اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

مدیرکل منابع طبیعی کردستان خبر داد:

کاهش 70 درصدی آتش‌سوزی در جنگل‌های کردستان

خبرگزاری فارس: مدیرکل منابع طبیعی کردستان از کاهش 70 درصدی سطح آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع استان در شش ماه نخست امسال خبر داد.

کاهش 70 درصدی آتش‌سوزی در جنگل‌های کردستان
اکرم توفیقی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهارداشت: آتش‌سوزی در شش ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته از نظر تعداد فقرات حدود 34 درصد و از نظر سطح نیز 70 درصد کاهش داشته است.
وی کاهش مذکور را نشان‌دهنده انجام پیش‌بینی‌های موثر و همکاری مردم ذکر کرد و افزود: تقسیم واحدهای اطفا‌ی حریق در بین مردم یکی از مهمترین دلایل کاهش سطح آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع استان بوده است.
وی با اشاره به گرم شدن هوای کره زمین و تغییرات اقلیم در دنیا، تصریح کرد: با توجه به رخداد تغییر اقلیم باید برای مقابله با بسیاری از حوادث غیرمترقبه مانند سیل و آتش‌سوزی آمادگی لازم را داشته باشیم.
مدیرکل منابع طبیعی کردستان با بیان اینکه هوا به طور متوسط  5/. درجه گرم می‌شود، اضافه کرد: انتشار روز افزون گازهای گلخانه‌ای یکی از مهمترین عوامل گرم شدن هوا است.
توفیقی به تاثیرات گرم شدن هوا اشاره کرد و افزود: با افزایش دمای هوا ظرفیت هوا برای حفظ آب زیاد شده در نتیجه در مناطقی موجب ایجاد خشکسالی و در جاهایی نیز باعث وقوع سیل و طوفان خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: افزایش دما در منطقه ما موجب زیادشدن طول دوران خشکی شده به ‌طوریکه امسال هم مانند سال گذشته خزان درختان در فصل پاییز کم‌تر مشاهده می‌شود.
به گفته وی، در سنوات گذشته در مهرماه هیچ‌وقت آتش سوزی در شهرستان بانه رخ نمی داد ولی متاسفانه امسال 16 مورد حریق فقط در مهرماه دراین شهرستان اتفاق افتاده که این نشان دهنده تغییرات آب وهوایی ایجاد شده است.
وی اعلام کرد: با افزایش آگاهی‌های عمومی، مصرف بهینه سوخت و انرژی، افزایش سطح فضای سبز و جلوگیری از تخریب جنگل‌ها،استفاده از انرژی‌های جایگزین سوخت‌های فسیلی مانند باد و خورشید و غیره می‌توان موجب کنترل و کاهش اثرات مخرب افزایش دمای هوا شد.

* تغییر کاربری عمده‌ترین دلیل آتش‌سوزی عمدی مراتع و جنگل‌هاست
مدیرکل منابع طبیعی کردستان استعداد و وضعیت پوشش گیاهی استان را مناسب عنوان کرد و اظهار داشت: وجود پوشش گیاهی مناسب از جمله دلایل طبیعی وقوع حریق در جنگل‌ها و مراتع است.
توفیقی دلایل عمدی و سهل‌انگاری انسان‌ها را از دیگر عوامل ایجاد آتش سوزی ذکر و تصریح کرد: بیشترین دلیل عمدی آتش‌سوزی توسط انسان برای تغییر کاربری و گمراه کردن کارشناسان است.
وی ادامه داد: بعضی از مردم برای اینکه آثار جنگلی و مرتعی منطقه‌ای را از بین ببرند اقدام به آتش سوزی در آن مناطق می‌کنند.
وی اضافه کرد: برای افراد مذکور علاوه بر تشکیل پرونده آتش سوزی، تخریب نیز صادر شده و این جرم آنها را به مراتب سنگین‌تر خواهد کرد.
مدیرکل منابع طبیعی کردستان با اشاره به انواع آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع گفت: آتش‌سوزی سطحی، تاجی و تنه‌ای از جمله انواع آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌هاست.
توفیقی حجم بسیاری از آتش‌سوزی‌ها در مراتع را از نوع سطحی عنوان کرد و افزود: این نوع آتش‌سوزی در اثر آتش گرفتن علوفه‌های خشک، شاخه و برگ درختان مازاد جنگل اتفاق می‌افتد.
وی گونه‌های غالب جنگل‌های کردستان را بلوط و پسته وحشی خواند و اظهارداشت: مطالعات انجام شده بر روی درخت بلوط حاکی از آن است که در صورت آتش‌سوزی بعد از مدتی خاصیت دوباره‌سازی خود را دارد.
وی افزود: اگر بلوط به طور کامل قطع شود ریشه آن دوبار سبز خواهد شد ولی با این رخداد جنگل از حالت دانه‌زا به شاخه‌زا تبدیل می‌شود.
این مقام مسئول یادآورشد: با ایجاد شرایط مذکورد ما اقدام به اجرای عملیات پرورش جنگل و تبدیل فرم شاخه‌زا درختان به دانه‌زا خواهیم کرد.
انتهای پیام/غ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول