اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر جهاد کشاورزی کاشان خبر داد

اجرای 14.5 کیلومتر لوله‌گذاری کشاورزی در اردهال کاشان

خبرگزاری فارس: مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کاشان از اجرای 14.5 کیلومتر لوله‌گذاری و کانال آب کشاورزی در روستاهای منطقه مشهد اردهال کاشان خبر داد.

اجرای 14.5 کیلومتر لوله‌گذاری کشاورزی در اردهال کاشان

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، عباس ذیلایی بعدازظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: 12 کیلومتر طرح لوله‌گذاری آب کشاورزی مزارع تحت پوشش روستاهای مشهد اردهال با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و 700 میلیون ریال انجام شده است.

وی افزود: دو و نیم کیلومتر طرح کانال‌سازی مزارع مشهد اردهال کاشان نیز با اعتباری بالغ بر 500 میلیون ریال انجام شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کاشان همچنین از اجرای طرح مرمت قنوات منطقه مشهد اردهال خبر داد و افزود: مرمت این قنوات با اعتباری بیش از 500 میلیون ریال توسط اداره امور زیربنایی جهاد کشاورزی کاشان انجام شده است.

ذیلایی در ادامه با اشاره به 2 هزار و 600 هکتار اراضی کشاورزی تحت پوشش مرکز جهاد کشاورزی مشهد اردهال بیان داشت: از این میزان اراضی کشاورزی در منطقه مشهد اردهال کاشان 500 هکتار به محصولات زارعی و یک‌هزار و 200 هکتار به محصولات باغی اختصاص داشته و 800 هکتار نیز اراضی آیش است.

به گفته وی از 2 هزار و 600 هکتار اراضی منطقه مشهد اردهال یک‌هزار و 700 هکتار به صورت آبی و بقیه به صورت دیم کشت می‌شوند.

ذیلایی همچنین مهم‌ترین محصولات زراعی این منطقه را شامل جو، گندم و زعفران اعلام کرد و گفت: سالیانه چهار تن غلات و چهار کیلوگرم زعفران در هکتار در منطقه مشهد اردهال برداشت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بادام و گل محمدی مهم‌ترین محصولات باغی این منطقه است، افزود: تولید سالانه محصولات باغی این منطقه شامل 10 تن بادام و چهار تن گل‌ محمدی در هکتار است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کاشان تعداد کشاورزان منطقه مشهد اردهال را یک‌هزار و 700 نفر کشاورز اعلام کرد و گفت: متوسط مالکیت هر یک از کشاورزان این منطقه 1.5 هکتار زمین کشاورزی است.

وی افزود: منابع تأمین آب کشاورزی در منطقه مشهد اردهال کاشان از 74 رشته قنات 20 دهنه چشمه، دو حلقه چاه سطحی، دو حلقه چاه نیمه‌عمیق و دو حلقه چاه عمیق و در مجموع با دبی یک‌هزار لیتر در ثانیه حاصل می‌شود.   

ذیلایی در ادامه با اشاره به استعدادهای دیگر منطقه مشهد اردهال در بخش‌های کشاورزی ابراز داشت: این منطقه دارای یک‌هزار و 250 رأس دام سنگین (گاو و گوساله)و 11 هزار و 500 رأس دام سبک (گوسفند و بز) و همچنین 67 هزار قطعه طیور نظیر مرغ گوشتی، تخم‌گذار و سایر ماکیان است.

وی همچنین با اشاره به اینکه این منطقه دارای 2 هزار کلنی زنبور با تولید سالانه شش تن عسل و 20 هزار قطعه ماهی با تولید سالانه شش تن ماهی است یادآور شد: در مجموع سالانه یک‌هزار تن تولید محصولات دامی منطقه مشهد اردهال کاشان است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کاشان در ادامه واقع شدن مراکز جهاد کشاورزی شهرستان کاشان در قلب روستاها و داخل بافت کشاورزی را از نقاط قوت این بخش دانست و گفت: تقویت این مراکز می‌تواند گامی مؤثر در تمامی عرصه‌های کشاورزی منطقه باشد.

وی اضافه کرد: این مراکز همچنین به دلیل شناخت منطقه می‌توانند در همه زمینه‌ها اعم از ترویجی و ارتقا کیفیت، بهره‌وری بیشتر و استفاده از روش‌های نوین کشاورزی مفید باشد اما به دلیل بی‌توجهی به اختصاص اعتبار و پرسنل در عمل از گردش کاری خارج می‌شوند.

ذیلایی همچنین نداشتن پرسنل مشخص و اعتبار لازم را مهم‌ترین مشکل مراکز جهاد کشاورزی این شهرستان دانست و بیان داشت: بازنشسته شدن پرسنل در مدیریت و خلأ نیرو مجموعه و مراکز باعث بروز مشکلات فراوانی است و انتظار می‌رود برای تقویت این مراکز که قلب تپنده کشاورزی شهرستان است اقدامی عاجل شود.

وی، صدور احکام مسئولان مراکز و پرسنل آنان همراه با مزایا توسط سازمان جهاد کشاورزی، تخصیص اعتبارات سالیانه برای ساماندهی این مراکز و تقویت مراکز را از جمله نیازهای اساسی مراکز جهاد کشاورزی شهرستان کاشان در روستاهای این شهرستان عنوان کرد.

مرکز جهاد کشاورزی مشهد اردهال در روستای غیاث‌آباد واقع شده و تعداد 16 روستا از شهرستان کاشان را تحت پوشش قرار می‌دهد.

این منطقه با ارتفاع یک‌هزار و 745 متر از سطح دریا و 552 کیلومتر مربع، دارای آب و هوایی کوهستانی معتدل است.

انتهای پیام/ی10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول