اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل شرکت نفت خزر خبر داد

کشف لایه نفتی با ظرفیت 2 میلیارد بشکه در میدان گازی سردار جنگل

خبرگزاری فارس: مدیرعامل شرکت نفت خزر از کشف لایه نفتی با ظرفیت 2 میلیارد بشکه در سایت میدان گازی سردار جنگل خبر داد و گفت: 500 میلیون بشکه از این مقدار نفت قابل استحصال است.

کشف لایه نفتی با ظرفیت 2 میلیارد بشکه در میدان گازی سردار جنگل

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، علی اصولی عصر یکشنبه در نشست بررسی راهکارهای اجرایی تسریع در ساخت سایت پشتیبانی میدان گازی سردار جنگل در رودسر در محل استانداری گیلان اظهار کرد: رودسر به لحاظ علمی و فنی بهترین مکان برای ساخت سایت پشتیبانی میدان گازی و نفتی سردار جنگل شناخته می‌شود.

وی با بیان اینکه در میدان گازی سردار جنگل به لایه نفتی با ظرفیت 2 میلیارد بشکه نفت درجا دست یافتیم، افزود: 500 میلیون بشکه از این مقدار نفت قابل استحصال است.

این مسئول به پیگیری‌های استاندار گیلان برای اجرای هرچه سریع‌تر سایت پشتیبانی میدان گازی و نفتی سردار جنگل اشاره کرد و گفت: عملیات اجرایی سایت پشتیبانی میدان گاز و نفت سردار جنگل از مرداد امسال آغاز می‌شود.

وی، با بیان اینکه ایران به جمع باشگاه اکتشافات و حفاری در دریای عمیق پیوسته است، تصریح کرد: در عمق 728 متری دریای خزر لایه نفتی کشف و استخراج شد.

اصولی درباره حجم گاز میدان سردار جنگل بیان کرد: میدان گازی کشف شده 50 هزار میلیارد فوت مکعب است و به دنبال آزمایش‌هایی هستیم که به صورت دقیق این آمار را اعلام به طور عینی اعلام کنیم.

وی لایه نفتی میدان گازی سردارجنگل را 2 میلیارد بشکه نفت ذکر کرد و گفت: در مسیر توسعه میدان گازی فعالیت‌ها را عملا آغاز کردیم و 19 دی سال گذشته بحث اراضی رودسر در دستور کار استاندار قرار گرفت و با پیگیری‌های ویژه شخص استاندار فعالیت‌های خوبی در سایت آغاز شد.

مدیرعامل شرکت نفت خزر، از احداث سکوی نیمه شناور در سایت سردارجنگل خبر داد و خاطرنشان کرد: این سکو کاملا توسط متخصصان ایرانی ساخته می‌شود که با توانمندی تا عمق 6 هزار متری حفاری می‌تواند کمک کند و از همین سکو برای حفاری اکتشافی توسعه استفاده می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه ساخت سکوهای دیگر نیز در دستور کار است، یادآور شد: به دنبال این هستیم که با پیگیری‌های استاندار فعالیت‌های موازی در دریای خزر را به طور همزمان انجام دهیم.

اصولی اضافه کرد: با توجه به ادامه مطالعات میدان نفت و گاز سردار جنگل که از لایه‌های هیدروکربن، نفت و گاز شکل گرفته، درصدد هستیم تا لایه‌های دیگر را کشف کنیم و به میدان دیگر دست یابیم و این مطالعات 15 میلیارد متر مکعب گاز و 7 میلیارد بشکه نفت را تخمین زده است.

وی با اشاره به اینکه لایه مخفی شده به صورت دقیق از نفت قابل توجهی برخوردار است، بیان کرد: به صورت همزمان از این لایه نفتی تولید زودهنگام صورت می‌گیرد.

این مسئول سه مولفه امید، تلاش و حمایت الهی را در کشف میدان نفتی و گازی سردار جنگل تاثیرگذار دانست و متذکر شد: در سال 80 طبق مطالعات جامع و گسترده 46 ساختار کوچک و بزرگ را در اعماق 500 تا 800 متری دریای خزر کشف کردیم که هشت ساختار با ظرفیت بسیار بالا مورد ارزیابی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه ایران موفق به دانش در دریای عمیق و تکنولوژی در آب‌های عمیق دست یافته است، خاطرنشان کرد: ایران با دستیابی به این تکنولوژی‌ها توانست حفاری‌ها را در نقاط بکر دریای خزر صورت دهد.

اصولی کشف میدان گازی و نفتی سردار جنگل را در ایجاد اشتغال پایدار و افزایش درآمد کشور تاثیرگذار دانست و افزود: در سال تولید ملی 6 مناقصه برگزار کردیم و قرار است توسط متخصصان داخلی ساخت شناورهای مورد نیاز برای بسترسازی میدان نفت و گاز خزر انجام شود.

استاندار گیلان نیز در نشست مذکور با بیان اینکه عملیات اجرایی ساخت سایت پشتیبانی میدان نفتی و گازی سردار جنگل به ‌زودی آغاز می‌شود، اظهار کرد: اجرای این طرح در کوتاه مدت می‌تواند 6 هزار و 100 تا 20 هزار نفر را مشغول به ‌کار کند و با اتمام مراحل کاری آن و ساخت پالایشگاه و تاسیسات زیربنایی، کشتی‌سازی و سازه‌های سکوی نفتی و گازی در مدت زمان بیشتر به مراتب تعداد افراد شاغل افزایش می‌یابد.

مهدی سعادتی با اشاره به جدیت و پیگیری نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مدیران استان برای تسریع در عملیات اجرایی سایت پشتیبانی رودسر اذعان کرد: نمایندگان استان در تلاش هستند در بودجه سال 92 نیز اعتبار خوبی برای این سایت در نظر گرفته شود.

به گزارش فارس، شهرستان رودسر در 188 کیلومتری میدان گازی سردارجنگل قرار دارد و در 19 دی سال 90  ساخت سایت پشتیبانی این میدان با حضور وزیر نفت، استاندار گیلان، نمایندگان مجلس و جمع زیادی از مدیران کشوری و استانی آغاز شد.

نزدیکی به حوزه‌های نفتی، شبکه‌های انتقال نفت و تاسیسات زیربنایی، فاصله از گسل‌های اصلی زلزله‌خیز و نزدیکی به مناطق صنعتی از جمله دلایل انتخاب رودسر برای ساخت این سایت بود ضمن اینکه حجم گاز این حوزه 50 هزار میلیارد فوت مکعب است که با مصرف 10 سال کشور برابری می‌کند.

انتهای پیام/آ10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول