.

انتشار پیام‌های وقیحانه در چت‌روم‌ها خطرساز است

حمیدرضا ترکمندی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار داشت: الفاظ و جملات بسیار زشت و دشنام یا موزیک‌های دلخراش مبتذل، بخش لاینفک صداهای قابل استماع در چت‌روم‌های فارسی زبان یاهوست، به علاوه انتشار پیام‌های وقیحانه و شرم‌آور جنسی، عمل بسیار زشت و به دور از انسانیت است که در تمام چت‌روم‌ها مشاهده می‌شود و برای افرادی که به تازگی با چت کردن آشنا شده‌اند، آسیب‌زایی جدی و سریع دارد.

وی افزود: پیام‌هایی که با فونت درشت و رنگ زننده مردم را به بی‌غیرتی، انحراف جنسی، خیانت، بازگو نمودن موضوعات کاملاً خصوصی جنسی، تن‌نمایی، توهین به اعتقادات دیگران، هنجارشکنی، تضعیف بنیان خانواده و غیره ترغیب می‌کند و در نهایت اباحه‌گری جنسی و بی‌بند و باری را به دنبال دارند.

ترکمندی معتقد است در این میان کاربران زیر 20 سال سن به ویژه دختران آسیب‌پذیری بیشتری نسبت به دیگران دارند این نوجوانان دختر که با آی‌دی مشخص مونث به چت‌روم وارد می‌شوند به هیچ وجه از حملات سایر افراد و سیل پیشنهادهای غیراخلاقی و فریب در امان نیستند.

وی بیان داشت: مشاهده هر روزه پیام‌های غیراخلاقی و زشت در روم‌های اصلی علاوه بر ایجاد یک جو ناسالم روانی و تحریک جنسی، این نگرش را در کاربر ایجاد می‌کند که همه منحرف هستند و اعمال غیراخلاقی به وفور توسط همه مردم در سراسر دنیا انجام می‌شود و امری کاملاً عادی است.

مشاور اجتماعی فرماندار بیجار تصریح کرد: این مشاهدات می‌تواند منجر به یادگیری گشته و حتی به عنوان یک عادت به محیط زندگی و اجتماع هم کشیده شود که افزایش متلک‌گویی و مزاحمت برای جنس مخالف در کوچه و خیابان و اماکن عمومی، بیم نداشتن از طرح ارتباط دوستی به کسانی که برای اولین بار با هم روبه‌رو شده‌اند، زودگذری و عدم تداوم دوستی‌های واقعی، دشنام، قهر، بی‌احترامی و عدم رعایت حقوق دیگران، بدبینی به تمام اشخاص، افزایش وابستگی به دیگران، اباحه‌گری، هنجارشکنی و غیره از جمله این موارد است.

وی خاطرنشان کرد: مشاهده می‌شود که برخی از پیام‌های عمومی چت‌روم‌ها بانوان را به ازدواج دعوت می‌نماید، عده‌ای هم به دنبال شوهر رویایی خود روم‌های مختلف را زیر و رو کرده و بی‌نتیجه خسته شده یا مورد تمسخر یا مورد سوءاستفاده و فریب قرار گرفته‌اند، گویی اینجا جمعه بازاری است که مردم به دنبال خرید اقلام کم اهمیت در آن پرسه می‌زنند و هر چه یافتند، قبول نمایند.

البته تعداد قابل توجهی از این افراد پسرانی هستند که تمرین کلاه‌برداری و بزه‌کاری نموده و برخی مردان ساده‌لوح را فریب داده و از آنان شارژ یا کلیپ و عکس خصوصی و حتی پول دریافت می‌کنند اما کلیپ‌های آماده (با استفاده از برخی نرم‌افزارهای جدید) به جای وبکم زنده را نشان داده و با این کار ولع خاصی در کاربران تازه‌کار چت ایجاد می‌کنند که زمینه را برای انواع تجاوزها، بی‌عفتی‌ها و پرخاشگری‌ها در عالم واقعی مهیا می‌کنند.

ترکمندی خاطرنشان کرد: با انجام یک بررسی در چت‌روم‌ها موارد قابل توجهی برداشت می‌شود که 65 درصد از پاسخ‌دهندگان دلیل خود را برای چت کردن آن هم در روم‌ها فقط  سرگرمی و گذران اوقات بیکاری بدون هیچ هدف خاصی عنوان کرده‌اند (که این دسته از آسیب‌های چت در امان نیستند).

وی اضافه کرد: در این مورد بدیهی است که افراد به دلیل رعایت برخی محافظه‌کاری‌ها قصد اصلی خود از آمدن به چت‌روم را هیچ‌گاه بیان نمی‌کنند اما پیام‌های مختلف ارسالی در روم توسط آنان حکایت از مقاصد دیگری مانند دوست‌یابی از جنس مخالف دارد (اکثر حضار فقط با یک آی‌دی برای پی‌ام‌های خصوصی و عمومی بدون آی‌دی‌های اضافه و نام مستعار در روم اصلی، پیام‌هایی را منتشر می‌کردند).

مشاور اجتماعی فرماندار شهرستان بیجار یادآور شد: حدود پنج درصد تست انواع نرم‌افزارهای بوتر، ویس‌کشی، حضور با چندین آی‌دی در لیست حضار، اذیت سایرین با بوت کردن، آزمایش نرم‌افزارهای هک پسورد آی‌دی یا تلاش برای فریب کاربر برای به دست آوردن پسورد مسنجر، فروش فیلترشکن، تبلیغ یک کالا یا خدمات و غیره را هدف خود از چت کردن در روم‌ها می‌دانند.

به گفته وی، 10 درصد از افرادی که چت می‌کنند گفته‌اند برای علم‌افزایی، کسب اطلاعات برای ادامه تحصیل یا روش‌های بازاریابی و موضوع کسب تجربه، سئوال در مورد مشکلات فنی از سایر افراد تحصیل‌کرده و با تجربه یا دانشجویان در رشته به ویژه، به چت آمده‌اند.

ترکمندی اضافه کرد: پنج درصد از افراد (معمولا بالای 26 سال سن به اظهار خودشان) گفته‌اند برای یافتن یک نیمه گمشده به روم آمده و قصد دارند فرد ایده‌آل خود را در این محیط یافته، بشناسند، مطالعه نموده از خصوصیات هم آگاهی یافته و شاید اقدام به ازدواج کنند و 10 درصد افراد به صراحت اعلام کرده‌اند که برای یافتن دوست (در قالب نامتعارف)، به چت آمده‌اند. (هدف اصلی شصت و پنج درصد اول هم یافتن دوست بوده است).

وی خاطرنشان کرد: پنج درصد از افراد هم مقاصد مختلف خود از چت را بدون توضیحات اضافه، یافتن فردی برای ساپرت مالی، دریافت شارژ از دیگران به دلیل مصرف بالا، یافتن همدل، یافتن همدرد، یافتن یک دوست خوب و ایده‌آل همجنس، خود را از شر عقده‌ها رها کردن، ازدواج موقت، کنجکاوی کردن در مورد چت‌کنندگان، یافتن یک محرم اسرار، دریافت آهنگ از دیگران، پرسیدن آدرس‌های اینترنتی، غلبه بر دلتنگی، پر کردن خلأ شکست عشقی اخیر، بی‌همدم بودن در فضای واقعی، درد دل، مشاوره گرفتن، حضور به دلیل بیکاری، یافتن اطلاعاتی در مورد شهرستان فلان، یافتن یک هم رشته تحصیلی، یافتن فردی در مقطع تحصیلی بالاتر و اطلاع از آخرین خبرهای دنیا ذکر کرده‌اند.

این کارشناس علوم اجتماعی تصریح کرد: در این بررسی مشاهده شد که فقط در روم‌های پرشیان و آسیا به طور میانگین هر ساعت حدود 5 هزار نفر فارسی زبان حضور دارند که در شبانه‌روز به حدود 120 هزار نفر ساعت و در هفته به 840 هزار نفر ساعت می‌رسد.

وی یادآور شد: با محاسبه ارقام فوق برای یکسال تقریبا 40 میلیون و 320 هزار نفر ساعت (با اکثریت) وقت تلف‌کنی بیهوده خواهد رسید و انرژی بسیار زیادی را از مردم به ویژه جوانان خواهد گرفت که باید برای کاهش تاثیرات نامطلوب آن اقدامات فرهنگی توسط مسئولان و مراقبت‌هایی توسط خانواده‌ها انجام شود.

ترکمندی در پایان گفت: لازم به ذکر است که سایر افراد مسلط به زبان‌های خارجی که به روم‌های دیگر رفته و یا کسانی که در سایر روم‌ها غیر از پرشیان و آسیا، حضور پیدا کرده و یا با ادلیست خود بدون حضور در روم ساعت‌ها چت دارند، لحاظ نشده و مسلما آمار واقعی بسیار بیشتر از این آمارهاست.

انتهای پیام/صا10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول