اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دفتر هیئت نظارت استان اردبیل:

شورای نگهبان پشتوانه فقهی و شرعی نظام است

خبرگزاری فارس: رئیس دفتر نظارت بر انتخابات استان اردبیل گفت: شورای نگهبان پشتوانه عظیم فقهی، شرعی و حقوقی نظام اسلامی و قوانین مترقی آن است.

شورای نگهبان پشتوانه فقهی و شرعی نظام است

حجت‌الاسلام عبدالله بیدار همزمان با هفته گرامیداشت شورای نگهبان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل، اظهار داشت: شورای نگهبان براساس اصول متعهد قانون اساسی وظیفه سنگینی در حراست و پاسداری از اصول شرعی و دینی نظام و احکام الهی و همچنین اجرای دقیق قانون اساسی در مصوبات مجلس شورای اسلامی دارد.

وی خاطرنشان کرد: شورای نگهبان با دارا بودن شش فقیه که از سوی رهبر معظم انقلاب معرفی می‌شوند و شش نفر حقوقدان که با معرفی رئیس قوه قضائیه توسط مجلس انتخاب می‌شوند به یک نهاد مستحکم در حفاظت و صیانت از اسلامیت و جمهوریت نظام تبدیل شده است.

این مسئول با اعلام اینکه شورای نگهبان 26 تیرماه سال 59 تشکیل شد تا بر مصوبات مجلس نظارت کرده و در وظیفه سنگین دیگر بر روند انتخابات ریاست جمهوری و مجلس نظارت کند افزود: شورای نگهبان سعی کرده است در سه دهه اخیر سلامت نظام اسلامی را از هرگونه خطا و انحراف پابرجا نگهدارد تا در یک روند مطلوب قوانین و مقررات در کشور ساری و جاری گردد.

بیدار وظیفه شورای نگهبان را نظارت بر قوانین و مصوبات مجلس، نظارت بر انتخابات به جز انتخابات شوراهای شهر و تفسیر قانون اساسی برشمرد و اضافه کرد: براساس اصول 91 تا 96 قانون اساسی شورای نگهبان حق بررسی مصوبات مجلس را دارد و مادامی که شورای نگهبان نباشد مجلس نیز اعتبار قانونی نخواهد داشت و هر مصوبه مجلس اگر به تأیید شورای نگهبان نرسد جنبه رسمی پیدا نمی‌کند.

وی گفت: این شورا با مشورت گرفتن فقهی و حقوقی از علما و مجتهدان طراز اول در کنار این وظایف تفسیر قانون اساسی را نیز عهده‌دار است که این امر با درخواست رئیس جمهور و سران قوای دیگر و همچنین مقام معظم رهبری براساس اصل 98 قانون اساسی توسط شورای نگهبان انجام می‌شود که با تصویب سه‌چهارم اعضا این تفسیر حالت قانونی پیدا می‌کند.

رئیس دفتر هیئت نظارت بر انتخابات استان اردبیل تصریح کرد: نظارت بر انتخابات از مهمترین وظیفه شورای نگهبان است که این کار تنها بر عهده 12 نفر عضو آن نیست بلکه در موعد انتخابات هیئت نظارت در استان‌ها، شهرها و بخش‌ها شکل می‌گیرد تا بر انتخابات و نحوه برگزاری آن نظارت دقیق داشته باشد.

بیدار در پایان سخنان خود گفت: شورای نگهبان در دفاتر نظارتی استان‌ها در طول سال برنامه‌های آموزشی متنوعی را اجرا می‌کند اما تنها در موسم انتخابات این هیئت فعال بوده و کار اجرایی خود را انجام می‌دهد.

انتهای پیام/خ20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول