اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از نشست ستاد تسهیلات سفر ساری گزارش می‌دهد

دومین چشمه آب شور جهان در معرض آسیب/ «سورت» جای شنا نیست

خبرگزاری فارس: در ستاد تسهیلات سفر شهرستان ساری مطرح شد، چشمه اب معدنی سورت در معرض آسیب قرار گرفت.

دومین چشمه آب شور جهان در معرض آسیب/ «سورت» جای شنا نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، چشمه آب معدنی سورت یک چشمه آب نمک در منطقه چهار دانگه ساری و در پشت کوه ساری قرار دارد و همچنین در ارتفاعات منطقه سورت در 5 کیلومتری قلعه‌سر و شرق روستای اروست، 100 کیلومتری شمال دامغان واقع شده‌است و دارای منظره‌های بدیعی از پله‌کان‌های آب ریز با رنگ نارنجی است.

آنطور که از حالت زمین در شعاع چند صد متری آن بر می‌آید، احتمالاً این چشمه در گذشته از وسعت بیشتری برخوردار بود.

جاندارانی که عمدتاً در آب شور این چشمه زیست می‌کنند شامل بعضی از حشرات بالدار و لاروهای آنها هستند. طعم آب در نقاط مختلف این چشمه متفاوت است، به گونه‌ای که شامل مزه‌های تلخ، ترش، شیرین و بی‌مزه(چشمه‌های بخش غربی) و شور(چشمه بخش شرقی) است.

چشمه شگفت‌انگیز سورت دومین اثر طبیعی ملی ایران است، این اثر در آسیا بی‌نظیر و فقط در کشور ترکیه مشابه آن به صورت رسوبات نمکی و به رنگ سفید وجود دارد.

جلب توجه مسافران و بومیان منطقه به چشمه سورت موجب شد در بازدیدهای اخیر، مسئولان شهرستانی شاهد کاهش آب چشمه سورت و نیز شکستگی‌های طاق این اثر نادر گرانبهای طبیعی در شهرستان ساری شوند.

* برخی چشمه را با آب دریا اشتباه گرفتند

مسئول کمیته پشتیبانی ستاد تسهیلات سفر شهرستان ساری بعدازظهر امروز در گزارشی که از فعالیت این کمیته در ستاد تسهیلات سفر داشته است، گفت: علاوه بر طرح دریا مناطق مختلفی در شهرستان ساری است که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

سید حجت الله هادیان با اشاره به اینکه هنوز متولی چشمه سورت مشخص نیست، تصریح کرد: دو هفته بازدید مستمر از چشمه سورت داشتم که شاهد کاهش آب این چشمه آب معدنی بودم.برخی چشمه را با آب دریا اشتباه گرفتند و در این چشمه شنا می‍‌کنند.

هادیان اظهار داشت: مسافران به این چشمه ضربه وارد کردند، حیف است این مناطق نادر جهان و سرمایه‌ای که در اختیار ما قرار گرفته است به این سادگی تخریب شود.

وی متذکر شد: مباحث تبلیغاتی فرهنگی ستاد تسهیلات سفر در همه مناطق گردشگری شهرستان ساری گسترش یابد.

* هنوز متولی خاصی برای مناطقی مانند چشمه سورت تعیین نشد

بخشدار چهاردانگه نیز در ارائه گزارشی با بیان اینکه منطقه چهاردانگه بیشترین مناطق گردشگری را از لحاظ وسعت به خود اختصاص داده است، بیان داشت: به دلیل نادیده‌گرفتن منابع طبیعی شاهد تخریب بکرترین مناطق طبیعی در شهرستان ساری هستیم.

اسماعیل امینی اذعان داشت: هنوز متولی خاصی برای مناطقی مانند چشمه سورت تعیین نشده است.

وی با اشاره به اینکه هر جا بخشداری برای ساماندهی منطقه گردشگری چهاردانگه اقدام کرد با مخالفت منابع طبیعی روبه رو شد، تصریح کرد: منابع طبیعی تولی‌گری خود را در مناطق گردشگری چهاردانگه تعیین کند.

انتهای پیام/خ20/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول