اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

از دومین جمعه محرم؛

سومین نکوداشت محتشم کاشانی آغاز می‌شود

خبرگزاری فارس: رئیس حوزه هنری کاشان از آغاز سومین نکوداشت محتشم کاشانی در دومین جمعه از ماه محرم در این شهرستان خبر داد.

سومین نکوداشت محتشم کاشانی آغاز می‌شود
محمد قنبری امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کاشان اظهار داشت: سومین نکوداشت پدر مرثیه‌سرایی ایران، محتشم کاشانی از دومین جمعه از ماه محرم با شعار "بیداری اسلامی شعاعی از نور خورشید عاشورا " آغاز می‌شود.
وی افزود: بعد از تاسوعا و عاشورای حسینی فراخوان سومین نکوداشت محتشم کاشانی اعلام و با تدارک پنج عنوان برنامه در پنج جمعه تا اربعین حسینی ادامه دارد.
رئیس حوزه هنری کاشان خاطرنشان کرد: سومین نکوداشت محتشم کاشانی جمعه هفته جاری 18 آذرماه با برگزاری مراسم غبارروبی و عطرافشانی بقعه محتشم کاشانی آغاز می‌شود و مسابقه مداحی با موضوع 12 بند محتشم عنوان دومین برنامه‌ای است که جمعه هفته آینده 25 آذرماه برگزار می‌شود.
وی بیان داشت:  برگزاری کارگاه یک روزه نقاشی و تصویرسازی، گفتمان شعر آیینی با حضور اساتید، شاعران و نویسندگان و همچنین سخنرانی در مراکز علمی و آموزشی با محوریت نقش ادبیات و هنر در آیین عزاداری و نهضت امام حسین‌(ع) عنوان‌های بعدی این نکوداشت تا اربعین حسینی و مراسم اختتامیه است که با معرفی نفرات برتر و تجلیل از آنان برگزار می‌شود.
قنبری جمعیت هدف برنامه‌های سومین نکوداشت محتشم کاشانی را گروه‌های سنی از نوجوانان تا اساتید و پیشکسوتان دانست و زنده نگه داشتن آثار و شخصیت ارزشمند مفاخر علمی، ادبی و فرهنگی هنری این شهرستان و معرفی و شناسایی گنجینه معنوی و فرهنگی بزرگان کاشان به نسل جوان را از اهداف این نکوداشت ذکر کرد.
به گفته وی سومین نکوداشت محتشم کاشانی پدر مرثیه‌سرایی ایران به همت حوزه هنری کاشان با همکاری دانشگاه پیام نور و جمعی از نهادهای ادبی هنری کاشان، برگزار می‌شود.
قنبری یادآور شد: 12 بند محتشم از 400 سال پیش در میان هواداران شیعه جایگاه ویژه‌ای پیدا کرد به گونه‌ای که هنوز خواندن این اشعار در هیئت‌های عزاداری و نوحه‌های ماه محرم شور مجالس حسینی را چند برابر می‌کند.
وی هفت دیوان محتشم کاشانی را شامل صبائیه، شبابیه، شیبه، ماده تاریخ‌ها، معمیات، جلالیه و نقل عشاق ذکر و اضافه کرد: مجموعه‌ آثار این‌ شاعر بزرگ‌ شامل غزلیات‌، قصاید، قطعات‌، رباعیات‌، مثنویات‌ و ترکیب‌بندها را یکی‌ از شاگردانش‌ در شش‌ کتاب‌ جمع‌آوری کرد.
یکی از معروف‌ترین شعرای دوره صفویه در آغاز سده دهم هجری و همزمان با پادشاهی شاه طهماسب صفوی در کاشان به دنیا آمد و در ربیع‌الاول سال 996 هجری در سن 91 سالگی درگذشت و در محله‌ای که امروز به محله محتشم کاشان (واقع در خیابان محتشم) معروف است به خاک سپرده شد.
انتهای پیام/و۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول