اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی تاکید کرد

تلفیق هنر و مذهب در مسجد تاریخی شیرلوی شهرستان عجب‌شیر

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی گفت: مسجد جامع "شیرلوی" شهرستان عجب‌شیر نمودی از تلفیق زیبای هنر و مذهب است.

تلفیق هنر و مذهب در مسجد تاریخی شیرلوی شهرستان عجب‌شیر

به گزارش خبرگزاری فارس از عجب‌شیر، تراب محمدی بعدازظهر امروز در بازدید از مسجد جامع شیرلوی عجب‌شیر، اظهار کرد: پس از گذشت سال‌ها، مسجد جامع شیرلو نه تنها به عنوان یک مکان تاریخی و مذهبی، بلکه جزئی از زندگی روزمره مردم عجب‌شیر به شمار می‌رود.

وی قدمت این مسجد را صفوی عنوان کرد و تأکید کرد: محراب مسجد جامع "شیرلو" بر اثر مرور زمان تخریب شده بود که با بازسازی آن در سال 88 از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی ابهت دوباره مسجد به آن بازگردانده شد.

وی با اشاره به اینکه مرمت بنای این اثر تاریخی به پایان رسیده است، اظهار کرد: هم‌اکنون بازسازی و تعویض تاسیسات موتورخانه مسجد "شیرلوی" عجب‌شیر با اعتباری بالغ بر 550 میلیون ریال از محل اعتبارات سال 90، مرمت مساجد آذربایجان‌شرقی در دستور کار قرار دارد.

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی استان همچنین با اشاره به نقش چشمگیر این مسجد در برپایی مراسم مختلف مذهبی، بر جایگاه خاص مسجد "شیرلو" در ایام مذهبی به ویژه ماه مبارک رمضان تأکید کرد.

محمدی تصریح کرد: در روزهای ماه مبارک رمضان، مردم عجب‌شیر برنامه‌های متنوعی همچون برپایی ختم قرآن پس از افطار، برپایی کلاس‌های احکام، نهج‌البلاغه و تفسیر و قرائت قرآن را در مسجد "شیرلو" برگزار می‌کنند که نمودی از پیوند عمیق بین مردم و مسجد در این شهرستان است.

وی  با بیان اینکه مسجد جامع "شیرلوی" عجب‌شیر یکی از مساجد باشکوه و زیبای ستوندار چوبی ایران به شمار می‌رود، شهرت آن را به واسطه وجود ستون‌های چوبی، سرستون‌های مقرنس و سقف چوبی منقوش دانست.

محمدی وجه تسمیه مسجد جامع شیرلو را به دلیل رنگ‌آمیزی آن دانست و گفت: سالانه گردشگران بسیاری که از اقصی نقاط ایران و جهان برای گردش به استان می‌آیند، برای بازدید از این مسجد راهی شهرستان عجب‌شیر می‌شوند.

شهرستان عجب‌شیر دارای آثار تاریخی و مذهبی بسیاری است که مسجد جامع عجب‌شیر، مسجد حنیفه، مسجد قاضی روستای "شیشوان" و امامزاده "سید ابولقاسم" شاخص‌ترین آنها به شمار می‌روند.

انتهای پیام/ی20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول