اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به مناسبت هفته رضوی

کودکان تویسرکانی نقاشی 200 متری "ضامن آهو" را ترسیم کردند

خبرگزاری فارس: 450 کودک در رده سنی چهار تا 12 سال نقاشی 200 متری را با عنوان "ضامن آهو" در مجتمع فرهنگی هنری فردوسی در آثار فرهنگی هفته رضوی تویسرکان به ثبت رساندند.

کودکان تویسرکانی نقاشی 200 متری "ضامن آهو" را ترسیم کردند

به گزارش خبرگزاری فارس از تویسرکان، امروز کودکان دختر و پسر علاقمند به نقاشی با قلم‌مو و آبرنگ از پایگاه‌های تابستانی کانون بعثت، کانون پرورشی کودکان و نوجوانان و کارآموزان کودک آموزشگاه دهنوی در قالب یک گروه 400 نفری در یک محفل ساده و بی‌آلایش طولانی‌ترین نقاشی را با موضوع "ضامن آهو" به تصویر کشیدند.

مجتمع فرهنگی هنری فردوسی شهرستان امروز در قالب نما‌های زیبا شاهد اتحاد فیزیکی و فکری کودکان امروز و مدیران و آینده‌سازان فردای ایران اسلامی در ردیف‌های عمودی و افقی در فضایی پر از شور و هیجان بود.

فرزندان هنرمند کودک در چارچوب نگاه بزرگترها به این محفل هنری با عنوان مقدس فرهنگ رضوی گام گذاشته و تا ثانیه‌های دیگر بدون حضور عوامل و مجریان طرح، با غوطه‌ور شدن در درون وجودی خویش رخدادی از تفکر خلاقانه دینی و باورهای ایمانی کودکانه را در بخشی از افکار، اذهان و برگی از تاریخ فرهنگ کهن تویسرکان ثبت خواهند کرد.

در این میان لوح سفید با شور و هیجان زیاد تک تک چهره‌های معصومانه دختران و پسران حاضر در این جمع معنوی را برانداز می‌کرد و آغاز حرکت، جهش و فرود قلم‌های کوچک آغشته به آبرنگ و طراحی اندیشه پاک ولی پرمعنا آنهای را انتظار می‌کشید و جیغ و هیاهوی دنیای کودکانه و سکوتی نه چندان دور را در خود ترجمه می‌کرد که با صدای مربی و تقسیم لوازم کار، لوح نخستین ضربه مانا را در خود احساس کرد.

پایداری مانای این قلم شاید که ساختن اقتدار مملکت را رقم زند چرا که شاکله فکری و اهداف فردای کودک در بستری‌های این نیز قالب می‌گیرد و تلاش هدفمند برای این نسل تعریف می‌شود.

دقایقی بعد نقاشی بر بدنه سفید و پاک لوح با دو موضوع " ضامن آهو" و طراحی" آزاد" در مجتمع فرهنگی هنری فردوسی ارشاد شهرستان تویسرکان به شکل رسمی کلید ‌خورد.

کودکان حاضر در صحنه نقاشی، دنیای خالی از هر گونه استرس و اضطراب‌های کاذب به دور از خواسته‌های خودخواهانه بی‌ارزش بشر در حال رقم زدن زندگی خیالی و ذهنی آرام و معنوی هستند.

پا به عرصه تخیل این جمع معصوم می‌گذاریم و افکار و دانسته‌های ترسیم شده آنها را جویا می‌شویم.

رضا هفت ساله تصویری از چگونگی شهادت امام رضا (ع) را در نمایی از دو انسان خوب و بد تجسم و با قلم صادقانه خود بر گوشه‌ای از پارچه نقاشی کرده است او شخصیت امام هشتم را با استفاده از رنگ‌های سبز و زرد با نشانی از پاکی، نور و روشنایی ترسیم کرده و درباه مابقی نقاشی می‌گوید: آدم بد تو نقاشی خوشحال است به امام رضا (ع) زهر داده، اون مثل شمر و یزید دشمن انسان‌های خوب است.

آرمان دانش‌آموز ورودی سال دوم ابتدایی امام رضا (ع) را از دید کودکانه اینگونه تعریف می‌کند: امام با پناه دادن به آهو درس خوب بودن و خوب رفتار کردن به خانواده و دیگران را نشان داد وحدت و با هم بودن برای دفاع از کشور را به ما یاد داد برای اینکه خودش با دشمنان مبارزه کرد تا آدم‌ها آزاد باشند.

فاطمه که در حال کامل کردن رنگ خورشید طراحی شده است می‌گوید: امام هشتم (ع) مثل خورشید نورانی و با اخلاص است چون همه وجود آقا نور، روشنایی و مهربانی است، امیدوارم دوباره برنامه‌های جمعی تکرار شود تا بچه‌ها بتوانند بیشتر همدیگر را بشناسند و از هم چیزهای زیادی یاد بگیرند.

امیر دانش‌آموز 12 ساله در حال نقاشی مسجد است که برگزاری اینگونه برنامه‌ها را سبب رشد و شکوفا شدن خلاقیت بچه‌ها عنوان می‌کند و می‌گوید: باهم بودن، تبادل افکار و عقیده و ارتقای شخصیت کودکان با حضور موفق در رویدادهای جامعه از مزیت این مراسم‌ محسوب می‌شود.

امیر معرفی زندگی ائمه را بهترین راه برای موفقیت انسان می‌داند و می‌گوید: اگر مسئولان با برنامه‌های شاد، اخلاق و رفتار امامان را آموزش بدهند بچه‌‌ها بهتر می‌فهمند و سرمشق کارهای خودشان قرار می‌دهند.

در گوشه دیگر از نقاشی بلند حسین و جعفر در حال مخلوط کردن رنگ‌ها با هم بودند و دوست داشتند در مورد سبک‌های نقاشی بدانند.

حسین می‌گوید: خیلی خوشحالم که من قسمتی از این بوم بزرگ رو رنگ‌آمیزی می‌کنم امروز علاوه بر اینکه مطالبی در مورد نقاشی کردن یاد گرفتم با دانش‌آموزان دیگر آشنا شدم و در مورد شخصیت امام رضا (ع) هم شناختم بیشتر شد.

جعفر برنامه نقاشی جمعی با ایده‌ها و سلایق متفاوت را راهی مؤثر برای بروز استعداد هم‌سن و سال‌های خودش می‌داند و می‌گوید: اگر مسئولان برنامه‌های به این شکل را در فصل تابستان برای کودکان و نوجوانان زیاد کنند دیگر بچه‌ها به سوی کارهای بیهوده کشیده نمی‌شوند.

جالب‌ترین نکته مشترک در گفته‌های کودکان شرکت‌کننده در نقاشی "ضامن آهو " این بود که از امام علی بن موسی‌الرضا (ع) به عنوان رهایی‌بخش آهوی گرفتار در دام صیاد و مشکل‌گشا و گره‌گشای همه انسان‌ها یاد می‌کردند.

از همه مهم‌تر ارادت و محبت کودکان نسبت به ایشان در تمام آثار طراحی شده و رنگ‌های به کار گرفته شده به وضوح دیده و احساس می‌شد. 

نهادینه کردن مکارم اخلاقی و منش ائمه اطهار (ع) به مثابه الگوی برتر در جوامع بشری به ویژه نسل کودک، نوجوان و جوان مستلزم برنامه‌های غنی فرهنگی متناسب با آموزه‌های دین مبین اسلام است.

برنامه فرهنگ رضوی در مدت زمان یک هفته‌ای یکی از بسترهای مناسب و ارزشمند است که روزهای اخیر در سطح استان همدان با هدف ارتقای اصول اخلاق و رفتار ایمانی، شناخت و نشر معارف رضوی و شخصیت فردی و اجتماعی امام رضا (ع) در بین اقشار مختلف مردم در حال اجراست.

امیدواریم مسئولان امر با اجرای طرح‌های فرهنگی، دینی در قالب مناسبت‌های متفاوت زمینه فعالیت نسل پویا و سرشار از توانمندی در همه زمان‌ها به ویژه در ایام فراغت متناسب با روحیه دانش‌آموزان را فراهم سازند چرا که رشد جامعه در همه عرصه‌ها در گرو سلامت و توانا بودن افراد چه از لحاظ جسمی و چه از لحاظ روحی و روانی است.

امروز به مناسبت هفته رضوی با حضور 400 نفر از کودکان و نوجوانان شهرستان تویسرکان در مجتمع فرهنگی هنری فردوسی نقاشی "ضامن آهو"  به طول 200 متر ترسیم شد.   

 

...........................

فاطمه صلح‌میرزایی

...........................

انتهای پیام/صا10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول