اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های هرمزگان خبر داد

بندرعباس و پرویزخان فعال‌ترین مرزهای ترانزیتی کشور

خبرگزاری فارس: مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های هرمزگان گقت: مرزهای بندرعباس و پرویزخان در استان‌های هرمزگان و کردستان طی سه ماهه سال‌ جاری به ترتیب در رده‌های نخست و دوم فعال‌ترین مرزهای ترانزیتی قرار گرفته‌اند.

بندرعباس و پرویزخان فعال‌ترین مرزهای ترانزیتی کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، کوروش جهانبخش عصر چهارشنبه در نشستی خبری با هدف تشریح عملکرد حمل و نقل و پایانه‌های هرمزگان با بیان اینکه این استان به عنوان یکی از مبادی اصلی در مبحث ورود کالای ترانزیتی به کشورهای اروپایی و آسیای میانه به شمار می‌رود، افزود: در سه ماهه نخست سال‌ جاری بندرعباس با ترانزیت 861 هزار و 364 تن کالا و اختصاص سهم 28 درصدی از کل ترانزیت عبوری از کشور فعال‌ترین مرز کشور در این زمینه بوده است.

وی ضمن اشاره به سهم عمده حمل و نقل جاده‌ای کشور در جابه‌جایی کالا طی سه ماهه نخست سال ‌جاری گفت: استان هرمزگان به ویژه بندرعباس با عنایت به وجود زیرساخت‌ها و امکانات مناسب جاده‌ای و بندری از جمله بندر شهید رجایی بیشترین سهم ترانزیت کشور را به خود اختصاص داده است.

به گفته مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های هرمزگان، در مدت مذکور از 3 هزار و 40 هزار تن کالا، 862 هزار تن معادل 28 درصد از بندر امام، 452 هزار تن معادل 15 درصد از بندرعباس، 220 هزار تن معادل هفت درصد از دوغارون و 50 درصد از سایر مرزها خارج شده است.

وی با بیان اینکه این جایگاه از بین 32 مرز فعال کشور شامل 22 مرز زمینی و 10 مرز آبی، به دست‌ آمده است، افزود: پس از بندرعباس مرزهای پرویزخان و باشماق در کردستان، بازرگان در آذربایجان‌غربی و سرخس در خراسان‌رضوی به ترتیب با 24، 11، 9 و 9 درصد به عنوان فعال‌ترین مرزهای کشور در ورود کالاهای ترانزیتی به شمار می‌روند.

این مسئول هم‌چنین یادآور شد: طی سه ماهه نخست سال جاری از میزان 3 میلیون و 40 هزار تن کالا ترانزیتی حمل شده، 861 هزار و 364 تن کالا از مرز بندرعباس و 727 هزار و 721 تن از مرز پرویزخان و مابقی از سایر مرزهای کشور وارد شده است.

جهانبخش ادامه داد: 15 درصد از کالاهای ترانزیت شده از پنج مرز ذکر شده و بیش از 596 هزار تن از سایر مرزها وارد کشور شده که عمده‌ترین کالاهای ترانزیت شده طی این مدت کالاهایی نظیر مواد سوختی، انواع پنبه، کالاهای ساختمانی، لوازم خانگی، وسایل نقلیه باری و مسافری است.

هرمزگان دارای مبادی ورودی متعدد قانونی برای ورود کالاست، که از این جمله می‌توان به بنادر قشم، کیش، لنگه، جاسک، جوالائمه، باهنر و رجایی اشاره کرد.

از میان بنادر هرمزگان بنادر همانند شهید رجایی و باهنر و بندرلنگه از سایر بنادر شناخته‌ شده‌تر هستند.

طبق آمارهای مسئولان بنادر و دریانوردی و گمرکات هرمزگان بیش از 60 درصد امور ورود و خروج کالا در رابطه با کشور از بندر شهید رجایی انجام می‌شود.

طول ساحل هرمزگان به بیش از هزار و 500 کیلومتر می‌رسد.

انتهای پیام/ش20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول