اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس ستاد همایش ارومیه شهر ایرانی:

همایش " ارومیه شهر ایرانی" فرصتی برای جلب نگاه‌ها به دریاچه ارومیه است

خبرگزاری فارس: رئیس ستاد همایش ارومیه شهر ایرانی گفت: همایش "ارومیه شهر ایرانی" فرصتی دیگر برای جلب نگاه‌های مسئولان به دریاچه ارومیه است.

همایش " ارومیه شهر ایرانی" فرصتی برای جلب نگاه‌ها به دریاچه ارومیه است

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، مقامات درصدد هستند تا ارومیه به عنوان نوزدهمین "شهر ایرانی" در همایش "هم‌اندیشی شهر تاریخی، فرهنگی و مذهبی ارومیه" معرفی شود که ابراهیم فتح‌الهی ریاست این همایش را بر عهده دارد.

وی هم‌اکنون معاونت سیاسی و اجتماعی استانداری آذربایجان‌غربی بوده، همچنین هدایت همایش هم‌اندیشی شهر فرهنگی، مذهبی و تاریخی ارومیه را بر دوش دارد.

وجود چه مولفه‌هایی در ارومیه منجر به برگزاری این همایش شد؟ 

- تاکنون در 18 شهر، همایش هم‌اندیشی شهر ایرانی برگزار شده که نخستین آن یزد و هجدهمین شهر نیز خوی بود فرهنگستان هنر با پیشنهاد استانداری آذربایجان‌غربی، ارومیه را به عنوان نوزدهمین شهر ایرانی در قالب همایش هم‌اندیشی و علمی، تخصصی بازشناسی می‌کند. البته باید گفت ارومیه ویژگی‌هایی دارد که نسبت به 18 شهر معرفی شده قبلی ممتاز و متمایز است و این نکته‌ای است که در همایش به آن تصریح خواهد شد.

ارومیه الگویی موفق از زندگی مسالمت‌آمیز اقوام، پیروان ادیان و نژادهای مختلف است به طوری که این روش زندگی در سده‌ها و هزاره‌های تاریخی این شهر ریشه دارد و هم اینک ارومیه تابلویی از یک تمدن فاخر، زنده و پویاست.

ارومیه این امتیاز را دارد که به دلیل خاک حاصل‌خیز، منابع آب فراوان و هوای مطبوع به همراه مردمانی با اخلاق لطیف که به مهمان‌نوازی شهره هستند نماینده تمدنی متعالی در جهان باشد.

اقدامات ستاد اجرایی چگونه شکل گرفت؟

- در ارتباط با برگزاری همایش " ارومیه شهر ایرانی" ستادی در استانداری تشکیل شده و ابلاغ‌هایی برای برگزاری همایش باشکوه شهر تاریخی،‌ فرهنگی و مذهبی ارومیه با 10 کارگروه تخصصی صادر شده است.

این کارگروه‌ها شامل تاریخ، میراث فرهنگی، شهرسازی، معماری، هنرهای تجسمی، صنایع دستی، نمایش، شعر و ادبیات، موسیقی و مطبوعات است که در راس هر کدام، یکی از اساتید دانشگاهی صاحب‌نام چگونگی کار را مدیریت می‌کنند.

صاحب‌نظرانی که در عرصه‌های فرهنگی، هنری، ادبی، تاریخی، معماری، شهرسازی ‌و موسیقی می‌توانند کمک کنند دعوت به همکاری شده‌اند و این دعوت در قالب فراخوان مقاله و اثر بوده و ارومیه‌‌شناسان دانشگاه‌های داخل و خارج از کشور برای برپایی همایش دعوت شده‌اند.

در کارگروه‌های تخصصی عمده کار مراجعه به اسنادی است که یا در طول تاریخ مورد غفلت قرار گرفته است و یا فراموش شده‌اند و احیا، بازشناسی و بازآفرینی اسناد تاریخی ارومیه در صدر توجه کارگروه‌های تخصصی قرار دارد.

دستاوردهای همایش برای ارومیه چه خواهد بود؟

معرفی پیشینه فرهنگی، تاریخی و مذهبی ارومیه جاذبه‌های لازم را برای گردشگران داخلی و خارجی ایجاد خواهد کرد پس باید توجه داشت رشد و توسعه استان با محدودشدن در مسائل بومی امکان‌پذیر نیست.

ظرفیت‌‌های فراوان کشاورزی و منابع سرشار مختلف البته پراکنده در جغرافیای استان وجود دارد همچنین تولیدات زیادی در عرصه تجارت و صنعت هم در فرهنگ با استانداردهای بین‌المللی در این خطه شاهد هستیم پس باید تولیدات بومی در بازارهای جهانی خود را نشان دهد.

برگزاری کنگره‌های مشترک با کشورهای همسایه که نوعی صادرات فرهنگی محسوب می‌شود به موازات آن اجلاس‌های متعدد اقتصادی با همسایگان، همواره تعاملات سیاسی و تجاری بخش دولتی و خصوصی افزایش می‌یابد که مجموعه این روابط جایگاه بین‌المللی ارومیه را ارتقا می‌دهد که امید است همایش فوق نیز گامی در راستای بهتر شناساندن ارومیه باشد.

آیا این همایش موجب اصلاح نگاه امنیتی به ارومیه می‌شود؟

در گذشته وقتی از آذربایجان‌غربی یاد می‌شد قاچاق، موادمخدر، مرزنشینی، ناامنی، ‌گروهک‌ ضدانقلاب به طور خلاصه مسائل امنیتی در اذهان تداعی می‌شد ولی در چند سال اخیر تلاش شده با اجرای برنامه‌های فرهنگی ورزشی در سطح ملی و بین‌المللی چهره امنیت‌زده استان زدوده شده و چهره فرهنگی بر آن مستولی شود.

میزبانی برخی از شهرهای جهان برای رویدادهای ملی و بین‌المللی نشانه فرهنگ بالای مردم آن شهرها است و مدیریت کنونی استان تلاش می‌کند چنین موقعیتی برای آذربایجان‌غربی و به ویژه برای شهر زیبای ارومیه فراهم شود و چنین اتفاقی می‌تواند مقدمه توسعه و پیشرفت‌ فراوان استان شود.

اگر فضای عمومی و فرهنگی استان را تقویت کنیم برای مسائل امنیتی کشور هم نسخه خوبی تولید می‌شود چراکه حل مسائل امنیتی استان با فرمول فرهنگی جواب داده است پس این همایش و برنامه‌هایی از این نوع در اصلاح نگرش‌ها تاثیر خواهد داشت.

برای احیای وجهه بین‌المللی ارومیه تاکنون چه اقداماتی شده است؟

در استانداری آذربایجان‌غربی سعی کرده‌ایم هر ماه یک یا دو کار بین‌المللی در ارومیه انجام دهیم و این کار در قالب برنامه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی، دیپلماتیک و مسابقات ورزشی یا کنگره‌های بین‌المللی اتفاق افتاده است.

بعضی برنامه‌ها در دانشگاه‌های داخلی یا کشورهای همسایه به وقوع پیوسته و بعضی دیگر بسته به اقتضائات در شهرستان‌ها انجام یافته‌اند پس برنامه‌هایی که با وجوه بین‌المللی برگزار می‌شود، یک هدف دارند و آن احیای هویت بین‌المللی ارومیه و آذربایجان‌غربی است.

مدیریت کنونی استان میزبانی و برگزاری همایش‌ها، کنگره‌ها، مسابقات فرهنگی و ورزشی را برای معرفی استان از دو سال پیش در دستور کار قرار داده است به طوری که در این زمینه توفیق‌های زیادی حاصل شده است. باید به شکلی برنامه‌ریزی شود گردشگران داخلی و خارجی با هدف سفر به ارومیه وارد منطقه آذربایجان‌غربی شوند چراکه توسعه اقتصادی و رفاه اجتماعی مردم در پی توسعه گردشگری رقم خواهد خورد.

 آیا در این همایش نگاه ویژه‌‌ به دریاچه ارومیه، زبان و لباس فراموش‌شده آذری شکل می‌گیرد؟

احیای دریاچه ارومیه به عنوان یک مساله مهم زیست‌محیطی به مطالبه اجتماعی مردم تبدیل شده است و پیگیر جدی برنامه‌های مسئولان امر هستند، دولت نیز علاوه از تخصیص بودجه‌های قابل توجه برای کنترل وضعیت بحرانی دریاچه ارومیه چندین برنامه مطالعاتی در دست اجرا دارد همچنین برای استفاده از تجارب کشورهای دیگر،‌ کنفرانس بین‌المللی نجات دریاچه ارومیه در مهر ماه سال 1391 در ارومیه برگزار می‌شود.

همایش "ارومیه شهر ایرانی" نیز فرصتی است که توجه دوباره و مضاعف مسوولان کشور را به موضوع نجات دریاچه ارومیه جلب کند ضمنا یکی دیگر از اهداف همایش بازنمایی و هویت‌یابی زبان آذری به عنوان یک زبان اصیل ایرانی و شناساندن فرهنگ و فولکلور آذربایجان در قالب سروده‌های عاشیقی و لباس‌های سنتی آذری است.

آیا در این همایش به مفاخری مانند شهید باکری و حجت‌الاسلام حسنی توجه خاصی می‌شود؟

پیرامون بزرگداشت مشاهیر نیز می‌‌‌دانید که در دوره مدیریت کنونی بارها از امام جمعه شجاع ارومیه تجلیل شده است، بعد از انقلاب برای نخستین‌بار در بهمن 1389 و 1390 استانداری بزرگداشت حماسه دوم بهمن سال 1357 را در مسجد اعظم و گرامیداشت مقام حجت‌الاسلام حسنی را طی برنامه مفصلی در ارومیه برگزار کرد که در نوع خود بی‌نظیر بود، اعطای نشان شجاعت به ایشان توسط رئیس محترم جمهور نیز در این دوره بود.

در مورد شهید باکری هم باید اذعان کرد که طرح روز ملی شهردار و ثبت آن در تقویم رسمی کشورمان همزمان با شهادت این شهید بزرگوار که نماد غیرت آذربایجان است در حال پیگیری است، پروژه ساخت یادمان شهید مهدی باکری نیز توسط معاونت عمرانی استانداری آذربایجان‌غربی در دست اقدام است.

سریال شهید مهدی باکری نیز با همکاری استانداری آذربایجان‌غربی توسط سیما فیلم مراحل تهیه و ساخت را طی می‌کند از طرف دیگر در همایش "ارومیه شهر ایرانی" نیز تلاش شده به ابعاد زندگی این دو چهره پرافتخار آذربایجان یعنی شهد باکری و حجت‌الاسلام حسنی به خوبی پرداخته شود.

گفت‌و‌گو از سونیا بدیع

انتهای پیام/ب10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول