اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد دانشگاه قم عنوان کرد

رواج سرقت در پایان‌نامه‌های دانشجویی

خبرگزاری فارس: استاد دانشگاه قم با اشاره به اینکه متاسفانه رواج سرقت در پایان‌نامه‌های دانشجویی بسیار است تصریح کرد: از سرقت ادبی و پژوهشی باید خودداری کرد و جامعه علمی به زودی کسی را که سرقت ادبی کند رسوا خواهد کرد.

رواج سرقت در پایان‌نامه‌های دانشجویی

به گزارش خبرگزاری فارس از قم سید حسن اسلامی ظهر امروز در دهمین دوره تجلیل از پژوهشگران فرهنگی استان قم با بیان اینکه پژوهشگری یعنی ورود به نظام علمی اظهار کرد: هر پژوهشگر برای تثبیت خود در نظام علمی باید دو عنصر شهرت و اعتبار را داشته باشد، زیرا این نظام بر اساس شهرت استوار است. 

وی با اشاره به اینکه برای ورود به نظام علمی و پژوهشی باید فعالیت‌های جدیدی کرد تا نظام علمی آن را بپذیرد تصریح کرد: به سادگی نمی‌توان وارد نظام علمی شد.

استاد دانشگاه قم با تاکید بر اینکه دو عنصر مهم در زمینه پژوهش اخلاق و خلاقیت است اضافه کرد: اخلاق پژوهشی بر سه رکن احترام، استفاده صحیح و تعامل سازنده با آثار دیگران استوار است.

اسلامی خاطر نشان کرد: پژوهشگران باید بدانند در هر زمینه‌ای که حضور می‌یابند قبلا کسانی فعالیت داشته‌اند و می‌توان از میراث گذشته این پژوهشگران استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه رواج سرقت در پایان‌نامه‌های دانشجویی بسیار است تصریح کرد: از سرقت ادبی و پژوهشی باید خودداری کرد و جامعه علمی به زودی کسی را که سرقت ادبی کند رسوا خواهد کرد.

استاد دانشگاه قم با تاکید بر اینکه اگر از پژوهش دیگران استفاده کردیم منبع را مشخص کرده و در پژوهش ذکر کنیم اظهار کرد: این کار موجب اعتماد به نویسنده می‌شود.

اسلامی با اشاره به اینکه بسیاری از پژوهش‌ها تکراری است و متاسفانه افراد مطالعه نمی‌کنند تا متوجه شوند قبلا این پژوهش کار شده است یا خیر اضافه کرد: پژوهشگر فردی است که مسیر دیگران را فقط یک گام ادامه بدهد.

وی با تاکید بر اینکه هیچ پژوهش بدون نقدی وجود ندارد خاطر نشان کرد: پژوهش به معنی نقادی عالمانه است.

استاد دانشگاه قم با اشاره به اینکه پژوهشگران بسیاری هستند که زیاد می‌نویسند اما مطالب آنها کیفیت ندارد اضافه کرد: برای جامعه علمی مهم کیفیت است؛ پژوهشگر باید خلاقیت داشته باشد چرا که نوآوری نیازمند خلاقیت است.

وی با تاکید بر اینکه در گذشته فکر می‌کردند رشد خلاقیت برای آدم‌های خاص است تصریح کرد: بررسی‌های مختلف علمی نشان داد خلاقیت مسئله‌ای عمومی است.

اسلامی با اشاره به اینکه در تمام خلاقیت‌ها دوره پنهانی داریم که بسیار سخت است اضافه کرد: در این دوره پژوهشگر به بن‌بست می‌خورد و نمی‌داند چه باید کند.

وی با تاکید بر اینکه نخستین مرحله خلاقیت آمادگی و پرورش آن است اظهار کرد: مراحل بعد خلاقیت شامل پنهان‌شدگی، درخشانی و ارزیابی است.

وی موانع خلاقیت را عاطفی، فکری، سازمانی و اجتماعی دانست و تصریح کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد در ساعات اداری خلاقیتی صورت نمی‌گیرد و به همین دلیل کارمندان خلاق نیستند.

استاد دانشگاه قم با تاکید بر اینکه پژوهشگری به پشت میز نشستن نیست اضافه کرد: در فعالیت‌های فیزیکی مثل ورزش خلاقیت افزایش می‌یابد.

اسلامی با اشاره به اینکه گاهی جامعه به پژوهش بی‌توجهی می‌کند افزود: خلاقیت نمی‌تواند وابسته به بیلان کاری باشد.

وی با تاکید بر اینکه بهترین ایده‌ها از تلفیق ایده‌های مختلف به‌دست می‌آید اظهار کرد: متاسفانه عادت داریم از شیوه‌های تکراری در پژوهش‌ها استفاده کنیم در حالی که باید در هر طرح، نوآوری وجود داشته باشد.

استاد دانشگاه قم الگوگیری از انسان‌های خلاق، انعطاف‌پذیری ذهنی، اتصال مسائل نامربوط به هم، ریسک‌پذیری، اراده بسیار به حل مسئله و انگیزه بالای پیشرفت درونی را از مهم‌ترین ویژگی‌های انسان‌های خلاق دانست و اضافه کرد: انسان‌های خلاق در عین اینکه در کار خود جدی هستند رفتارهای کودکانه بسیاری دارند.

اسلامی تصریح کرد: انسان‌های خلاق به داوری دیگران بی‌اعتنا هستند و به پروژه خود ایمان دارند.

وی با تاکید بر اینکه برای پرورش خلاقیت در خود باید تعجب کنیم زیرا حیرت مادر تفکر است اضافه کرد: آنچه که موجب شگفتی می‌شود را باید یادداشت کرد و باید عادت کنیم هر چه نظر ما را جلب کرد پیگیری کنیم.

استاد دانشگاه قم مهم‌ترین اصل پرورش خلاقیت را فرصت دانستن تهدید‌ها و مشکلات دانست و خاطر نشان کرد: انسان‌های خلاق از اطراف و محیط خود بهترین استفاده را می‌کنند.

انتهای پیام/ی10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول