اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرماندار سیریک:

روش‌های سنتی آبیاری راندمان تولید محصول را کاهش می‌دهد

خبرگزاری فارس: فرماندار سیریک گفت: روش‌های سنتی آبیاری راندمان تولید محصول را کاهش می‌دهد.

روش‌های سنتی آبیاری راندمان تولید محصول را کاهش می‌دهد

به گزارش خبرگزاری فارس از سیریک، محمد اسفندیاری پیش از ظهر امروز در آیین بهره‌برداری از طرح آبیاری تحت فشار در این شهرستان اظهار داشت: استفاده از روش‌های سنتی آبیاری غرقابی علاوه بر اینکه به دلیل ماهیت شیوه باعث عدم توزیع یکنواخت آب می‌شود و به سبب زیر آب رفتن سطح خاک، روان آب ایجاد می‌کند منافذ هوایی سطح خاک را می‌پوشاند و در کل باعث کاهش راندمان تولید محصول می‌شود.

وی افزود: از مهم‌ترین مزیت‌های این روش، جلوگیری از به هدر رفتن آب طی مسیر توزیع و ایجاد یکنواختی در آن است که سیستم آبیاری تحت فشار به دلیل هزینه کارگری کم، انعطاف‌پذیری زیاد، راحتی اجرا و بهره‌برداری آسان یک سیستم آبیاری انتخابی در امر کشاورزی است.

نماینده عالی دولت در شهرستان سیریک با بیان اینکه 97 درصد از آب موجود در کره زمین در دریاهاست و 43 درصد از سطح کره زمین نیز نیمه خشک و هم‌چنین 15 درصد از زمین‌ها در مناطق ساحلی و صحراهای شوره‌زار محصور در خشکی می‌تواند برای پرورش محصولات با استفاده از آب شور مناسب باشد، اظهار داشت: شهرستان سیریک با توجه به کم‌آبی و واقع شدن در کنار دریا بهترین شرایط را برای استفاده بهینه از این شرایط داراست و با اندکی تامل و اختصاص بودجه می‌تواند ضمن بهره‌مندی از این موهبت زمینه اشتغال و شکوفایی منطقه را فراهم آورد.

اسفندیاری خاطرنشان کرد: در تخریب جنگل‌ها برای پرورش محصولات و تغذیه انسان و دام می‌توان بدون اینکه آب شیرین بیشتری برای مصارف محصولات کشاورزی استفاده شود با بهره‌گیری از آب دریا به پرورش محصولات کشاورزی مقاوم در برابر نمک پرداخت.

یادآور می‌شود، در این آیین از 170 هکتار از اراضی آبیاری تحت فشار نخیلات، مزارع صیفی و سبزی کشاورزی روستاهای گرائیگ و مهمانی شهرستان سیریک با اعتباری بالغ بر 5 میلیارد ریال بهره‌برداری به عمل آمد.

انتهای پیام/ز20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول