اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نمایشگاه قرآن خراسان جنوبی انتظارات مردم را برآورده نکرد

خبرگزاری فارس: هشتمین نمایشگاه قرآن کریم خراسان جنوبی نتوانست انتظارات مردم را در حد مطلوب برآورده کند.

نمایشگاه قرآن خراسان جنوبی انتظارات مردم را برآورده نکرد

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، هشتمین نمایشگاه بزرگ قرآن کریم خراسان جنوبی از 29 تیرماه در هیئت حسینی شهرستان بیرجند برپا شد و تا سوم مردادماه برای بازدید علاقمندان دایر بود.

هر ساله این نمایشگاه در محل سالن نمایشگاه بین‌المللی بیرجند برگزار می‌شود اما امسال برخلاف سال‌های گذشته نمایشگاه قرآنی خراسان جنوبی در محل جدید و البته کم‌تردد شهرستان بیرجند دایر شد که شاید یکی از دلایل استقبال کمرنگ مردم از این نمایشگاه به دلیل همین مناسب نبودن موقعیت مکانی آن بوده است.

در واقع برپایی هر ساله نمایشگاه بزرگ قرآن کریم خراسان جنوبی در محل سالن نمایشگاه بین‌المللی بیرجند به لحاظ موقعیت و رفت و آمد مردم خوب بود و در فضای بسیار گسترده‌تری انجام می‌شد اما امسال بر اساس سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های انجام شده مسئولان و مدیران اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان این نمایشگاه در هئیت حسینی بیرجند گشایش یافت.

در بیشتر گفت‌و‌گوهای خبرنگار فارس با مردم و مراجعه‌کنندگان به نمایشگاه این نکته محسوس بود که اکثریت مردم در وهله نخست از موضوع دورافتادگی مکان این نمایشگاه تا مرکز شهر و سپس کمبود کتب، منابع و عدم اطلاع‌رسانی کافی گلایه داشتند.

مسئولان و مدیران اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی بر این باور هستند که برپایی نمایشگاه بزرگ قرآنی استان باید در یک فضای معنوی باشد اگر چه این نظر و سیاست معقول و پسندیده است اما چون محوریت این قبیل برنامه‌ها مردم هستند باید تأمل و تفکر بیشتری در راستای انتخاب مکان برگزاری این نمایشگاه صورت می‌گرفت.

البته برگزاری هشتمین نمایشگاه بزرگ قرآن کریم خراسان جنوبی توانست سبب ترویج و تبیین فرهنگ قرآن در استان شود و جایگاه هنر را در راستای اشاعه و تبیین فرهنگ‌ها و ارزش‌ها بیشتر از گذشته به مردم معرفی کند.

همچنین اکثریت مراجعه‌کنندگان و خریداران محصولات این نمایشگاه از نسل جوان، دانش‌آموزان و دانشجویان بودند.

در آخرین روز از برگزاری هشتمین نمایشگاه بزرگ قرآن کریم خراسان جنوبی از دو اثر هنری در زمینه قرآن که توسط هنرمندان نقاش و خوشنویش استان خلق شده بود، رونمایی شد.

در محل برپایی هشتمین نمایشگاه بزرگ قرآن کریم خراسان جنوبی بن خرید کتاب ارائه و تمامی کتب و محصولات این نمایشگاه با 40 درصد تخفیف به علاقمندان ارائه شد که 20 درصد تخفیف توسط ناشران و 20 درصد دیگر نیز از طرف اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در نظر گرفته شده بود.

یکی از شهروندان بیرجندی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار کرد: برپایی نمایشگاه‌های قرآن و دیگر نمایشگاه‌های فرهنگی و معنوی اقدامی پسندیده و از طرفی در نهادینه‌سازی ارزش‌ها و فرهنگ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها بسیار موثر است.

مریم نخعی ضمن انتقاد از محل برگزاری این نمایشگاه تصریح کرد: هفت دوره قبلی نمایشگاه بزرگ قرآن کریم خراسان جنوبی در محل سالن نمایشگاه بین‌المللی بیرجند بوده اما امسال این نمایشگاه در یکی از محل‌های کم‌تردد بیرجند برپا شده است.

وی ادامه داد: هیئت حسینی بیرجند محل برگزاری هشتمین دوره این نمایشگاه بوده اگر چه این مکان از مرکز شهر دور و در موقعیت کم رفت و آمد است اما یک مکان معنوی و مطابق با فلسفه و هدف نمایشگاه قرآن است.

یکی دیگر از شهروندان بیرجندی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس گفت: در راستای موقعیت مکانی و زمانی هشتمین نمایشگاه بزرگ قرآن کریم اطلاع‌رسانی مطلوب و کافی انجام نشده و بسیاری از مردم تا روزهای پایانی از برگزاری این نمایشگاه در استان بی‌اطلاع بودند.

عطیه ابراهیمی ضمن انتقاد از کمبود منابع و کتب قرآنی در این نمایشگاه افزود: برای تهیه کتاب "قرآن منظوم" با مراجعه به بیشتر غرفه‌های این نمایشگاه نتوانستم این کتاب را خریداری کنم چرا که این کتاب در همان روزهای نخست برگزاری این نمایشگاه تمام شده بود.

وی با بیان اینکه بی‌شک هدف از برگزاری اینگونه نمایشگاه‌ها ترویج و نهادینه‌سازی فرهنگ قرآن است، اظهار کرد: این نمایشگاه در حد مقدورات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و دیگر دست‌اندرکاران برپا شده اما می‌توانست با اطلاع‌رسانی بیشتر، منابع فراوان و دیگر سیاست‌های تشویقی بهتر به معرفی و ترویج فرهنگ قرآن بپردازد.

یکی دیگر از شهروندان بیرجندی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه برگزاری نمایشگاه قرآن استان با رویکرد معنوی و هنری بوده است، گفت: برای اشاعه و تبیین فرهنگ‌ها در جامعه هیچ زبانی بهتر از زبان هنر نیست.

رضا کیانی تصریح کرد: فضای این نمایشگاه نسبت به سال‌های گذشته بسیار کمتر بود و همین امر سبب شد تا غرفه‌های این نمایشگاه نسبت به سال گذشته از نظر کمی و کیفی هیچگونه تغییری نداشته باشند.

*توزیع و عرضه 1200 نرم‌افزار قرآنی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در بیرجند اظهار کرد: این نمایشگاه در محل هیئت حسینی بیرجند از 29 تیرماه تا سوم مردادماه امسال برگزار شد.

محمد مطهری‌فر با بیان اینکه در این نمایشگاه 30 غرفه وجود داشت، افزود: 10 غرفه در زمینه نشر مکتوب و نرم‌افزار، 10 غرفه در زمینه هنری و 10 غرفه دیگر در بخش‌های جنبی از قبیل حجاب و عفاف، نماز و کودک و نوجوانان فعالیت می‌کردند.

وی تعداد عناوین کتب موجود در این نمایشگاه را 320 عنوان دانست و ادامه داد: حدود یک‌هزار و 200 نرم‌افزار قرآنی و مذهبی در این نمایشگاه برای استفاده عموم گردآوری شده بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی تصریح کرد: هفت ناشر به همراه پنج نمایندگی از استان‌های مختلف در این نمایشگاه حضور داشتند که بیشتر آنها از استان‌های تهران، قم و خراسان رضوی بودند.

مطهری‌فر گفت: تعداد سه شرکت و دو نمایندگی در نمایشگاه بزرگ قرآن استان حاضر شدند که در امور نرم‌افزاری شرکت کرده و محصولات خود را به مردم ارائه کردند.

*رونمایی از دو اثر هنری قرآنی

وی با بیان اینکه فعالیت‌های قرآنی یکی از رسالت‌های مهم این اداره‌ کل محسوب می‌شود، اظهار کرد: در همین راستا نیز دو سوم اعتبارات این نهاد به فعالیت‌های قرآن و مساجد و یک سوم اعتبارات دیگر برای برنامه‌های فرهنگی و هنری هزینه می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در ارتباط با انتخاب محل هیئت حسینی برای برگزاری نمایشگاه تصریح کرد: با توجه به رویکرد معنوی و قرآنی این نمایشگاه تصمیم گرفتیم تا هشتمین نمایشگاه بزرگ قرآن کریم خراسان جنوبی را از محل سالن نمایشگاه بین‌المللی بیرجند به این محل مذهبی و معنوی منتقل کنیم.

مطهری‌فر رونمایی از دو اثر هنری قرآنی با عناوین "کتابت جزء 30 قرآن کریم و نقاشی بخوان به نام پروردگارت" توسط هنرمندان بومی این استان را یکی از برنامه‌های شاخص هشتمین نمایشگاه بزرگ قرآن کریم خراسان جنوبی عنوان کرد.

/گزارش از ابوذر اربابی/

انتهای پیام/ز10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول