اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون فنی دانشگاه علوم پزشکی همدان خبر داد

فعالیت بیش از 100 مرکز نگهدارنده MMT در همدان

خبرگزاری فارس: معاون فنی دانشگاه علوم پزشکی‌ همدان از فعالیت بیش از 100 مرکز درمانی و نگهدارنده MMT بخش خصوصی در سطح استان همدان خبر داد.

فعالیت بیش از 100 مرکز نگهدارنده MMT در همدان

حسین عرفانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تویسرکان، با اشاره به اینکه اعتیاد یک بیماری مزمن اجتماعی است اظهار داشت: با توجه به معضلات و پیامدهای اعتیاد در جامعه مسئولان امر برای ایجاد یک هماهنگی و انسجام ملی با مشارکت تمام ارگان‌های مربوطه و آحاد اجتماع و تشکل‌های مردم‌نهاد برنامه‌ای کارشناسانه و راهبردی بلند‌مدت را تدوین کردند.

وی با اشاره به اینکه در این سازماندهی طرحی جامع و روشمند مطابق با اصول حوزه مسئولیتی به هر ارگان ارائه شده است، بیان داشت: بسترسازی در راستای پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر با آموزش، آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی در سطح جامعه‌های هدف به ویژه نسل نوجوان و جوان در اولویت کاری دستگاه‌های مرتبط قرار دارد.

معاون فنی دانشگاه علوم پزشکی همدان از استقرار پایگاه‌های مشاوره رفتاری مرکز بهداشت و درمان با هدف کاهش آسیب‌های اجتماعی شهرهای استان خبر داد و ابراز داشت: کلینک‌های متادون‌تراپی، مراکز گذری متادون‌تراپی DIC، کلینک‌های سم‌زدایی و راه‌اندازی تیم‌های سیار متخصص در این حوزه در سطح استان همدان به معتادان خدمات‌دهی دارند.

* تجارت مواد مخدر و اسلحه سودآورترین تجارت در دنیا

عرفانی تأکید کرد: تجارت مواد مخدر در کنار تجارت اسلحه یکی از سودآور‌ترین تجارت‌ها در دنیا است که مبارزه با اعتیاد را دوچندان سخت‌تر کرده است.

وی تولید مواد مخدر در کشور افغانستان را در سال 2008 بر اساس آمار سازمان ملل متحد 7 هزار و 700 تن عنوان کرد و خاطرنشان کرد: از مجموع محصول برداشتی و تولیدی 3 هزار تن مواد مخدر وارد کشور ایران شده است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی همدان تصریح کرد: تولید و توزیع مواد مخدر به منظور ترانزیت به بقیه کشورها و یا مصرف بازار داخلی انجام می‌شود که امروز هم با تمام تلاش‌ و کوشش‌ها این امر در حال انجام است.

* واقعیت تلخ اعتیاد در شرایط فعلی در جامعه ما قابل کنترل است

عرفانی با بیان اینکه واقعیت تلخ اعتیاد در شرایط فعلی در جامعه ما ریشه‌کن شدنی نیست، اما قابل کنترل هست، خاطرنشان کرد: با تقویت و ارتقای آگاهی و دانسته‌های افکار عمومی در دهک‌های متفاوت می‌توان بیماری مزمن اعتیاد را در جامعه کنترل کرد.

وی با اشاره به اینکه بالا بردن آگاهی‌های مردم از مضرات مواد مخدر باید واقع‌بینانه باشد، ابراز داشت: شناخت و معرفی شکل‌های گوناگون مواد افیونی تأثیرگذاری آن بر جسم و روح و پیامدهای آن برای خود معتاد و اعضای خانواده، چگونگی برخورد و رفتار اقشار مردم با جامعه هدف همگام با عزم ملی ضریب نرخ رشد افراد معتاد به مواد را کنترل و کاهش خواهد داد.

*سخت کردن عرضه مواد مخدر کلیدی‌ترین راهکار کنترل اعتیاد     

معاون دانشگاه علوم پزشکی همدان کلیدی‌ترین راهکار کنترل اعتیاد را سخت کردن عرضه مواد مخدر در پیکره اجتماع دانست و اذعان داشت: مسئولیت‌پذیری و نظارت والدین، اولیای مدارس و مسئولان فرهنگ و آموزش عالی، ایجاد پایگاه‌های آموزش جامع و علمی تخصصی برای دانش‌آموزان و دانشجویان ساز و کارهای بنیادی در تبدیل این ناهنجاری و معضل به هنجار در سطوح مختلف اجتماع است.

عرفانی از فعالیت بیش از 100 مرکز درمانی و نگهدارنده MMT بخش خصوصی در سطح استان همدان خبر داد و اظهار داشت: تعدادی مرکز دولتی فعال در حوزه معتادان سخت در دسترس و معتادان تزریقی که احتمال انتقال بیماری خونی نظیر هپاتیت و ایدز را دارند زیر نظر متخصصان درمان و مراقبت می‌شوند.

وی در پاسخ به اینکه بیشترین افراد به مواد صنعتی معتاد هستند یا به مواد غیر صنعتی گفت: آمار دقیقی از این موضوع در دسترس نیست ولی الگوی جامعه و کشور ما هم از بقیه جوامع تبعیت می‌کند.

* نوجوانان و جوانان بیشترین مصرف‌کنندگان انواع مواد در کشور هستند

معاون دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار داشت: بیشترین افراد مصرف‌کننده انواع مختلف مواد رده سنی نوجوان و جوان، و کودکان و بزرگسالان در رده دوم از هرم جمعیتی کشور را در بر می‌گیرد.

وی بنیادی‌ترین زیرساخت رشد و توسعه را در همه جوامع خانواده خواند و تأکید کرد: اگر شاکله اصلی تربیتی خانواده در مراحل پایه رشد فرزندان بر اساس اصول و ارزش‌ها مستحکم و قوی باشد ساختار شخصیتی نوجوان و جوان در برابر حوادث و ناهنجاری‌ها متزلزل نخواهد شد.

معاون دانشگاه علوم پزشکی همدان در پایان سخنان خود افزود: در صورتی که نگاه ما به معتاد به عنوان یک بیمار مبتلا به مرض مزمن باشد درصد زیادی از افراد معتاد سالم به آغوش جامعه باز خواهند گشت.

===========

فاطمه صلح‌میرزایی

===========

انتهای پیام/ی10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول