اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل حمل‌ونقل و پایانه‌های کردستان عنوان کرد

صدور روزانه 120 پروانه تردد ترانزیتی در باشماق مریوان

خبرگزاری فارس: مدیرکل حمل‌ونقل و پایانه‌های استان کردستان گفت: روزانه به طور میانگین تعداد 120 برگ پروانه تردد برای ناوگان ترانزیتی توسط پایانه مرزی باشماق صادر می‌شود.

صدور روزانه 120 پروانه تردد ترانزیتی در باشماق مریوان

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، سازمان حمل‌ونقل و پایانه یکی از سازمان‌های تاثیرگذار در توسعه ترانزیت و صادرات کالا در مرزهای رسمی کشور و استان‌هاست.

صدور تعداد پروانه تردد وسایل نقلیه ایرانی حامل کالای ایرانی در مرز رسمی و بین‌المللی باشماق مریوان که امسال بیش از شش سال از فعالیت آن می‌گذرد، نمادی از عدم رونق پایدار این مرز در ترانزیت و صادرات کالا به مثابه مرزهای استان‌های همجوار آذربایجان‌غربی و کرمانشاه است.

ضعف مدرنیزاسیون کامیون‌های صادراتی، ساماندهی و نوسازی پایانه‌ها در این مرز در مقایسه با مرز تمرچین پیرانشهر در استان آذربایجان‌غربی امری مشهود و قابل مصداق عینی در مرز باشماق مریوان است که مدیرکل حمل‌ونقل و پایانه‌های استان کردستان به ضعف زیرساخت‌های حوزه کاری خود در این مرز اعتقاد ندارد و زیرساخت‌های پایانه‌ای در مرز باشماق را مجهزتر از مرز تمرچین قلمداد می‌کند.

به گفته نعمت‌الله خواجه‌ای، تنها مشکل زیرساختی و تاثیرگذار در توسعه صادرات و ترانزیت این مرز رسمی در استان  نبود جاده دسترسی مناسب است در حالی که این تنها یکی از مشکلات مرز رسمی باشماق به شمار می‌رود.

وی در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار فارس در سنندج، یکی از وظایف و رسالت اداره‌کل حمل‌ونقل و پایانه‌های کردستان را صدور پروانه تردد وسایل نقلیه ایرانی حامل کالای ترانزیت عنوان کرد و گفت: در حال حاضر روزانه به طور میانگین تعداد 120 برگ پروانه تردد برای ناوگان ترانزیتی توسط پایانه مرزی باشماق صادر می‌شود.

مدیرکل حمل‌ونقل و پایانه‌های کردستان درباره فرآیند صدور پروانه تردد وسایل نقلیه ایرانی حامل ترانزیت گفت: پروانه تردد توسط نمایندگی این اداره کل و در مرز باشماق صادر می‌شود و صدور آن مستلزم  ارائه مدارک اظهارنامه گمرکی، برگ باسکول، درخواست شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی که به تایید مدیر فنی آن رسیده باشد، بیمه‌نامه و فیش بانکی است.

خواجه‌ای در پاسخ به این سوال که چرا استان کردستان علی‌رغم داشتن مرز رسمی باشماق فاقد پایانه مناسب است در حالی که پایانه مرزی تمرچین پیرانشهر از مشهورترین و مجهزترین پایانه‌های آذربایجان‌غربی است، گفت: هم‌اکنون پایانه مرزی باشماق فعال‌تر از تمرچین بوده  و در صورت بسترسازی و اصلاح مسیر مریوان سنندج مبادلات مرزی باشماق رونق بیشتری به خود خواهد گرفت و سایت تجاری پایانه مرزی با تمام امکانات و تجهزات لازم از سال 1385 فعال شده و سایت مسافربری نیز در آینده نزدیک راه‌اندازی می‌شود.

وی با بیان اینکه بر اساس قانون تمام شرکت‌ها، موسسات و شعب حمل‌ونقل بین‌شهری کالای مجاز هر استان باید برای حمل محمولات مربوطه نسبت به صدور بارنامه اقدام کنند، گفت: در سال گذشته جمعاً توسط شرکت‌های حمل‌ونقل بار سطح استان تعداد 363 هزار و 770 برگ بارنامه صادر شده است.

مدیرکل حمل‌ونقل و پایانه‌های کردستان با بیان اینکه ناوگان حمل‌ونقل باری، ترانزیتی و صادراتی استان کردستان فرسوده و نیازمند نوسازی و مدرنیزاسیون هستند، گفت: بر اساس آمار موجود میانگین سن کامیون‌های فعال در سطح استان 15.9 است و فعلاً تسهیلاتی برای تبدیل کامیون‌های مدل پایین در اختیار این سازمان وجود ندارد.

به گفته خواجه‌ای، تردد کامیون‌های عراقی در محور جاده‌های اصلی کردستان به ویژه جاده سنندج ـ مریوان که فاقد هر گونه مشخصات استاندارد راه زمینی ترانزیتی است نه تنها موجب بار ترافیکی جاده‌ای بلکه موجب ایجاد مشکلات عظیمی در جریان تبادل کالاهای تجاری در مرزهای باشماق و سیرانبند بانه شده است و برای ایجاد یک تردد روان و ایمن باید نسبت به ارتقاء مشخصات طرح هندسی و فنی مسیر و در نهایت به دوبانده کردن جاده سنندج- باشماق و سنندج- بانه و بالعکس اقدام شود.

وی گفت: در حال حاضر تعداد 45 نماینده و 2 شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی کالا و مسافر در سطح استان فعال است و حدود 160 نفر در این زمینه فعالیت دارند.

مدیرکل حمل‌ونقل و پایانه‌های کردستان گفت: فعالیت رسمی مرز باشماق از سال 1385 شروع شده و بیشترین حجم  مبادلات مرزی شامل مواد نفتی، مصالح ساختمانی، میوه و تره‌بار و خشکبار است. 

خواجه‌ای ‌در پایان یکی از فعالیت‌های اداره‌کل حمل‌ونقل پایانه‌ها را برخورد با رانندگان متخلف و تشکیل پرونده در کمیسیون 12 عنوان کرد و گفت: از ابتدا سال گذشته تاکنون پرونده 18 شرکت حمل‌ونقل متخلف در کمیسیون مربوطه طرح و در نهایت منجر به صدور احکامی از جمله  تذکر کتبی و قطع خدمات شده است.

انتهای پیام/ش10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول