اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان:

رمضان بهترین فرصت موهبت شده براى تهذیب نفس است

خبرگزاری فارس: معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: ماه مبارک رمضان بهترین فرصت موهبت شده از سوی پروردگار متعال براى تهذیب نفس و خودسازى و پالایش باطن از هرگونه عوامل آلاینده است.

رمضان بهترین فرصت موهبت شده براى تهذیب نفس است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، حجت‌الاسلام و المسلمین صافی اصفهانی با اشاره به بزرگ‌ترین و اساسی‌ترین فلسفه ماه مبارک رمضان و تشریع روزه در این ماه که همانا نیل به مقام تقوای الهی و سلوک و تهذیب و پرهیزکاری است، اظهار کرد: ماه مبارک رمضان بهترین فرصت موهبت شده از سوی پروردگار متعال براى تهذیب نفس و خودسازى و پالایش باطن از هرگونه عوامل آلاینده است و به همین دلیل در ادعیه‌ای که در ماه رمضان خوانده مى‏شود، غالباً پاکى دل و عمل و پرهیز از انحراف و گناه و هرگونه آلودگى، درخواست می‌شود.

وی با اشاره به محتوای این دعاها تصریح کرد: به طور کلى، محتواى دعاها و بالاخص دعاهای روزهای ماه مبارک، در مسیر خودسازى و طهارت از آلودگی‌ها و پلیدی‌های اخلاقی و رفتاری، طراحی و تنظیم شده است و در مجموع حاوی یک دوره از سلسله دستورات اخلاقی و معارف دینی و مذهبی است.

معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان افزود: از سوی دیگر می‌دانیم که بحران معنویت و اخلاق، بزرگ‌ترین معضل جامعه ملی و جهانی در عصر حاضر است و به تعبیر رهبر معظم  انقلاب، بهشت رمضان در میان برهوت دوزخ‌وار دنیای مادی، بسیار می‌تواند تأثیرگذار و کار آمد باشد.

وی با بیان اینکه از این رو نگرشی عمیق و معنا دار در ادعیه روزهای ماه مبارک رمضان که نجوای هر روزه داری در این ماه است، نهفته است، ادامه داد: علما و بزرگانی همچون سید بن طاووس، در کتاب اقبال الاعمال، این ادعیه روزانه را ذکر کرده‌اند و این در حالی است که کتاب اقبال الاعمال، مفصل‌ترین و شاخص‌ترین کتاب سید بن طاووس است و ایشان عنایت ویژه‌ای به این کتاب داشته و به اعتبار روایات و مطالب آن اذعان کرده است و به همین دلیل این کتاب از اهمیت ویژه‌ای در نزد بزرگان برخوردار است.

صافی اصفهانی در ادامه تاکید کرد: افزون بر این، هنگامی که بخش‌ها و فقرات این ادعیه را ملاحظه می‌کنیم، می‌بینیم که معارفی بیان شده است که فقط می‌تواند از بیان ائمه اطهار (علیهم السلام) صادر شده باشد و علاوه بر آن، هیچ بخش و فقره‌ای را نمی‌توان یافت که مخالف آیات قرآن و روایات باشد که جای پرسشی را برای خواننده دعا ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه به علاوه فقهای محترم قاعده‌ای به عنوان «تسامح در ادله سنن» دارند و نسبت به آن دسته از روایاتی که در کتاب‌های ادعیه و زیارات و غیره آمده است و تشویق به انجام کارهای مستحبی کرده است، از قول این فقها اظهار کرد: عمل کردن به این روایات، بدون تحقیق جایز است در صورتی که ۲ شرط رعایت شود، نخست اینکه دلیلی بر حرام بودن آن عمل نداشته باشیم و دوم اینکه انجام آن کار به قصد و نیت رسیدن به ثوابش باشد.

وی در پایان اضافه کرد: البته دلیل آنان بر این مطلب، روایاتی است که بر این مضمون دلالت دارد و فقها و مراجع بزرگوار این اخبار را مورد بحث قرار داده و در کتاب‌های فقهی خود، مضمون آنها را پذیرفته‌اند.

انتهای پیام/ب۳۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول