اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی خبر داد

اختصاص یک تا چهار درصد اعتبارات دستگاه‌های اجرایی به پژوهش

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: یک تا چهار درصد اعتبارات دستگاه‌های اجرایی در اختیار دستگاه‌های پژوهشی به منظور اجرای طرح‌های تحقیقاتی قرار می‌گیرد.

اختصاص یک تا چهار درصد اعتبارات دستگاه‌های اجرایی به پژوهش

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، مسعود محمدیان پیش‌ازظهر امروز در جلسه شورای مدیران این سازمان اظهار کرد: پژوهش پایه و اساس تصمیم‌گیری‌ها در بخش کشاورزی بوده و این اقدام می‌تواند جلوی بسیاری از دوباره‌کاری‌ها و اتلاف وقت و بودجه را بگیرد.

وی با بیان اینکه هر قدر موضوعی بزرگ‌تر و با اهمیت‌تر باشد نیاز به پژوهش برای تصمیم‌گیری درباره اجرای آن بیشتر است، افزود: این کار، ریسک تصمیم و اجرا را به حداقل می‌رساند.

محمدیان گفت: هر برنامه‌ریزی که فاقد پشتوانه تحقیقاتی بوده و به طور همه‌جانبه پیش از آغاز مورد بررسی قرار نگرفته باشد، به یقین در اجرا و عملیاتی شدن با مشکل رو به‌رو خواهد شد.

وی افزود: پژوهش به ویژه در تصمیم‌گیری‌های کلان بخش کشاورزی نقش عمده‌ای داشته و در این راستا بسیاری پژوهش را حلقه مفقوده توسعه یا سنگ زیربنای توسعه می‌نامند.

محمدیان تاکید کرد: سرمایه اصلی یک کشور پیشرفته، ابزار و ادوات صنعتی آن نیست، بلکه اندوخته و دانشی است که حاصل تحقیق در آزمایشگاه‌ها، مزارع تحقیقاتی و همچنین ظرفیت و کارآموختگی افراد آن کشور برای کاربرد این دانش‌ها است.

وی افزود: نیروی انسانی متخصص که نقش محقق و پژوهشگر را بازی می‌کند، وجود برنامه مشخص که به صورت کلان و راهبردی جهت‌گیری لازم را برای دستیابی به سیاست‌های تعیین شده ترسیم می‌کند و وجود امکانات و اعتبارات که شرایط، ابزار و پشتیبانی تحقیق را در برمی‌گیرد از عوامل کلیدی توسعه و ایجاد نهضت علمی در بخش کشاورزی هستند.

محمدیان با بیان اینکه خوشبختانه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دو وزارتخانه سابق جهاد سازندگی و کشاورزی نسبت به سایر دستگاه‌ها بیشترین سرمایه‌گذاری را برای تربیت نیروی انسانی متخصص داشته‌اند، اظهار کرد: نتیجه این دوراندیشی این است که وزارت جهاد کشاورزی امروز از این حیث غنی است و نیروی انسانی آن به عنوان گرانبهاترین سرمایه ملی در بخش کشاورزی محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر الزام تدوین برنامه مشخص در بخش کشاورزی افزود: در این راستا وزارت جهاد کشاورزی به تبعیت از فرمایشات مقام معظم رهبری در تدوین نقشه جامع علمی کشور در این چند سال اخیر با هدایت و پشتیبانی مستمر مدیران ارشد این وزارت اقدام به یک برنامه‌ریزی اصولی و زیربنایی کرده و برنامه‌های راهبردی محصولی و موضوعی را تهیه کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه در برنامه‌ای محصولی، محصولات اساسی و استراتژیک همچون گندم، ذرت، برنج و دانه‌های روغنی مورد هدف بوده است، ادامه داد: برنامه‌های موضوعی نیز در راستای حفظ منابع پایه از جمله حفظ ذخایر، برنامه راهبردی جنگل‌‌های کشور، مدیریت پایدار مراتع، برنامه جلوگیری از فرسایش و رسوب تدوین شده است.

وی افزود: در تدوین برنامه‌های بخش کشاورزی اعتقاد کامل به استفاده از مبانی علمی در تصمیمات مدنظر بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: مجموعه بخش کشاورزی با اعتمادی که به تحقیقات داشته است برای تحقق حاکمیت علمی بر بخش‌های اجرایی، مسئولیت تدوین این برنامه‌ها را به تحقیقات داده است که با تامین اعتبار و اجرایی شدن این برنامه‌ها، آثار مثبت آن در بخش کشاورزی و منابع طبیعی بر همگان آشکار خواهد شد.

محمدیان بازنگری منصفانه در اعتبارات بخش تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی را یک ضرورت جدی عنوان کرده و افزود: تصویب بند ”و“ تبصره  9 قانون بودجه در این راستا بوده و در این تبصره موافقت شده است که یک تا چهار درصد اعتبارات دستگاه‌های اجرایی در اختیار دستگاهای پژوهشی به منظور اجرای طرح‌های تحقیقاتی هزینه شود.

وی با بیان اینکه خبر افزایش اعتبارات تحقیقات برای نخستین بار در تاریخ کشور بالاتر از مرز یک درصد از تولید ناخالص ملی خبر بسیار خوشحال‌کننده برای پژوهش و پژوهشگران کشور بود، گفت: امید است با کمک مجلس این امر تحقق یافته و به طور عادلانه به دستگاه‌های ذی‌صلاح اختصاص یابد.

انتهای پیام/ل10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول