اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر پایگاه سازه‌های آبی شوشتر:

پل بند میزان شوشتر مرمت می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیر پایگاه سازه‌های آبی شوشتر گفت: پل بند میزان شوشتر در شرایط کنونی وضعیت بحرانی دارد و در نوبت مرمت قرار گرفته است.

پل بند میزان شوشتر مرمت می‌شود

امین محمودزاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شوشتر اظهار داشت: پل بند میزان شوشتر در شرایط کنونی در قسمت مغروق دچار خوردگی شده است و باید در اسرع وقت مرمت شود.

وی با اشاره به اینکه برای مرمت این پل بند مطالعات اولیه انجام شده است، افزود: برای مرمت این اثر تاریخی مطالعات اولیه انجام شده است و به این دلیل در تلاش هستیم تا در اسرع وقت کار مرمت این اثر تاریخی آغاز شود.

محمودزاده خاطر نشان کرد: پل بند میزان به دلیل وضعیت جغرافیایی و محل استقرار تأثیر بسیار زیادی در سازه‌های آبی تاریخی شوشتر دارد و به این دلیل مرمت این اثر تاریخی از اولویت بسیار زیادی برخوردار است.

وی افزود: با اعتبار ملی که از سازمان میراث فرهنگی در اختیار پایگاه سازه‌های آبی تاریخی شوشتر قرار گرفته است مرمت این بند تاریخی آغاز خواهد شد.

بند میزان شوشتر با توجه به شواهد و مدارک موجود در زمان شاپور ساسانی پایه گذاری شده است، این بند در جهت شرقی- غربی در شمال شوشتر و در نزدیک بقعه سید محمد گیاهخوار قرار دارد. در محل این بند رود کارون به دو شاخه شطیط یا چهار دانگه و گرگر یا دو دانگه تقسیم می‌شود.

این بند به نام‌های میزان و بند محمد علی میرزا شناخته می‌شود. به گفته برخی حدفاصل این بند تا پل بند شادروان بوسیله سنگ‌های تراش و بست های سربی کف رودخانه سنگ فرش شده است. به دلیل اینکه در زمان محمد علی میرزا دولت شاه این بند تعمیر شده بدین نام معروف شده است.

بند میزان با جهت شرقی – غربی رود کارون را به دو شاخه شرقی(گرگر) و غربی (شطیط) تقسیم می‌کند. در حقیقت این بند آب رودخانه کارون را به چهار به شش و دو به شش تقسیم می‌کند؛ به طوری که چهار قسمت آب به مسیر شطیط می‌رود که به آن چهار دانگه معروف می‌باشد و دو قسمت آن به سمت شرقی می‌رود که به دو دانگه یا گرگر معروف است.

انتهای پیام/س20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول