اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کسی برای این مرده گریه نکرد

مرثیه‌ای برای فوتبال دشتستان/ مشکلات مالی و مرگ فوتبال

خبرگزاری فارس: بسیاری از تیم‌های فوتبال دشتستان به دلیل مشکلات مالی در آستانه ورشکستگی قرار دارند و خواستار حمایت مسئولان برای برون‌رفت از مشکلات موجود هستند.

مرثیه‌ای برای فوتبال دشتستان/ مشکلات مالی و مرگ فوتبال

به گزارش خبرگزاری فارس از دشتستان یکی از پدیده‌های اجتماعی که طرفداران زیادی را به خود جلب کرده "ورزش" است و همواره شاهد طرح مطالب گوناگونی پیرامون این پدیده مهم اجتماعی هستیم.

ورزش و به ویژه فوتبال در تامین و بهبود وضعیت سلامت جامعه، پرکردن و غنی‌سازی اوقات فراغت افراد نقش مؤثری ایجاد می‌کند و حتی در دهه‌ها و شاید سده‌های اخیر عده‌ای آن را به‌عنوان حرفه‌ای برای خود تعریف کرده‌اند.

در چند سال اخیر به دلیل هزینه‌های بالا، شاهد کمرنگ شدن فعالیت‌های ورزشی در شهر و روستاهای مختلف هستیم و در دشتستان شاهد تضعیف باشگاه‌ها و انصراف آنها از تیمداری هستیم که مسئولان باید راهکاری برای جذب جوانان به ورزش داشته باشند.

 

بسیاری از باشگاه‌ها در آستانه ورشکستگی قرار دارند

صادق طوسی فوتبالیست دشتستانی اظهار داشت: تامین سلامت جسم و روح مردم یکی از برنامه‌های مهمی است که دولتمردان و مسئولان در شکل‌ها و برنامه‌های مختلف به آن توجه دارند و ورزش از برنامه‌های مهمی است که در ترویج این مهم در جامعه اثرگذار است.

وی افزود: در دولت‌های نهم و دهم گام‌های اساسی برای توسعه زیرساخت‌های ورزشی کشور برداشته شده و توسعه زیرساخت‌های ورزش کشور به اندازه تمامی فعالیت‌های گذشته است، ولی باز هم به وضع مطلوب در فضاهای ورزشی نرسیده‌ایم و به جایگاهی دلخواه در این عرصه دست نیافته‌ایم.

این ورزشکار بیان کرد: گام‌هایی که در توسعه اماکن و زیرساخت‌های ورزشی در روستاها برداشته شده قابل تقدیر است ولی باز هم نیازها و دغدغه‌های فراوانی در این زمینه وجود دارد و روستاهای بسیاری از امکانات اولیه ورزشی و فضاهای مورد نیاز در این زمینه محروم هستند.

وی اضافه کرد: بسیاری از باشگاه‌ها در آستانه ورشکستگی قرار دارند و ادامه فعالیت ورزشی برای آنها مشکل است که مسئولان باید به دغدغه جوانان اهمیت بدهند.

 

بسیاری از روستاهای دشتستان فاقد زمین ورزشی چمن هستند

کارشناس و پیشکسوت ورزشی و داور لیگ برتری فوتبال دشتستان نیز گفت: شهرستان دشتستان یکی از پرجمعیت‌ترین شهرستان‌های استان بوشهر است و استعداد‌های ارزشمندی در تمامی عرصه‌ها در خود نهفته دارد و در عرصه فعالیت‌های ورزشی هم توان بالایی در این شهرستان وجود دارد که باید برای شکوفایی آنها تلاش کنیم.

عبدالرسول استادزاده اذعان داشت: با توجه به تلاش دولت به توسعه اماکن ورزشی در سال گذشته در برنامه‌ریزی‌های خرد و کلان شهرستان دشتستان توجه زیادی به توسعه ورزش شد و شاهد اختصاص یک‌میلیارد تومان به توسعه زیرساخت‌ها و رفع نیازهای ورزشی شهرستان بودیم، گر چه این اقدامات از اهمیت بالایی برخوردار است، ولی هنوز کمبود‌های فراوانی در این راستا وجود دارد.

وی خاطر نشان کرد: بخش زیادی از استعدادهای ورزشی شهرستان دشتستان در روستاها وجود دارد که هنوز بسیاری از روستاهای این شهرستان فاقد زمین ورزشی چمن هستند و ورزشکاران یا در زمین‌های خاکی استعدادهای خود را هدر می‌دهند و یا برای بهره‌مندی از امکانات به شهرهای همجوار می‌روند.

 

استعدادهای ورزشی کور می‌شوند

استادزاده یادآور شد: عدم حمایت از جوانان صاحب مدال در عرصه‌های مختلف ورزشی در روستاها باعث کور شدن این استعدادها می‌شود، در حالی که با حمایت از این ورزشکاران می‌توان شهرستان دشتستان را به یکی از قطب‌های ورزشی استان و حتی ایران اسلامی تبدیل کرد.

 

تیمداری و فعالیت در عرصه فوتبال در سال‌های اخیر بسیار مشکل است

سعید رضایی از مدیران ورزشی دشتستان نیز اظهار داشت: با وجود حمایت‌هایی که گاها از سوی مسئولان انجام شده ولی عملا تیمداری و فعالیت در عرصه فوتبال در سال‌های اخیر بسیار مشکل و حتی غیر ممکن شده و تنها باشگاه‌هایی که دارای اسپانسر قدرتمند باشند قادر به ادامه فعالیت هستند.

وی بیان کرد: عدم توانایی مالی بسیاری از تیم‌ها سبب شده که ایشان از ساز و کارهای قانونی و دست و پاگیر محروم باشند و به تبع از حمایت‌های اداره ورزش و جوانان که بنا بر اظهارات مسئولان تنها به تیم‌های دارای پروانه تعلق می‌گیرد محروم بمانند و نتوانند به طور مطلوب در مسیر توسعه گام بردارند.

رضایی اذعان داشت: نظم و سازمان‌یافتگی از شاخصه‌های مهمی است که در توسعه فعالیت‌ها در هر زمینه‌ای می‌تواند مؤثر واقع شود و نبودن سازمان و نظم مشخص تیم‌های ورزشی روستایی و تیم‌های آماتور از ضعف‌های اساسی محسوب می‌شود که انتظار می‌رود اداره ورزش و جوانان با شناسایی این تیم‌ها (که اکثرا با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کنند) به سامان‌دهی و درخشش استعدادهای ایشان کمک کند.

 

ورزش کارکردهای متنوعی در اجتماع دارد

یک تحلیلگر و کارشناس مسائل ورزشی نیز به اهمیت ورزش در زندگی اجتماعی اشاره کرد و اظهار داشت: صحبت درباره اهمیت ورزش کاری دشوار است و این بحث از جنبه‌های مختلفی قابل بحث است که یکی از مهم‌ترین مسائل و کارکردهای ورزش به عقیده بنده بحث سلامت و تندرستی جامعه است.

مجید رضایی خاطر نشان کرد: ورزش در زمینه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سلامت، تربیتی و ... کارکردهای مفصلی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: ورزش وسیله‌ای مناسب برای پر کردن اوقات فراغت بوده و حتی در درمان بسیاری از بیماری‌ها نیز نقش مؤثری ایفا می‌کند.

 

باشگاه‌های دشتستان روزبه‌روز ضعیف‌تر می‌شوند

رضایی گفت: ورزش در مقابله با معضلات و آسیب‌های اجتماعی که در جامعه شاهد آن هستیم تاثرگذاری بالایی دارد و به طور کلی ورزش می‌تواند در ساختار جامعه و جهت دادن به آن نیز نقش بسزایی ایفا کند و از این رو مسئولان در رده‌های مختلف باید توجه خاصی به این مسئله داشته باشند.

رضایی یادآور شد: باشگاه‌های ورزشی فوتبال در دشتستان به دلیل ضعف امکانات و عدم توان مالی روزبه‌روز ضعیف‌تر می‌شوند و از حضور در مسابقات انصراف می‌دهند که باید راهکاری اساسی برای این معضل پیدا شود.

وی افزود: حمایت از باشگاه‌های ورزشی و تشویق مدیران باشگاه‌ها باید در دستور کار متولیان ورزش قرار گیرد.

 

وضعیت بد مالی تیم‌های فوتبال دشتستان معضلی بزرگ

رئیس هیئت فوتبال دشتستان نیز با تایید مشکلات فوتبال در دشتستان اظهار داشت: وضعیت بد و نامناسب مالی باشگاه‌های ورزشی و تیم‌های فوتبال از مهم‌ترین معضلات فوتبال در این شهرستان است.

حسین شکرانه افزود: برای فعالیت در پایین‌ترین رده فوتبال در دشتستان هر تیم فوتبال باید حداقل 5 میلیون تومان در سال هزینه کند که بسیاری از تیم‌ها چنین توانی ندارند و در رده‌های بالاتر میزان هزینه‌ها بیشتر می‌شود که از عهده تمام تیم‌های دشتستان خارج است.

 

وضعیت اقتصادی تیم‌ها بسیار اسفناک است

وی اضافه کرد: وضعیت اقتصادی تیم‌ها بسیار اسفناک است و از دست هیئت فوتبال هیچ کاری ساخته نیست و ارگان‌های دولتی و شهرداری‌ها و مردم و هواداران و همه باید ورود کنند و به نوعی از بار مشکلات فوتبال بکاهند.

رئیس هیئت فوتبال دشتستان بیان کرد: در برخی از باشگاه‌های فوتبال در سطح کشور برای خرید بازیکن هزینه میلیاردی می‌شود و با هزینه تنها یک بازیکن، می‌توان هزینه یکسال فوتبال دشتستان را تامین کرد.

شکرانه افزود: وضعیت هیئت‌های فوتبال در آبپخش و سعدآباد و برازجان و شبانکاره و بوشکان و سایر شهرها و روستاهای دشتستان بسیار بد است و حمایت مالی نمی‌شوند که مسئولان باید فکری اساسی کنند.

وی اذعان داشت: با وجود تمام مشکلات موجود، پرسپولیس آبپخش در لیگ یک استان حاضر شده و در رده‌های جوانان و نوجوانان نیز در استان و کشور نماینده داریم و تیم فوتسال بانوان دشتستان در لیگ کشوری حاضر است.

 

مشکل مالی حرف اول فوتبال در آبپخش

رئیس هیئت فوتبال آبپخش نیز گفت: مشکلات و دغدغه‌های مالی باشگاه‌های ورزشی این شهر را به ستوه آورده است.

عبدالعزیز محمدحسین‌پور افزود: در سال گذشته مشکلات مالی فعالیت باشگاه‌های آزادی، استقلال و پرسپولیس آبپخش که نمایندگان این شهر در لیگ استان هستند را با مشکلات فراوانی مواجه کرد و این تیم‌ها را در آستانه کناره‌گیری قرار داد که با زجر و زحمت زیاد و با تحمل سختی ایستادند و از حیثیت فوتبال شهر دفاع کردند.

 

فوتبال مهم‌ترین سرگرمی جوانان دشتستان و آبپخش

وی ادامه داد: مسئولان باید به این نکته توجه داشته باشند که علاقه به ورزش و به ویژه فوتبال سبب سرگرمی جمعیت بالایی از جوانان آبپخشی شده و بسیاری از ایشان را از مسائل و آسیب‌های اجتماعی که در جوامع انسانی شاهد آن هستیم مصون داشته است.

محمد‌حسین‌پور با اشاره بر اینکه حمایت از فوتبال آبپخش تنها حمایت از فوتبالیست‌ها نیست اذعان داشت: در فصل برگزاری مسابقات فوتبال آبپخش شاهد آن هستیم که در جلسات تمرین و مسابقات این تیم‌ها قریب به 600 جوان و نوجوان آبپخشی اوقات خود را با تماشای فوتبال غنی می‌کنند و تعطیلی فوتبال را می‌توان آسیبی بزرگ به تمامی اقشار و آحاد جامعه تلقی کرد.

................................

گزارش: مسعود باقری

...............................

انتهای پیام/صا10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول