اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشکده علوم توانبخشی شیراز:

راه‌اندازی دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی مطابق با استانداردها باشد

خبرگزاری فارس: رئیس دانشکده علوم توانبخشی شیراز گفت: دکترای فیزیوتراپی حرفه‌ای باید مطابق با استانداردهای روز و ماندگار راه‌اندازی شود.

راه‌اندازی دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی مطابق با استانداردها باشد

محسن رازقی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: راه‌های موقتی و آزمایشی دکترای حرفه‌ای (DPT) در دیگر نقاط دنیا موفق نبوده و لازم است که این کار در کشور ما به صورت حرفه‌ای و با رعایت استانداردها انجام شود.

به گفته وی، راه‌اندازی دکترای حرفه‌ای مورد تاکید مسئولان پزشکی استان فارس بوده و بخشی از تاخیر در اجرای آن به دلیل رایزنی برای فراهم آمدن زمینه اجرا به نحو احسن است.

رازقی اضافه کرد: دغدغه ما در دانشکده علوم توانبخشی و در برد فیزیوتراپی این است که اگرچه دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی مصوب شده و در دستور کار قرار گرفته، اما باید به گونه‌ای راه‌اندازی شود که راه بی‌بازگشتی به سوی ارتقا و توسعه این رشته باشد.

وی تصریح کرد: هدف تمام فیزیوتراپیست‌ها ارتقای نظام سلامت جامعه از طریق فراهم‌کردن ارائه خدمات کیفی است.

به گفته رئیس دانشکده علوم توانبخشی شیراز، بخشی از ارتقای نظام سلامت بر عهده دانشکده‌های علوم توانبخشی است که از طریق تربیت نیروی متخصص در بعد آموزشی، پژوهشی و ارائه خدمات میسر می‌شود.

وی راه مناسب در این امر را توسعه در ارائه خدمات و پژوهش توامان در راه‌اندازی دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی دانست.

رازقی تصریح کرد: با ایجاد دکترای حرفه‌ای همکاران ما می‌توانند فرصت بیشتری داشته باشند تا تخصصی‌تر بر روی بیماری‌های مختلف کار کرده و خدمات بهتری به بیماران ارائه دهند.

به‌روز کردن منابع درسی متناسب با توسعه علم پزشکی، برگزاری دوره‌های آموزشی مداوم و راه‌اندازی دوره‌های تکمیلی در راستای ارتقای خدمات‌رسانی در ادامه مورد تاکید وی قرار گرفت.

رازقی اضافه کرد: فیزیوتراپی نباید تا همیشه وابسته به تحقیق و پژوهش بیگانگان باقی بماند چرا که این تحقیقات برای ارائه خدمات به مردم کفایت نمی‌کند.

به گفته وی، درمان مبتنی بر شواهد پل بین پژوهش و خدمات است و در این زمینه تدوین راهنمای بومی شده برای توانبخشی و فیزیوتراپی بسیار ضروری به نظر می‌رسد.

رئیس دانشکده علوم توانبخشی شیراز افزود: توانبخشی مبتنی بر جامعه در میان شاخه‌های فیزیوتراپی هنوز آن‌گونه که باید و شاید به عنوان یک خدمت معمول نهادینه نشده است.

وی ادامه داد: توانبخشی مبتنی بر جامعه یا (CBR) راهبردی در درون توسعه جامعه برای ارائه خدمات توانبخشی، تساوی فرصت‌ها و تلفیق اجتماعی تمام افراد معلول، از طریق تلاش‌های مشترک افراد معلول، خانواده‌ها، جامعه و سیستم خدمات بهداشتی، آموزشی، حرفه‌ای و اجتماعی است.

اهداف کلی CBR به گفته رازقی، شامل تغییر در نگرش جامعه و رفتار مردم نسبت به افراد معلول، دستیابی معلول به استقلال فردی و اجتماعی تا حد امکان، انتقال اطلاعات مناسب به معلولان، تدارک خدمات بهداشتی مناسب برای افراد معلول در سطح جامعه، ارتقای دانش افرادی که با معلولان سر و کار دارند و کمک به تغییر دیدگاه معلولان از نقش دریافت‌کننده صرف خدمات، به نقشی فعال، جدی و موثر در برنامه‌های توانبخشی است.

وی ادامه داد: توان‌بخشی مبتنی بر جامعه یک برنامه مشخص و از پیش تعیین شده نیست بلکه یک برنامه منعطف است که بستگی به جامعه، مقتضیات فرهنگی و اقتصادی، نیازهای روزمره معلولان، سرویس‌های موجود، کارکنان، درجه توسعه‌یافتگی و سیاست‌های هر کشور دارد.

رازقی راه‌اندازی مقطع دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی را راه مناسبی برای پر کردن خلا موجود در این زمینه دانست.

انتهای پیام/ز10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول