اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره ارشاد میاندرود خبر داد

برگزاری جشن آیینی سنتی مازندران در میاندرود

خبرگزاری فارس: رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان میاندرود از برگزاری جشن آیینی سنتی مازندران در میاندرود خبر داد.

برگزاری جشن آیینی سنتی مازندران در میاندرود

سید کاظم حسینی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرستان میاندرود از برگزاری جشن آیینی سنتی مازندران 26 تیر ماه جاری در روستای ساحلی برگه در میاندرود با هدف احیای فرهنگ و سنت‌های نیاکان خبر داد.

وی جشن 26 عید ماه را از قدیمی‌ترین جشن‌های مردم مازندران دانست و تصریح کرد: نام جشن 26 عید ماه در تقویم تبری ثبت شده و غبارروبی از فرهنگ و سنن قدیمی در کنار احترام به بزرگ‌ترها از اهمیت بالایی در فرهنگ ملی و اسلامی ما برخوردار است.

حسینی تصریح کرد: این جشن در سال‌های گذشته احیا شده است و هم‌اکنون به صورت سالانه در غرب استان مازندران و بندپی بابل برگزار می‌شود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی شهرستان میاندرود در مورد تاریخچه برگزاری این رسم دیرین تصریح کرد: بر اساس متون باستانی مردم حوالی دماوند پس از پیروزی فریدون بر ضحاک این پیروزی را شبانه به مردم دماوند کوه یعنی مازندران و تهران خبر دادند و با گون آتش روشن کردند تا به جشن بپردازند.

حسینی ادامه داد: مردم با اعلام خبر این پیروزی به یکدیگر بر مزار مردگانی که در جنگ‌های گذشته با ضحاک کشته شده بودند به جشن پرداختند که از این رو جشن 26 عید ماه را جشن مردگان نیز می‌خواندند.

وی پیش‌بینی کرد: 5 هزار نفر از این جشن آیینی استقبال کنند و در این رسم باستانی مراسمی از جمله عروسی باستانی، کشتی محلی، بندبازی، شعرخوانی و اجرای موسیقی محلی توسط هنرمندان کشور و استان برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ن30/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول