اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در ماه مبارک رمضان

موزه قرآن و کتابت تبریز گردشگران مذهبی بی‌شماری را جذب می‌کند

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان‌شرقی گفت: معماری و فضای خاص سنتی موزه قرآن و کتابت تبریز در کنار محتوای ارزشمند خود، گردشگران مذهبی بی‌شماری را در ماه مبارک رمضان به خود جذب می‌کند.

موزه قرآن و کتابت تبریز گردشگران مذهبی بی‌شماری را جذب می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، تراب محمدی صبح امروز در بازدید از موزه قرآن و کتابت تبریز خاطرنشان کرد: مرمت مساجد و خانه‌های تاریخی و استفاده از آنها در قالب موزه هدفی است که سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان برای معرفی و حفظ میراث تاریخی و فرهنگی استان در پیش گرفته است.

وی افزود: توجه به حفظ اصالت معماری بناهای قدیمی مورد توجه خاص متولیان میراث فرهنگی استان بوده به طوری که این اصالت معماری و فضای سنتی باعث جذب تعداد زیادی بازدیدکننده شده است.

محمدی ادامه داد: در تیرماه سال‌جاری و چند روزی که از آغاز ماه مبارک رمضان گذشته است تعداد قابل توجهی از هم‌استانی‌ها و هموطنان از موزه قرآن و کتابت تبریز بازدید کرده‌اند که در این میان موزه مذکور میزبان مهمانان خارجی از کشورهای بحرین و ترکیه نیز بوده است.

وی با اشاره به تاریخ موزه قرآن و کتابت تبریز گفت: این موزه بنای مسجد شاه طهماسب صفوی معروف به مسجد صاحب‌الامر بوده که در شرق میدان صاحب‌آباد در قلب شهر تبریز در کنار مهران‌رود قرار دارد.

محمدی معماری این بنای تاریخی را تشریح کرد و اظهار داشت: این بنای تاریخی یک گنبد و دو مناره بلند دارد و در ابتدا مسجد ویژه شاه طهماسب اول صفوی بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان با بیان اینکه از زمان شاه طهماسب تنها دو طاق مرمری نقش‌دار در مدخل‌های دهلیز و اندورن بقعه باقی مانده است، یادآور شد: ‌حجاری‌های زیبایی از نقوش گل و بوته، اسلیمی و ختایی از جمله تزئینات معماری این بنا بوده و سنگ نبشته مرمرینی هم در کنار یکی از طاق‌های آن نصب شده است.

وی با اشاره به اینکه در بالای طاق دیگر سوره «الجن» به خط علاءالدین، خوشنویس معروف زمان شاه طهماسب صفوی آمده است، افزود: بعدها قسمتی از بقعه و دهلیز آیینه‌بندی و تعمیر شده و صحن و مدرسه کنونی که اکنون «صحن صاحب‌الامر» خوانده می‌شود، احداث شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی قداست این بنا را علت موزه شدن آن پس از انجام تعمیرات لازم عنوان و اظهار کرد: در این موزه مجموعه نفیسی از نسخ قرآن مجید مربوط به ادوار مختلف تاریخ و قطعات زیبایی از آثار خوشنویسان به نام ایران به نمایش گذاشته شده است.

محمدی به اشیای نگهداری شده در این موزه اشاره کرد و گفت: علاوه بر این نسخ خطی، انواع قلمدان‌های مقوایی مذهب دارای نقوش مینیاتوری و روکش لاکی، همچنین انواع پلاک‌های فلزی منقوش به ادعیه و اوراد، ظروف چینی، سفالی، برنجی مزین به آیات قرآنی و بسیاری از آثار و تصاویر بزرگان دینی در این موزه به نمایش درآمده‌اند.

وی افزود: در موزه قرآن و کتابت نسخه‌هایی از قرآن مجید به خط ائمه و خوشنویسان معروف جمع‌آوری و در معرض تماشای علاقمندان گذاشته شده است از جمله این نفایس می‌توان به یک صفحه از قرآن کریم منسوب به دستخط مبارک حضرت امام رضا(ع) اشاره کرد که بر روی تکه‌ای از پوست نوشته شده است.

محمدی خاطرنشان کرد: از برجسته‌ترین آثار دیگر می‌توان به لباس قسم منقوش به کل آیات قرآن، کوچک‌ترین قرآن خطی مطلا، جام شفابخش و کتیبه سنگی میخی اشاره کرد.

انتهای پیام/ل10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول