اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست دفتر نظارت شورای نگهبان در خراسان‌شمالی:

تشکیل دفاتر استانی شورای نگهبان نظارت‌ها را دقیق‌تر کرد

خبرگزاری فارس: سرپرست دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خراسان‌شمالی گفت: تشکیل دفاتر استانی شورای نگهبان نظارت‌ها را دقیق‌تر و تشکیلاتی کرد.

تشکیل دفاتر استانی شورای نگهبان نظارت‌ها را دقیق‌تر کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، علی‌اکبر وحیدی پیش از ظهر در نشست خبری با خبرنگاران به مناسبت سالروز تشکیل شورای نگهبان اظهار کرد: راه‌اندازی این دفاتر در استان‌های مختلف کشور کار مدبرانه و بزرگی بود که توسط شورای نگهبان رقم خورد.

وی افزود: با افزایش سطح نظارت‌ها چه قبل از برگزاری انتخابات و تایید صلاحیت کاندیداها و چه در حین برگزاری انتخابات و بعد از آن سبب شده تا افراد صلاحیت‌دار و توانمند در انتخابات شرکت کنند.

وحیدی با اشاره به اینکه صرفاً در انتخابات مجلس نهم در استان بیش از 50 جلسه در هیئت نظارت استان برگزار شد، گفت: برخی از این جلسات تا 20 ساعت هم به طول انجامیده که برخی از آن به مصاحبه با نامزدهای انتخابات مجلس مربوط می‌شد.

وی با بیان اینکه مردم تصور کرده که برگزاری انتخابات صرفاً یک روز است، تصریح کرد:‌ برگزاری انتخابات مربوط به یک فرآیند بوده که از ماه‌ها قبل فرآیند نظارت و برگزاری انتخابات فراهم شده تا زمینه انتخابات سالم و حضور حداکثری مردم فراهم شود.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خراسان‌شمالی 80 درصد از کار شورای نگهبان را اجرایی عنوان کرد و افزود: این شورا علاوه بر برگزاری انتخابات، به عنوان یک رسالت مهم باید تمام مصوبات مجلس را تایید تا مغایرتی با شرع نداشته باشد.

وی به برگزاری هفت دوره انتخابات طی هشت سال تاسیس استان خراسان‌شمالی اشاره کرد و گفت: این انتخابات شامل؛ انتخابات نهم مرحله اول و دوم ریاست جمهوری در سال 85، خبرگان رهبری، شوراها، مجلس هشتم، انتخابات ریاست جمهوری دهم و مجلس شورای اسلامی در 12 اسفند سال گذشته است.

وحیدی با اشاره به اینکه در انتخابات نهم مرحله نخست ریاست جمهوری در سال 84 میزان مشارکت مردم استان 63 درصد بود، افزود: این میزان در کشور نیز به 63 درصد می‌رسید.

وی میزان مشارکت مردم خراسان‌شمالی در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری نهم 55 درصد بود، گفت: این میزان به طور میانگین در کشور 60 درصد بوده که خراسان‌شمالی نسبت به میانگین کشوری 5 درصد کاهش مشارکت را داشته است.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خراسان‌شمالی همچنین میزان مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری دهم را برشمرد و گفت: 87 درصد از واجدان شرایط رای‌گیری در استان در این انتخابات شرکت کرده که این میزان مشارکت دو درصد بالاتر از میانگین کشوری است.

وی با بیان اینکه در انتخابات مجلس هشتم نیز 67 درصد واجدان شرایط رای در خراسان‌شمالی در این انتخابات شرکت کرده‌اند، میانگین میزان مشارکت مردم در انتخابات مجلس در کشور را 55 درصد عنوان کرد.

به گفته وحیدی، در مجلس نهم نیز 72 درصد از واجدان شرایط استان در این انتخابات شرکت کرده که میزان مشارکت مردم نسبت به کشور 9 درصد بالاتر بوده است.

وی افزود: در انتخابات خبرگان رهبری نیز 75 درصد واجدان شرایط در این انتخابات شرکت کرده که این میزان در کشور 61 درصد بوده است.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خراسان‌شمالی با بیان اینکه در انتخابات مجلس نهم میزان مشارکت در شهرستان بجنورد 67 درصد بود، گفت: این میزان مشارکت نسبت به دوره قبل انتخابات مجلس هفت درصد رشد داشته است.

وی همچنین میزان مشارکت مردم شیروان در انتخابات این دور مجلس را 76 درصد عنوان کرد و افزود: این میزان مشارکت یک درصد افزایش نسبت به انتخابات مجلس هشتم را نشان می‌دهد.

وحیدی با اشاره به رشد 14 درصدی مشارکت واجدان شرایط شهرستان اسفراین در انتخابات مجلس نهم تصریح کرد: میزان مشارکت مردم در این شهرستان 86 درصد بوده که جزو شهرستان‌هایی بوده که بالاترین مشارکت را در این انتخابات داشته است.

انتهای پیام/خ10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول