اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد حوزه و دانشگاه:

سنت حسنه قرض‌الحسنه آثار ربا را می‌زداید

خبرگزاری فارس: استاد حوزه و دانشگاه‌های اردبیل گفت: توسعه و گسترش فرهنگ و سنت حسنه قرض‌الحسنه در جامعه اسلامی آثار ربا را از ظاهر جامعه می‌زداید.

سنت حسنه قرض‌الحسنه آثار ربا را می‌زداید

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، حجت‌الاسلام سید امیر موسوی ظهر امروز در مراسم گرامیداشت آغاز هفتمین سال تاسیس صندوق مهر امام رضا (ع) در اردبیل اظهار داشت: قرض به معنای بریدن قسمتی از مال است تا در اختیار نیازمندی قرار گیرد به طوری که خداوند متعال از سنت حسنه قرض‌الحسنه به دفعات در قرآن کریم یاد کرده و از مومنان خواسته است به این فریضه عمل کنند.

وی به ویژگی‌های عمل به قرض‌الحسنه نظیر حفظ آبروی دیگران و پیشگیری از هرگونه آبروریزی افراد نیازمند را یادآور شد و خاطرنشان کرد: قرض‌الحسنه باید بی‌منت، بدون چشم‌داشت با قصد قربت و رغبت انجام شود چرا که خود خداوند متعال عهده‌دار پاداش افرادی شده که به امر قرض‌الحسنه روی آورده و این امر را احیا می‌کنند.

این استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: خداوند متعال به دلیل آنکه بندگانش را دوست دارد ادای قرض‌الحسنه را عهده‌دار شده و دادن پاداش آن را ضمانت کرده است به طوری که همه وظیفه داریم از امکاناتی که به صورت قرضی در اختیار ماست به نیازمندان و فقرا بدون منت کمک کنیم تا این امر نیک را پاسخی مثبت بدهیم.

موسوی پاداش قرض‌الحسنه را 18 برابر سایر اعمال برشمرد و گفت: اگر صدقه 10 اجر داشته باشد دادن قرض‌الحسنه 18 اجر و ثواب دارد و شایسته است در نظام اسلامی ما با رونق قرض‌الحسنه جلوی ربا که بدترین گناه در قرآن نام برده شده است گرفته شود.

وی با خطرناک خواندن امر ربا و ترویج آن در جامعه اسلامی عنوان کرد: ربا‌خوار در حقیقت به جنگ خدا می‌رود در حالی که احیای سنت حسنه قرض‌الحسنه سلامت اخلاقی و رفتاری جامعه را نیز تضمین می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، استاد حوزه و دانشگاه‌ در بخش دیگری از سخنان خود همه مسئولان را به حفظ وحدت و دوری از هرگونه التهاب در جامعه فراخواند و بیان داشت: ما با تبعیت از خط ولایت باید همسو و هم هدف حرکت کنیم و از شعار و اقدامی که بوی تفرقه و جدایی می‌دهد پرهیز کنیم.

موسوی به شکل‌گیری صندوق‌های متعدد قرض‌الحسنه در استان و کشورمان اشاره کرد و افزود:‌ شکل‌گیری صندوق مهر امام رضا (ع) با تأسی به هشتمین امام رئوف از برجستگی ویژه‌ای برخوردار است به طوری که این صندوق وظیفه دارد هم نام خود به نیازمندان، فقرا و افراد کار‌آفرین و اشتغال‌آفرین مساعدت کرده و اجازه ندهد عزت جامعه اسلامی دچار خدشه شود.

وی فلسفه خلقت انسان را عبادت توصیف کرد و ادامه داد:‌ در کنار عبادت غیر‌مادی عبادت مالی نظیر خمس،‌ زکات، صدقه و قرض‌الحسنه نیز مهم است به طوری که در قرآن کریم 13 بار از کلمه قرض‌الحسنه در کنار نماز و زکات یاد شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، استاد حوزه و دانشگاه‌های اردبیل در پایان سخنان خود اظهار داشت: متمولین جامعه باید به گسترش فرهنگ حسنه قرض‌الحسنه همت کنند و اجازه ندهند افراد نیازمند به برخی بانک‌ها و موسساتی که سودهای کلان می‌گیرند دست دراز کرده و از آنها طلب کمک کنند.

انتهای پیام/خ20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول