اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی:

چهارمین همایش نکوداشت کربلایی کاظم ساروقی برگزار می‌شود

خبرگزاری فارس: سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی از برگزاری چهارمین همایش نکوداشت کربلایی کاظم ساروقی به مناسبت ماه مبارک رمضان خبر داد.

چهارمین همایش نکوداشت کربلایی کاظم ساروقی برگزار می‌شود

مجتبی رضوانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: این همایش 15 ماه مبارک رمضان با حضور علما، مدیران، مسئولان، هنرمندان و فرزند کربلایی کاظم ساروقی برگزار می‌شود.

وی احیا و زنده نگه‌داشتن میراث معنوی و بزرگداشت از حافظ کل قرآن کریم را از اهداف برگزاری این همایش عنوان کرد و ادامه داد: کربلایی کاظم فردی بیسواد و عامی اما با تقوا بود که طی دیداری خاص به یکباره حافظ کل قرآن و آگاه به علوم قرآنی شد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برنامه‌های این اداره در ماه رمضان گفت: برگزاری مسابقه قرآن با عنوان یک سوره، یک هدیه در موزه‌های شهر اراک، معطر‌سازی فضای معنوی بیت امام خمینی(ره) در خمین و امامزادگان 72 تن ساروق، بازدید رایگان گردشگران از موزه‌های استان، برگزاری جلسات ختم قرآن در دفتر خدمات مسافر‌بری، تجلیل از خادمان مساجد، برگزاری شب شعر با موضوع مهدویت‌ و ولایت در آینه قلم، برگزاری مراسم ضیافت رمضان با حضور تمامی هنرمندان استان، برگزاری کتابت قرآن کریم در موزه‌ها و... از برنامه‌های این اداره در ماه مبارک رمضان است.

کربلایی کاظم کریمی که از اهالی ساروق بود حافظ بی‌سواد کل قرآن در قرن اخیر است و به همین دلیل به نام کربلایی کاظم ساروقی شهرت یافت.

وی از کسانی بود که از برکت قرآن متنعم شده و مورد عنایت خداوند قرار گرفته است.در زمان حیات وی بسیاری از مراجع با فراخواندن وی به سوی خود بر معجزه خدایی و حافظ قرآن بودن وی با دست نوشته‌هایی صحه گذاشتند.

کربلایی کاظم در سال 1300 هجری قمری در روستای ساروق اراک به دنیا آمد، وی کشاورز بود و زکات خود حتی بیش از آنکه باید باشد، پرداخت می‌کرد.27 ساله بود که به یکباره پس از دیدن خوابی در امام‌زادگان 72 تن ساروق حافظ قرآن شد.

به گفته محققان او تنها بی‌سوادی است که در طول تاریخ اسلام از میان مردم حافظ کل قرآن شد.ادعای کربلایی کاظم توسط علمای نجف و قم مورد امتحان قرار گرفت و تایید شد.

کربلایی کاظم در سفرهایی که به شهرهای مختلف داشت با علمای مختلفی برخورد می‌کند و آزمایش‌های متعددی از وی گرفته می‌شود و همین امر تائیدات افراد مختلفی را به همراه دارد.

از جمله آیات عظام بروجردی، سید احمد خوانساری، سید صدرالدین صدر، سید محمدهادی میلانی، دستغیب، علامه طباطبایی، مکارم‌شیرازی و دیگران بر این مهم صحه گذاشتند.

دست نوشته‌هایی از آیات عظام سید شهاب‌الدین مرعشی نجفی، عبدالله شیرازی، سید احمد زنجانی، مکارم‌شیرازی در تایید حافظ قرآن بودن کربلایی کاظم همراه با اشاره‌هایی به ویژگی‌های خارق‌العاده او وجود دارد، همچنین آیت‌الله دستغیب در کتاب داستان‌های شگفت این ماجرا را نقل کرده است.

از جمله ویژگی‌هایی که گفته می‌شود در آزمایش‌های مختلف از کربلایی کاظم مشاهده شد می‌توان به چند مورد جالب اشاره کرد؛ بازگویی شماره و مکان قرآن با خواندن آیه، تشخیص عبارات قرآن در میان کتاب‌های عربی و فارسی با دست‌خط‌های یکنواخت، باز کردن قرآن و نشان دادن مکان آیه تقریبا بدون ورق زدن با هر چاپ قرآنی، جستجوی عبارت‌ها و کلمات در قرآن و تعداد و مکان تکرار هر کدام و بیان کردن تعداد حروف سوره‌ها و اطلاعاتی در مورد تکرار حرف‌ها از جمله این موارد است.

انتهای پیام/خ20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول