اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

حاشیه‌‌نگاری فارس از مراسم شعرخوانی نکوداشت استاد شاهی

خبرگزاری فارس: بزرگداشت مقام ادبی شاعر سخن‌پرداز و مرثیه‌سرای اردبیل در نگارخانه خطایی بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی همراه با حاشیه‌های قابل توجه بود که در زیر می‌آید.

حاشیه‌‌نگاری فارس از مراسم شعرخوانی نکوداشت استاد شاهی

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، این مراسم شعرخوانی که از ساعت 17 عصر امروز آغاز و تاکنون نیز ادامه دارد در نگارخانه زیبای خطایی اردبیل برگزار و شاعرانی از سراسر کشور به پاسداشت مقام ادبی شاهی روانه اردبیل شدند.

*مجری این برنامه که از هنرمندان توانای صدا و سیمای مرکز اردبیل بود در ابتدای این مراسم با سرودن شعری زیبا حاضران را به وجد آورد و شرکت‌کنندگان چند بار بر این شعرخوانی دست زدند.

*مراسم نکوداشت عسگر شاهی که مقرر شده بود در ساعت 17 آغاز شود، 17 و 30 دقیقه شروع شد و هم‌اینک این شعرخوانی در نگارخانه خطایی استمرار دارد.

*ازدحام جمعیت بر این مراسم به حدی بود که بسیاری از شرکت‌کنندگان و دوستداران فرهنگ و ادب استان در نگارخانه خطایی اردبیل سر پا ایستاده و جایی برای نشستن نداشتند.

*در این مراسم شاعران با محوریت اردبیل، شعرای آن و شخصیت شاهی به شعرسرایی پرداختند که در این میان شعر زیبای آقای سدید از شهرستان کرج در استان اردبیل جالب توجه بود.

*نقطه بارز دیگر این مراسم حضور آیت‌الله سید ابراهیم سید حاتمی نماینده مردم اردبیل در مجلس خبرگان رهبری بود که با وجود بیماری و کهولت سن از ابتدای مراسم حاضر شده و به شعرسرایی شاعران گوش فرا داد.

*اجرای زنده موسیقی با سازهای تار، سه تار و گاهی نیز سنتور فضایی خاص به این مراسم بخشیده بود که هر شنونده‌ای را مسحور خود می‌ساخت.

*جالب توجه این‌که نگارخانه خطایی با واقع شدن در جنب بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی نه تنها مردم اردبیل بلکه گردشگرانی را که برای بازدید از این بقعه آمده بودند را در دل خود جای داده و بسیاری از این میهمانان که اغلب فارسی زبان بودند، در سالن حاضر شده و تماشاگر مراسم بودند.

*هرچند میزبانان این مراسم تمهیدات لازم را برای ساماندهی شرکت‌کنندگان داده بودند اما با وجوداین موضوع حیات بقعه شیخ صفی‌الدین نیز مملو از جمعیتی بود که عاشق و دلباخته اشعار حسینی و مراثی شاعران هستند.

*در مراسم شعرخوانی نکوداشت استاد شاهی مجری بارها با نام بردن از شاعران بلند آوازه اردبیلی همچون بیضای اردبیلی، یحیوی، منزوی، انور و ... مراسم را حال و هوایی دیگر بخشید و حاضران با شنیدن نام هر یک از این شاعران بلند آوازه به وجد آمده و برای پاسداشت مقام ادبی آنان دست می‌زدند.

*برای شرکت در این مراسم علاوه بر شعرای درون‌ مرزی، شعرایی از کشور جمهوری آذربایجان نیز حاضر شده و قرار است به مدت دو روز کنگره شاهی در اردبیل را همراهی کنند.

*مجری با قرائت این شعر که «خال بیر نقطه‌دی شاهی کی ادر عیبووی غیب، تانی او نقطه‌نی تا وارد عرفان اولاسان» شخصیت فروتن و افتاده شاهی را به تصویر کشید و در این شعر به همگان این معنی را تداعی کرد که انسان هرچه افتاده‌تر، آسمانی‌تر.

*همچنین در این مراسم عابدیان، وهاب‌زاده، نظری‌بقا، رسول‌زاده، نجفی‌سوها ‌و بختیاری نیز در مدح و سنای حسینیت اردبیل و شخصیت ادبی شاهی شعرسرایی کردند.

انتهای پیام/آ20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول